Totul a inceput pe 6 iulie 2018, atunci cand Donald Trump anunta impunerea taxelor in valoare de 34 de miliarde de dolari pe marfurile chinezesti. La acea vreme, Casa Alba transmitea ca tarifele erau necesare pentru a proteja securitatea nationala si proprietatea intelectuala a intreprinderilor din Statele Unite.
De asemenea, Trump mai motiva aceasta decizie prin dorinta si nevoia reducerii deficitului comercial al SUA cu China. La baza deciziei lui Donald Trump statea sectiunea 301 a Legii Comertului din 1974, lege care ii acorda presedintelui american autoritatea de a impune in mod unilateral amenzi sau sanctiuni unui partener comercial.
Raspunsul Chinei nu s-a lasat prea mult asteptat, autoritatile de la Beijing anuntand la scurt timp introducerea unor tarife similare pe bunurile din Statele Unite, valoarea acestora ridicandu-se la peste 50 de miliarde de dolari. Tot atunci, China a anuntat si faptul ca Statele Unite si Donald Trump “au declansat un razboi comercial”.
In aceste conditii, marile puteri globale au reactionat rapid pe aceasta tema, temandu-se ca acest inceput de razboi comercial inceput intre SUA si China va afecta rand pe rand toate pietele comerciale din intreaga lume. In acest sens au aparut si mai multe avertizari, atat din partea specialistilor din diverse colturi ale lumii, cat si din partea autoritatilor europene si nu numai.
La scurt timp dupa declansarea razboiului comercial intre SUA si China, Canada a anuntat la randul ei impunerea unor taxe suplimentare in valoare de peste 12.5 miliarde de dolari asupra produselor americane. Imediat dupa acest anunt a intervenit si Mexicul, guvernul de acolo anuntand introducerea unor taxe vamale de 20% la importurile de carne de porc, mere si cartofi din Statele Unite. In cele din urma, Comisia Europeana a avizat impunerea unor tarife suplimentare la o serie de produse americane precum motocicletele Harley Davidson sau blugii Levi’s.
Luna decembrie incepea cum nu se putea mai bine din acest punct de vedere, Donald Trump si Xi Jinping anuntand un armistitiu in conflictul lor comercial. Cei doi presedinti de stat s-au intalnit in capitala Argentinei, Buenos Aires, pentru a pune la punct termenii unui astfel de armistitiu. Conform intelegerii, statul chinez s-a angajat la acea vreme sa cumpere “o cantitate substantiala” de produse americane, in vederea reducerii dezechilibrului major de natura comerciala dintre cele doua tari.
Subiectul referitor la introducerea unor taxe semnificative pe importurile auto din UE in Statele Unite a fost adus in discutie de Donald Trump de mai multe ori pe parcursul ultimilor doi ani. La inceputul anului 2017, Donald Trump acorda un interviu in presa americana prin care ii critica pe producatorii auto europeni ca nu produc mai multe autovehicule pe teritoriul SUA. In special, presedintele american facea referire directa la producatorii germani. Tot atunci, liderul de la Casa Alba vorbea prima data si despre o taxa concreta in cazul importurilor de autovehicule si componente auto, de 35%.
Nu numai industria auto s-a aflat in atentia lui Donald Trump in legatura cu acest subiect, presedintele american anuntand la mijlocul verii trecute introducerea unor tarife vamale la importurile de otel si aluminiu. Statele Unite au introdus tarife vamale de 25% pentru importurile de otel si de 10% pentru importurile de aluminiu, tarife care au intrat in vigoare incepand cu data de 1 iunie 2018 si pentru producatorii europeni. Gustav Horn, directorul Institutului Economic German, vorbea atunci despre un cost de peste 20 de miliarde de euro pe care il va resimti piata germana. La acel moment, presa germana a scris pentru prima data despre posibilitatea introducerii unor tarife vamale pentru carbunele, produsele farmaceutice si chimice provenite de peste Ocean.
Bruxelles-ul a anuntat in luna iulie a anului trecut ca a transmis un avertisment scris Departamentului American al Comertului prin care informa autoritatile americane despre un posibil raspuns la tarifele anuntate de Donald Trump. Mai exact, Uniunea Europeana ameninta cu introducerea unor tarife aplicate la unele importuri de produse americane in valoare de nu mai putin de 300 de miliarde de dolari.
Oficialii europeni i-au transmis totodata presedintelui american ca introducerea unor tarife pentru importurile din domeniul auto ar putea declansa un razboi comercial global care ar putea afecta numarul de angajati din Statele Unite si ar putea taia miliarde de dolari din PIB-ul SUA. In aceste conditii, scrisoarea trimisa de la Bruxelles catre Washington a fost vazuta drept un prim pas important pe care l-a facut Uniunea Europeana in incercarea de a il forta pe Trump sa faca un pas in spate in acest context.
La sfarsitul lunii iulie, presedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker si presedintele SUA, Donald Trump, s-au intalnit la Washington pentru a discuta pe subiectul taxelor vamale. Intalnirea dintre cei doi a decurs bine, ambii oficiali declarand in cele din urma ca au cazut de acord sa lucreze la un efort comun de a elimina toate barierele comerciale dintre cele doua parti. Presedintele american a sustinut ca s-a convenit “sa se actioneze spre tarife zero, bariere zero si subventii zero pentru bunurile industriale non-auto”.
Conform declaratiilor, Donald Trump l-a convins in cadrul intalnirii de la Washington pe Jean-Claude Juncker ca Uniunea Europeana sa devina un “cumparator masiv” de gaze naturale lichefiate din Statele Unite. De asemenea, UE s-a angajat si la cumpararea unei cantitati semnificative de soia din Statele Unite.
Rezultatul intalnirii dintre Jean-Claude Juncker si Donald Trump a facut rapid inconjurul lumii, specialistii fiind de parere ca intelegerea dintre cei doi a reprezentat un pas important in anularea unui posibil razboi comercial intre Statele Unite si China, razboi din care toate pietele importante ale lumii ar fi avut de suferit mai devreme sau mai tarziu.
Desi intelegerea dintre Donald Trump si Jean-Claude Juncker a fost extrem de clara, pe scena politica de peste Ocean exista in continuare un numar important de voci care sustin ca tarifele vamale pentru importurile auto trebuie introduse. In acest context, oficialii europeni se pregatesc pentru orice scenariu, urmatorul pas care va fi facut de Statele Unite fiind inca neclar.
Pentru a sublinia acest lucru si pentru a transmite un nou avertisment catre Washington, Comisia Europeana a reiterat ideea introducerii unor tarife vamale pentru importurile americane. Declaratia i-a apartinut lui Jean-Luc Demarty, director general pentru comert in cadrul Comisiei Europene, acesta vorbind despre “un risc ridicat de escaladare brusca a tensiunilor comerciale trans-atlantice”.
Demarty sustine ca “in continuare, administratia SUA ameninta cu masuri comerciale chiar si partenerii sau aliatii apropiati”, tragand astfel un semnal de alarma in acest sens. In aceste conditii, Demarty readuce in discutie introducerea unor tarife in valoare totala de 20 de miliarde de dolari pe importurile americane, in cazul in care Donald Trump ar da semne ca va reveni la ideea introducerii taxelor vamale pe importurile auto.
Citeste si: Mugur Isarescu: Am asistat la un atac jalnic la adresa BNR. Deocamdata, lucrurile stau bine in Romania
Sursa foto: pexels.com
Ultimele NOUTATI
Craciunul inainte de 1989: cum petreceau romanii pe vremea lui Ceausescu?
Desertul de Craciun gata in 30 de minute - reteta rapida care cucereste pe toata lumea
Cumparaturi de Sarbatori? Afla cele mai periculoase capcane care te fac sa cheltuiesti mai mult decat trebuie!
Trucul genial care te ajuta sa gatesti drobul pentru masa de Craciun intr-o ora!
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025