Calatoria in timp
Nu se stia, pana acum, daca omul va putea, vreodata, sa calatoreasca in timp, sa se intoarca printre dinozauri, sa asiste la... sinuciderea lui Burebista, la redactarea Scrisorii lui Neascu, la Revolutia franceza sau la Revolutia romana...
Dar omul poate continua sa incerce intrucat, pana la urma, problema nu este atat de complicata. Iata cum s-ar putea adeveri visul de a calatori in timp, chiar daca nu in sensul celor de mai sus...
Potrivit mersului trenurilor, pentru a ajunge de la Satu Mare la Mangalia (978 kilometri), trenul - cica... Rapid! - face nu mai putin de 21 de ore si 32 de minute!!! Pai, atat faci, cu avionul, pana in Australia, cu tot cu escale. De la Baia Mare la Mangalia (888 kilometri), trenul face 19 ore si 47 de minute. De Zalau la aceeasi destinatie estivala (853 kilometri), trenul ajunge in 19 ore si 19 minute. De la Arad (879 km), in 17,23 ore; de la Timisoara, in 15 ore si 31 de minute; de la Cluj-Napoca, in 15 ore si 50 de minute. Cam cat iti ia sa ajungi, cu avionul, in China! Circa 99% dintre aceste trenuri sunt catalogate ca fiind... Rapide! Iar aceste durate sunt date oficial, adica astia-s "timpii" in conditii "ideale" de stare a vremii si a terasamentului.
Dar, la noi, clima (fosta temperat) continentala face ca iarna sa fie prea frig si prea multa zapada, iar, vara, sinele sa se incinga pana la inspre 70 de grade. De asemenea, avand in vedere ca, in 20 de ani, caile de fier au fost la fel de bine intretinute ca si cele de asfalt, s-au inmultit si la noi accidentele. Prin urmare, nu exista niciodata acele conditii "ideale" pentru care s-au calculat intervalele de timp. Asa ca, pentru a strabate in diagonala "Gradina din Carpati", trenului ii ia peste 24 de ore! Chiar ca merita sa te... aventurezi pe aici caci calatoria este, la propriu, una in... timp.
Si asta nu este totul, caci pretul unei calatorii in timp nu poate fi unul derizoriu. Noile intelegeri cu Fondul Monetar International (FMI) prevad, printre multe alte restrictii, restrangeri, taieri, si... cresterea preturilor de catre companiile de stat care au pierderi mari de tot. Asa se face ca ar trebui sa se scumpeasca transportul de marfuri pe calea ferata, biletele de metrou si cele de tren pentru calatori. Astfel, calatoria cu CFR iti face cu ochiul asemeni unei fete de maritat care, dupa ce ca e urata, nu este nici prea inteligenta, nu are zestre si nu stie sa faca nici macar oua ochiuri...
Alexandra Stanescu