Unele mari companii au rezistat cu bine crizei economice generate de pandemie, altor companii criza chiar le-a priit
Restrictiile impuse de autoritati ca urmare a pandemiei COVID-19 au produs mutatii importante in viata sociala si in obiceiurile de consum ale oamenilor. Pandemia a afectat sever economia mondiala, insa, in aceasta perioada, au existat si companii care au rezistat cu bine crizei precum si unele ale caror afaceri au crescut semnificativ, tocmai datorita restrictiilor impuse.
Astfel, de pilda, in perioada in care izolarea la domiciliu a fost obligatorie si multe companii si-au incurajat angajatii sa lucreze de acasa, aplicatia Zoom Video Communication (ZVC), care permite utilizatorilor sa initieze comunicari video multiple, a inregistrat o crestere exploziva.
Zoom Video Communication a fost creata de omul de afaceri american Eric Yuan (nascut la Taiwan, in 1970) in anul 2013.
In primul trimestru al acestui an, multe intalniri de lucru sau de afaceri s-au mutat in mediul online, astfel ca numarul utilizatorilor Zoom Video Communication a crescut exploziv, iar averea lui Eric Yuan a crescut, in acelasi interval de timp, cu 4 miliarde de dolari.
Inchiderea scolilor a impus trecerea la invatamantul de la distanta, domeniu in care ZVC si-a dovedit, de asemenea, utilitatea.
Drept urmare, numarul utilizatorilor Zoom Video Communication a crescut de la 10 milioane pe zi in decembrie 2019 la 300 de milioane de utilizatori pe zi in aprile 2020, iar pretul unei actiuni a companiei a crescut de la 68 de dolari, la 1 ianuarie 2020, la peste 150 de dolari, la sfarsitul lunii martie.
Si alte companii au inregistrat cresteri in perioada pandemiei. Printre ele, Microsoft si Linkedin care au dezvoltat aplicatii pentru munca de la distanta, Amazon, de unde oamenii izolati la domiciliu si-au putut face cumparaturi online, Netflix, care a inregistrat o crestere semnificativa in ultimele luni sau Tik Tok, o aplicatie chinezeasca dedicata videoconferintelor.
Multe companii-gigant au fost afectate de criza, dar sunt atat de puternice incat si-au mentinut pozitia in topul celor mai valorosi jucatori din economia mondiala.
Conform datelor publicate de Grupul britanic de analiza si comunicare WPP, valoarea insumata a celor mai valoroase 100 de companii din lume este de 5.000 de miliarde de dolari, echivalentul Produsului Intern Brut al Japoniei.
Studiul WPP a fost efectuat pe 17.500 de companii care activeaza la nivel global si evidentiaza dinamica valorii acestora (in crestere sau in descrestere) fata de data de referinta (1 mai) a anului anterior.
Iata care erau, conform studiului efectuat de WPP, cele mai valoroase companii din lume la data de 1 mai 2020 si procentele pe care le-au pierdut sau le-au castigat fata de aceeasi data a anului anterior.
Pe pozitia a 10-a se situeaza Mastercard, a carei valoare de piata a ajuns la 108,13 miliarde USD, in crestere cu 18% fata de anul trecut;
Pozitia a 9-a este ocupata de McDonald’s, in scadere cu 1% fata de 2019, cu o valoare actuala de piata de 129,32 mld. USD;
Facebook a pierdut 7% si a ajuns la o valoare de 147,19 mld. USD (locul 8);
Tencent, conglomeratul chinez de investitii se situeaza pe pozitia a 7-a (150,98 mld. USD, +15%);
Alibaba (companie privata din China specializata in comertul online) a crescut cu 16%, a ajuns la 152,53 mld. USD si ocupa locul 6;
Pe locul 5 este Visa (186,81 mld. USD, +5%);
Locul 4: Google (323,60 mld. USD, +5%);
Locurile 3, 2 si 1 sunt ocupate, in ordine, de : Microsoft (326,4 mld. USD, + 30%), Apple (352, 21 mld. USD, + 14%) si Amazon, marele beneficiar al crizei generate de pandemie, a carei valoare a crescut cu 32%, pana la 415,86 mld. USD.
Sursa foto: maxpixels.net