Un deceniu de lucrari pentru Podul peste Dambovita, in zadar
traficinvestitiicapitalatrafic bucurestipmbpod ciurei
soseaua care ar urma sa lege Splaiul Indepedentei de Autostrada Bucuresti-Pitesti - contribuind la decongestionarea traficului in vestul Capitalei- ar fi trebuit sa fie data in folosinta in urma cu sapte ani. Insa, zona este in stadiul de santier de aproximativ noua ani, iar traficul din Capitala devine din ce in ce mai sufocant, iar iminenta vara care va veni in doar cateva luni cu ale sale temperaturi ridicate, va pune din nou la incercare nervii soferilor care pierd ore in sir in imbulzeala, claxoane si praf, parcurgand un kilometru intr-o ora.
Inca din anii 2000, autoritatile bucurestene au considerat ca, pentru a decongestiona traficul pe Bulevardul Iuliu Maniu, singura artera care duce din centrul Capitalei direct spre A1, e nevoie de constructia unui nou drum. Acesta ar fi trebuit sa plece din zona Splaiului Independentei, sa treaca Dambovita pe un pod in zona Ciurel, sa traverseze un nod rutier amenajat la intersectia cu Soseaua Virtutii si apoi sa ajunga, pe langa Lacul Morii, pana la Centura Capitalei. De acolo, drumul urma sa isi continue traseul tocmai pana la A1.
Inca din 2006, Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) adopta hotarari cu privire la acest proiect. In noiembrie 2007, s-a semnat si un contract cu asocierea Max Boegl - Astaldi - Euroconstruct, care urma sa construiasca noua sosea in mai putin de 3 ani.
Din acest punct, municipalitatea a considerat ca e momentul sa inceapa lucrarile la primul segment al acestui nou bulevard - adica la podul peste Dambovita din zona Ciurel. Problema e ca autoritatile au actionat haotic si superficial, fara sa intocmeasca documentele de urbanism necesare si sa faca exproprierile, dar si fara a planifice intregul traseu al drumului.
Bineinteles, nici bucurestenii nu au fost consultati cu privire la oportunitatea acestui proiect, nici macar aceia din zona, motiv pentru care municipalitatea s-a trezit cu proiectul blocat in instanta de familii din zona, nemultumite de aceste lucrari.
In anii 2013-2014, mai multe autorizatii si documente de urbanism emise de autoritatile locale pentru continuarea proiectului Ciurel au fost anulate la tribunal. In anii care au urmat, PMB a fost nevoita sa refaca documente si a alocat foarte putini bani pentru pod. In consecinta, lucrarile au batut pasul pe loc.
Intre timp, lucrarile au fost reluate, cu mai multe promisiuni decat sapaturi si lopeti. Ca sa scape de povara exproprierilor, fostul primar general Sorin Oprescu a promis chiar ca va sapa un tunel prin care soseaua care pleaca de la podul Ciurel sa ajunga pana la Centura Capitalei.
Ce s-a intamplat intre timp? Nu numai ca nu s-a facut tunelul lui Oprescu, dar nici macar lucrarile la pod nu s-au incheiat inca. Intr-o postare recenta pe Facebook, Asociatia Pro Infrastructura (API) remarca faptul ca, in ultimul an, constructorul n-a facut aproape nimic pe santier.
"Dezastru la nodul rutier Virtutii, parte din proiectul penetratiei Splai-Ciurel-Autostrada A1. Fata de filmarea noastra din urma cu un an, avansul este catastrofal, in unele zone fiind practic inexistent (...)
In continuare proiectul este blocat de prostia, neputinta, indecizia si lipsa de viziune ale autoritatilor locale. Atentie, exproprierile NU sunt rezolvate, relocarile de utilitati NU sunt terminate, iar finantarea precara este aceeasi de ani de zile.
Firesc, tergiversarile nepermise genereaza dispute interminabile intre Primarie si constructori. Unii se fac ca lucreaza, ceilalti ca ii platesc (...)
Exasperant este ca in trei ani de zile administratia Firea nu a fost in stare sa ia o decizie cu privire la continuarea drumului pana in Autostrada A1 (o distanta de 8,3 km), el fiind gandit ca o alternativa la ultra-aglomeratul bulevard Iuliu Maniu. Fara aceasta strapungere, nodul Virtutii nu rezolva mare lucru", transmite Asociatia Pro Infrastructura.
Noi promisiuni de la PMB
La fel ca in ultimii noua ani, municipalitatea reia sirul lung al promisiunilor si da de inteles ca podul ar putea fi finalizat pana la sfarsitul anului.
Marius Coaje, consilierul pe probleme de infrastructura al primarului Gabriela Firea, spune insa ca la proiect s-a lucrat intens, in ultimii ani.
"Cand am preluat proiectul, in 2016 (anul in care Gabriela Firea a ajuns primar -n.red.) la pod erau construite doua pile (stalpi ai podului - n.red.) . Iar constructorul tipa in fiecare zi ca nu i se elibereaza amplasamentul ca sa poata lucra.
De ce se ajunsese in respectiva situatie? Si din cauza ca s-a lucrat cu autorizatie eliberata in regim de urgenta. O astfel de autorizatie nu te obliga sa ai avize inainte sa incepi lucrarea. Le poti aduna pe parcurs. In teorie suna bine. In realitate, insa, lucrezi in orb, pentru ca nu stii ce gasesti pe teren.
In cazul nostru, pentru ca nu s-au obtinut avize inainte, nu s-a stiut ca va fi nevoie de descarcare arheologica. E o procedura pe care am inceput-o in 2016 si care a durat doi ani.
Apoi, am avut de relocat utilitati (de mutat retele de apa si electricitate din zona in care urmeaza sa se construiasca - n.red.) . Erau conducte de apa si canalizare, era o conducta care raceste CET Grozavesti si erau retele electrice de mutat. Am negociat pentru serviciile de relocare si asta a durat.
Erau si multe exproprieri de facut. Sa dau un singur exemplu: trebuia sa mutam poarta Institutului de Biologie. Iar acesta nu ne putea decide cu privire la poarta in regie proprie, din cauza ca tine de Academie. Iar Academia facuse poarta printr-un proiect european care e in litigiu. S-a rezolvat, dar nu peste noapte. Odata cu adoptarea unei hotarari in sedinta Consiliului General de pe 23 aprilie, incheiem si capitolul exproprierilor la nodul Virtutii.
La acest moment, podul e gata in proportie de 85%. Tablierul (structura de sustinere -n.red.) e in lucru, va incepe sa fie adus pe santier, pe bucati, si montat incepand cu jumatatea lunii iunie. Iar odata demarata si aceasta etapa, se va intra in linie dreapta cu finalizarea constructiei la pod.
Celelalte lucrari sunt minore si s-ar putea finaliza pana la finele anului", a declarat Marius Coaje pentru Ziare.com.
Insa nu vorbim doar de un pod. Proiectul prevede o intreaga sosea de legatura. Cand va fi ea gata?
"Acest drum ar trebui sa aiba doua segmente. Unul care va ajunge de la pod pana la Centura Capitalei si al doilea, care sa faca legatura cu A1.
Pentru primul, ar fi trebuit securizat inca de la inceput un coridor de expropriere. Nu s-a facut acest lucru. Noi (reprezentantii PMB - n.red.) ne-am intalnit cu cei de la Primaria Sectorului 6 si am stabilit un coridor. Exista sansa ca in urmatoarea sedinta de Consiliu General sa fie pe ordinea de zi o hotarare prin care sa se securizeze acel coridor. Iar asta inseamna ca se va putea incepe proiectarea drumului.
Legat de al doilea sector de drum, cel de dincolo de Centura Capitalei... PMB este o unitate adminitrativ teritoriala si nu poate baga bani intr-un drum care nu-i apartine si nu e pe teritoriul sau. Am putea-o face, dar numai daca ar exista o hotarare de guvern care sa permita acest lucru. Am purtat discutii cu reprezentantii mai multor ministere dar, pana la acest moment, hotararea de guvern nu exista", a explicat pentru Ziare.com consilierul pe probleme de infrastructura al Gabrielei Firea.
Din cate se pare, bucurestenii au nevoie inca o data de ... putintica rabdare.