Un Brexit paradoxal: Marea Britanie pierde 700 de milioane de euro pe saptamana dar s-a umplut de buticuri de lux
Conform acordului intial incheiat intre Marea Britanie si Uniunea Europeana, Brexit-ul ar fi trebuit sa aiba loc la data de 29 martie. Parlamentul britanic, insa, a respins propunerile de Brexit negociate de prim-ministrul Theresa May si Bruxelles. Opinia publica din Marea Britanie ar dori repetarea referendumului, dar May nici nu vrea sa auda de asta, la fel cum si Camera Comunelor nu vrea sa auda de propunerile prim-ministrului, iar tarile UE nu vor sa auda de o prelungire sine die a iesirii Marii Britanii din Uniunea Europeana. Pare ca nimeni nu se mai intelege cu nimeni.
In acest timp, specialistii holdingului bancar american Goldman Sachs estimeaza ca, din pricina incertitudinilor care planeaza asupra felului in care va avea loc Brexit-ul, economia Marii Britanii pierde in jur de 700 de milioane de euro pe saptamana.
In pofida acestui lucru, Londra a fost, in 2018, orasul in care s-au deschis cele mai multe magazine ale unor branduri de lux (conform cabinetului britanic de consultanta imobiliara Savills).
Recent, compania americana de consultanta in turism TripAdvisor a indicat, in studiul "Travelerʹs Choice Award", Londra ca fiind destinatia turistica cea mai cautata din lume in 2019 (fata de anul trecut, cand Londra era pe locul doi, dupa Paris).
Pare ca nimic nu se mai potriveste cu nimic si nimeni nu se mai intelege cu nimeni in privinta Brexit.
Declinul economiei britanice are si efecte colaterale asupra statelor care exportau masiv in Anglia, in special asupra Germaniei si Frantei. Totodata, in cazul unui Brexit fara acord, specialistii estimeaza ca lira sterlina va suferi o devalorizare insemnata, de 17%.
In pofida acestor previziuni de contractie economica, anul trecut Londra s-a situat pe primul loc in lume in ceea ce priveste deschiderea de noi magazine ale unor branduri de lux, asta dupa ce, in 2017, s-a situat pe locul 4, dupa Paris, Tokyo si Singapore.
In total, anul trecut s-au deschis la Londra 33 de noi buticuri de lux (imbracaminte, accesorii, ceasuri si bijuterii) ceea ce reprezinta 9,6% din totalul de astfel de magazine deschise in toata lumea.
Cresterea numarului de magazine de lux deschise la Londra a avut loc in conditiile in care, pe plan mondial, in 2018 au fost deschise cu 16% mai putine astfel de buticuri decat in 2017.
Clasamentul oraselor in care au fost deschise cele mai multe buticuri de lux in 2018 arata astfel: 1. Londra (9,6% din totalul buticurilor de lux deschise in intreaga lume), 2. Bangkok (6,7%), 3. Dubai si Hong Kong, 4. Paris, 5. New York.
In studiul "Traveler's Choice Awards" intocmit de TripAdvisor, Londra este pe primul loc ca destinatie turistica pentru anul 2019 si a devansat Parisul, care a fost pe primul loc anul trecut.
Asa cum stau acum lucrurile, Marea Britanie (cu scadere economica si fragilizarea monedei nationale, pe de o parte, si cu crestere a consumului produselor de lux si a turismului, pe de alta parte) ar putea constitui un foarte bun studiu de caz pentru economisti, sociologi si antropologi.
Sursa foto: pexels.com