Vlad Andries, Manager Romanian Label: Satisfactia majora pe care afacerea mi-o ofera este aceea ca am creat o comunitate activa a iubitorilor PORTULUI ROMANESC
romanian labeliiievlad andriesport romanescpopor
"In lumea atacata de email-uri, orbita de telefoane si aflata mereu sub presiunea timpului, noi ne-am regasit linistea intr-o comoara autentica nepretuita, ia traditionala romaneasca. Ascunse printre alte nestemate, iile traditionale au fost uitate in cele cateva artizanate orasenesti. Intrigati de aceasta situatie, ne-am propus sa le scoatem la lumina si sa le tratam cu atentia si respectul cuvenit. Asa a luat nastere proiectul Romanian Label", citim in descrierea de pe site-ul de ii romanianlabel.ro. Manager.ro a stat de vorba cu Vlad Andries, Managerul Romanian Label.
Manager.ro: Vorbiti-ne despre Romanian Label. De ce o afacere cu ii?
VA: Romanian Label s-a nascut din dorinta de a acoperi o zona neexploatata inca a pieselor vestimentare romanesti, dar cu potential foarte mare si totodata de a hrani mandria nationala, destul de puternica la noi. Am pornit o afacere cu ii tocmai pentru a demonstra ca aceasta piesa a costumului popular romanesc poate fi purtata si altfel decat traditional. Mai exact, pe pagina noastra de facebook, unde avem o comunitate de 52.000 de fani, prezentam zilnic idei de integrare a iei in tinute de zi cu zi, combinand-o cu pantaloni de piele, fuste sau blugi. Credem noi ca astfel am adus popularitatea iei la nivelul pe care il merita, deoarece este o valoare care ne reprezinta ca popor.
Manager.ro: Care sunt caracteristicile care fac diferenta, in cazul produselor dvs.?
VA: Elementul principal prin care ne diferentiem de alte magazine online este atentia pe care o acordam detaliilor. Orice ie care pleaca catre clientii nostri trebuie sa fie impecabila, o opera de arta in sine. Colaboram doar cu doamne foarte pricepute in arta cusutului manual si refuzam sa trimitem ii care nu sunt perfecte, chiar daca pentru ochii unui necunoscator acestea ar parea ok.
Manager.ro: Unde sunt realizate iile?
VA: Majoritatea iilor pe care le comercializam sunt realizate in zona Valea Prahovei, dar colaboram cu mesteri populari si din alte zone, precum Bucovina, Gorj si Mehedinti.
Manager.ro: Pe site-ul Romanian Label comercializati 50 de modele diferite. Care sunt cele mai cumparate?
VA: Chiar daca au un pret mai mare, cele mai populare modele sunt cele traditionale, cu multa broderie, precum modelul cu creste sau cel cu roate. In ultima luna, foarte popular a fost modelul creat special pentru ziua de 1 decembrie, pentru care am avut peste 100 de comenzi. O impresie foarte buna a lasat si modelul de ie pe care l-am creat special pentru campania Pepsi „IA sa ne mandrim”.
Manager.ro: Ce preturi au iile de la Romanian Label?
VA: In functie de complexitatea modelului si de timpul necesar pentru realizarea acestuia, dar si daca vorbim de o ie cu maneca scurta sau lunga, preturile pornesc de la 269 Lei si ajung la 678 Lei. Cele pentru copii variaza intre 149 Lei si 179 Lei, insa mai avem si o categorie de ii vintage, cu model unicat si o vechime de peste 100 de ani, ale caror preturi variaza intre 569 Lei si 789 Lei.
Manager.ro: Realizati si ii la comanda?
VA: Desi avem un tipar prestabilit al marimilor si modelelor, acceptam cu mare placere cerintele si sugestiile clientilor. In primul rand ne dorim ca fiecare clienta sa fie mandra de achizitia pe care a facut-o si sa poarte ia la cat mai multe ocazii. Astfel vom avea doar cliente fericite si multa promovare gratuita.
Manager.ro: Aveti de gand sa diversificati gama de produse?
VA: Lucram continuu la diversificarea gamei de produse, astfel incat sa putem acoperi o paleta cat mai larga de gusturi. In urmatoarea perioada vom lansa cateva colectii de ii noi si alte piese vestimentare de inspiratie folclorica. De asemenea, lucram la o categorie de decoratiuni interioare. Deoarece vrem sa pastram elementul surprizei nu pot da mai multe detalii in acest moment.
Manager.ro: Cum ne dam seama daca o ie este originala sau nu?
VA: O ie originala, cusuta manual si atent lucrata se poate analiza intorcand-o pe dos. Daca este greu de indentificat care este fata si care este spatele, aceea e o ie care merita toti banii. O ie originala e cusuta cu ata care nu iese la spalat si pe materiale naturale ( panza topita de bumbac, in , boangic, etc),care lasa pielea sa respire si ofera lejeritate la purtare. Mai putem numi o ie originala acea camasa care respecta motivele traditionale: roate, creste, fulg de nea, etc.
Manager.ro: Cum este viata de lider la 28 de ani? Care sunt provocarile si satisfactiile experimentate de managerul Vlad Andries?
VA: De-a lungul timpului am experimentat multe idei de business, iar satisfactia majora pe care Romanian Label mi-o ofera este aceea ca am creat o comunitate activa a iubitorilor portului romanesc, doamnele interactionand constant cu noi (ne trimit poze de familie cu ii, ne dau sugestii, ne incurajeaza) si de asemenea am spart bariera si am adus ia in atentia publicului tanar, adept al tendintelor si al articolelor fashion.
Manager.ro: Potrivit informatiilor dvs, investitia initiala a fost de 30.000 de euro. In ce s-au dus acesti bani? V-ati recuperat investitia? Care este cifra de afaceri a Romanian Label si ce preconizati pentru viitor?
VA: Fiind o piata relativ noua, despre care informatiile au fost destul de limitate, toate departamentele au avut nevoie de investitii consistente. O mare parte din buget a mers catre achizitionarea stocului initial, iar restul catre departamentele de marketing si cel administrativ. Dupa noua luni, in care putem spune ca am confirmat modelul de business, am ajuns la un punct de break-even dar, deoarece ne dorim sa crestem cat mai repede, in urmatoarea perioada vom mari investitia pentru a creste in primul rand eforturile de marketing si a mari diversitatea modelelor.
Manager.ro: 20% din productia dvs merge la export. Care sunt principalele tari in care vindeti iile si de unde au venit cele mai mari venituri/profituri? In conditiile in care 80% din productie ramane in Romania, cum arata piata locala pentru RL?
VA: Pana acum produsele Romanian Label au ajuns in tari precum Statele Unite, Canada, Italia, Germania, Spania sau Franta, cele mai multe comenzi venind de la romanii stabiliti in aceste tari. Cele mai profitabile comenzi sunt cele din tarile Uniunii Europene, deoarece acestea nu necesita realizarea de documente vamale, care sunt destul de scumpe. Piata locala este momentan cea mai eficienta din punctul de vedere al raportului venituri/cheltuieli si al numarului de clienti recurenti.
Manager.ro: Pe langa faptul ca administrati Romanian Label, sunteti si specialist in marketing online. Ce sfaturi aveti pentru cei care lucreaza in acest domeniu? Cum v-au ajutat studiile economice in procesul de leadership, business si marketing?
VA: Principalul sfat este sa incerce sa fie mereu la curent cu noutatile. Activam intr-un domeniu in care lucrurile se schimba foarte repede, iar cei care se adapteaza cel mai usor sunt cei care castiga cel mai mult. Cat despre dezvoltarea personala, cred ca cel mai mult m-au ajutat cartile si blogurile de specialitate citite si conferintele/seminariile la care am participat.
Manager.ro: Cum arata clientul tipic al Romanian Label?
VA: Targetul Romanian Label este format din persoane cu venituri peste medie, iubitoare de frumos si traditional, cu varsta de peste 25 de ani, 90 % femei, de nationalitate romana.