Unul din 5 angajati romani crede ca lucreaza in domeniul nepotrivit si vrea reconversie profesionala
schimbare loc muncschimbare jobconditii muncabestjobs
Doi din cinci angajati romani sunt nemultumiti de situatia lor profesionala si iau in calcul schimbarea de job, iar unul din cinci se gandeste la o schimbare de cariera, considerand ca lucreaza in domeniul nepotrivit.
Potrivit unui sondaj realizat de BestJobs, dintre acestia, putin peste 10% se gandesc sa isi caute de lucru in afara tarii.
Cel mai important motiv pentru care romanii si-ar schimba jobul sau chiar cariera ramane salariul, pentru mai mult de jumatate dintre cei care iau in calcul sa faca un astfel de pas in 2019, urmat de lipsa oportunitatilor suficiente pentru dezvoltare profesionala (39%) sau de nevoia de schimbare a angajatorului, a mediului de lucru ori a echipei (28,5%).
Alti aproape 18% dintre cei care se gandesc sa-si schimbe jobul nu se simt motivati in pozitia actuala, 14% isi doresc mai mult timp liber, iar pentru 10,7% dintre respondenti este dificil sa avanseze in cadrul companiei.
Nu in ultimul rand, aproximativ 27% sustin ca nu le place ceea ce fac sau considera ca domeniul in care lucreaza nu se potriveste cu aptitudinile lor profesionale, majoritatea fiind din randul angajatilor care se gandesc la o reconversie profesionala.
Cand evalueaza o noua oportunitate de job, cele mai importante doua criterii sunt, la egalitate, salariul si beneficiile extra-salariale impreuna cu programul de lucru, pentru circa 86% dintre respondenti.
Urmeaza domeniul de activitate al companiei, de care tin cont 39,3% dintre angajati, si proximitatea biroului fata de casa, care conteaza la fel de mult ca perspectivele de dezvoltare in cadrul companiei, dupa cum au punctat 32% dintre respondentii sondajului BestJobs.
Totodata, candidatii mai evalueaza pozitia in piata si reputatia angajatorului (14,3%) si inclusiv parerile despre angajator din social media (7,7%).
"Interesant este ca, in premiera, programul de lucru conteaza la fel de mult ca pachetul salarial la evaluarea unei oferte de job. Cu alte cuvinte, oamenii pun tot mai mult pret pe echilibrul dintre viata la job si timpul personal, pe care nu mai sunt dispusi sa-l sacrifice atat de usor in folosul companiei. In plus, generatia tanara este mult mai flexibila si dispusa la schimbari radicale in cariera, pe care le vede ca pe o provocare, dar si ca pe un mod de a-si descoperi talentele.
De aceea vedem un procent atat de mare de salariati care vor sa isi schimbe jobul sau, mai mult, sa ia decizia radicala de a-si schimba complet domeniul de activitate", a declarat Calin Fusu, CEO al BestJobs.
Flexibilitatea, cand vine vorba despre programul de lucru, dar si in ceea ce priveste evolutia profesionala in cadrul companiei, este principalul beneficiu pe care si-l doresc de la un potential angajator aproximativ 68% dintre cei chestionati, urmat de posibilitatea de a lucra de acasa (52%), precum si de acordarea mai multor zile de concediu de odihna (44%).
Totodata, jumatate dintre respondenti si-ar dori de la viitorul angajator abonamente la clinici medicale private si programe de dezvoltare sau training-uri.
Un sfert dintre salariati pun pret pe programele de reduceri pentru serviciile oferite de catre partenerii agreati ai companiei, alti 17,8% vor abonamente la sali de sport, iar 7,2% si-ar dori un spatiu pentru recreere la birou.
Peste jumatate dintre angajatori vor reduce costurile cu personalul din cauza majorarii salariului minim pe economie
De cealalta parte, peste jumatate dintre angajatorii care au raspuns sondajului au declarat ca, in urma cresterii salariului minim pe economie de la 1 ianuarie, vor lua masuri pentru reducerea cheltuielilor cu personalul.
Astfel, aproximativ un sfert dintre angajatori iau in calcul reduceri de personal, fie prin comasarea anumitor functii sau responsabilitati, fie prin restructurarea anumitor pozitii sau prin automatizarea de procese care ar elimina resursa umana aferenta, iar alti 14% analizeaza restrangerea pachetelor de beneficii extra-salariale.
Pentru 12% dintre companii, majorarea salariului minim va determina cel mai probabil inghetarea altor cresteri salariale planificate la nivel de companie pentru acest an. Restul de 49% nu prevad vreun impact pe care salariatii sa il resimta.
Efervescenta pietei muncii determina multi angajatori sa continue procesul de recrutare si in 2019, atat pentru pozitii noi, cat si pentru acoperirea pozitiilor existente pe care se inregistreaza fluctuatii de personal.
Cei mai multi angajatori (44%) estimeaza ca vor deschide pana in 10 pozitii noi, in primul semestru din 2019, iar 37,2%, intre 10 si 50 de pozitii, existand si cazuri unde vor fi deschise peste 100 de pozitii.
O treime dintre pozitiile noi vor fi acoperite de un singur candidat, in timp ce, pentru aproximativ jumatate, companiile cauta sa recruteze intre 2 si 5 angajati. Desi angajatii spera la salarii mai mari de la viitorul job, cei mai multi angajatori (46,5%) spun ca ofertele salariale ale companiei vor fi similare celor din 2018.
Numai un sfert dintre companii spun ca vor oferi un salariu mai mare cu pana la 5%, alti 16,3% vor creste ofertele salariale cu 6-9%. Exista si angajatori pregatiti sa ofere salarii cu 10-15% mai mari noilor angajati anul acesta (7%) sau chiar cu 20% mai mari (2,3%), mai arata sondajul BestJobs.
In privinta beneficiilor extra-salariale noi pe care le vor oferi salariatilor in acest an, companiile au precizat ca acestea vor fi: petreceri pentru angajati (11,7%), teambuilding-uri (10,7%), prime pentru ocaziile speciale (10,2%), bonuri de masa (10,2%), abonamente la clinici medicale private (8,8%), cursuri si training-uri de dezvoltare personala (8,3%).
Doar 5,4% dintre angajatori spun ca vor oferi program flexibil, iar mai multe zile de concediu de odihna vor fi acordate de catre 3,4% dintre respondenti.
Printre beneficiile ce vor mai fi acordate, se numara transport gratuit, fructe si/sau cafea gratuite la birou, abonamente la sali de sport etc.
Sondajul BestJobs a fost efectuat in perioada 23 decembrie 2018 - 9 ianuarie 2019, pe un esantion de 1.411 de utilizatori de internet, reprezentativ la nivel urban, si pe un esantion de 382 companii mici, medii si mari din Romania.