Prima tara din lume care va avea transport public complet gratuit
transport in comuntransport publictarife transport publictramvaimetrouautobuzluxemburg
Luxemburg va deveni in curand prima tara din lume care va avea intreg transportul public in comun gratuit. Aceasta masura face parte dintr-un proiect elaborat de Guvernul de coalitie reales, care este condus de Xavier Bettel.
Incepand cu vara anului viitor, cetatenii din Luxemburg sau turistii care vin in vacante nu vor mai scoate niciun ban din buzunar pentru a achita calatoriile cu mijloacele publice de transport in comun.
Bettel, al carui Partid Democratic va forma o coalitie de guvernare cu Partidul Muncitorilor Socialisti si cu Partidul Verde, a promis in timpul campaniei sale electorale sa aplice masuri care sa protejeze mediul inconjurator si sa promoveze utilizarea mijloacelor de transport in comun, pentru a scadea astfel rata poluarii.
Pe langa eliminarea tarifelor de transport, Guvernul din Luxemburg ia in considerare legalizarea canabisului si introducerea a doua noi sarbatori publice.
Luxemburg este tara cu cel mai mare PIB pe cap de locuitor
Cu totii stim ca nivelul de trai din Luxemburg este printre cele mai ridicate din Europa. Aici, oamenii se bucura de un salariu minim de 1.800 euro pe luna, bani garantati de legislatie, iar produsul intern brut (PIB) pe cap de locuitor este printre cele mai mari din lume.
Marele Ducat al Luxemburgului este o tara de mici dimensiuni, inconjurata de Belgia, Franta si Germania. Situata in acest nucleu al bunastarii care reprezinta motorul economic al Europei, Luxemburg s-a dezvoltat la fel ca vecinii sai, inregistrand progrese semnificative de la an la an.
In secolul al XX-lea, tara a cunoscut o crestere economica puternica gratie exploatarii bogatelor zacaminte de fier. La apogeul acesteia, un sfert din populatie lucra in industria otelului, care constituia doua treimi din economia tarii.
Dupa ce in anii '70 industria siderurgica a suferit o criza la nivel mondial, ca urmare a supraproductiei, minele de fier s-au inchis. Luxemburgul s-a reorientat spre sectorul financiar-bancar, care s-a dezvoltat spectaculos in urma deciziilor guvernantilor de a mentine un nivel scazut al taxelor si impozitelor. In doar trei decenii, Luxemburgul a devenit cel mai important centru financiar al Europei
Conform statisticilor Eurostat, 40% din averea existenta in UE este concentrata pe o raza de 500 de km in jurul Luxemburgului. Daca aria este extinsa la 700 de km, averea din aceasta zona reprezinta 70% din totalitatea bogatiilor aflate in Uniunea Europeana.
Cu toate acestea, autoritatile gasesc oportuna masura de a elimina tarifele la mijloacele publice de transport in comun.
Transportul in comun din Romania, mai scump decat la Praga sau Budapesta
La noi, salariul minim este de 408 euro, suma care pare ridicola pe langa cei 1,801 euro ai cetatenilor din Luxemburg.
Chiar si cu o leafa de doar 408 euro, romanii platesc pentru transportul public in comun mai mult decat cetatenii multor state cu nivel de trai net superior celui din tara noastra. Sa luam un exemplu simplu, a doua orase de provincie: Pitestiul si Cluj-Napoca. Aici, pretul unul abonament lunar nenominalizat pe toate liniile este de 174, respectiv 155 de lei. In paralel, in Praga, Budapesta si Varsovia, acelasi abonament costa 92, 136 si 113 lei.
Cu siguranta si Romania ar putea contribui la salvarea mediului inconjurator, daca Executivul ar gasi banii necesari implementarii unor astfel de masuri sociale, care ar favoriza diminuarea nivelului de poluare, ar fluidiza traficul si ar veni in folosul cetatenilor care nu si-ar mai cheltui banii pentru a se deplasa cu mijloacele de transport in comun.
Citeste si:
Guvernul s-a razgandit: Majorarea salariului minim nu se mai aplica asa cum se promisese initial
Sursa foto: pexels.com