In timp ce in Romania drumurile asfaltate raman un vis, Norvegia construieste o autostrada pe sub apa
autostraziinfrastructura rutierainvestitiinorvegiaautostrada subacvatica
Daca la noi, la Romani, investitiile in infrastructura rutiera raman si acum, la trei decenii de la Revolutie, doar o utopie, Norvegia are in plan sa construiasca o autostrada pe sub apa.
Guvernul de la Oslo a anuntat ca intentioneaza sa construiasca o serie de tuneluri rutiere plutitoare subacvatice in Marea Norvegiei.
Firmele de constructii experimentand in prezent fiabilitatea unui astfel de proiect, pe care spera sa-l transforme in realitate pana in 2050. In cazul unei reusite, vorbim de o premiera mondiala.
Cu viitoarele tuneluri, care fac parte dintr-un proiect de infrastructura in valoare de 40 de miliarde de dolari, autoritatile isi propun sa reduca la jumatate durata calatoriei dintre cele doua orase si sa elimine feriboturile din ecuatie. Planul include si construirea unor poduri, precum si a celui mai adanc (392 de metri) si mai lung (27 de kilometri) tunel din piatra, sapat intr-o roca pe sub fundul marii.
Cea mai ambitioasa componenta a proiectului sunt insa tunelurile plutitoare, practic autostrazi construite in tuburi din beton imense, care ar urma sa fie amplasate la o adancime de aproximativ 30 de metri in Marea Norvegiei.
Potrivit Administratiei Norvegiene pentru Drumuri Publice - NPRA, institutia guvernamentala responsabila de proiect, prin acesta se urmareste imbunatatirea transportului atat pentru scopuri comerciale, cat si in beneficiul populatiei locale.
Ideea unui tunel plutitor scufundat nu este noua. In 1882, arhitectul britanic naval Edward Reed a propus, fara succes, o astfel de constructie de-a lungul Canalului Manecii. De asemenea, norvegienii nu sunt singurii pe care ii preocupa, posibilitatea de a construi un astfel de tunel fiind examinata in prezent de cercetatori din tari ca Italia, Coreea de Sud si China.
Inginerii chinezi si compania de constructii CCCC, impreuna cu cercetatori de la Universitatea Tehnica din Delff, Olanda, analizeaza in ce masura ar fi posibila construirea unui tunel plutitor care sa traverseze pe sub apa Stramtoarea Qiongzhou, conectand insula Hainan de China continentala.
Citeste si:
Recolta de kilometri de autostrada pe cap de ministru
Sursa foto: pexels.com