Trei experti FMI dezvaluie consecintele negative ale programelor de austeritate cerute chiar de Fondul Monetar

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Trei experti FMI dezvaluie consecintele negative ale programelor de austeritate cerute chiar de Fondul Monetar Trei experti FMI dezvaluie consecintele negative ale programelor de austeritate cerute chiar de Fondul Monetar
de Mihaela Pascu la 06 Iun. 2016 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
politica fmiimprumuturineoliberalismimprumuturicrizagreciainfrastructura

Economiile unor tari in curs de dezvoltare au cunoscut fluctuatii semnificative. In afara de criza mondiala din 2008, cu efecte care isi fac simtita prezenta (mai redusa, ce-i drept) si astazi, au existat multe alte obstacole pe care statele "lumii a treia" au fost nevoite sa le depaseasca.


Un copil caruia i se dau sarcini prea dificile cand e prea mic sa le poata indeplini se va simti descurajat si neajutorat. Daca parintii aleg sa faca totul pentru el, pe masura ce va creste, va astepta si ca altii sa faca totul pentru el. Independenta sa va fi stirbita din fasa.

Multe dintre tarile in curs de dezvoltare se aflau, in momentul in care li s-a spus ca au nevoie de infrastructura, la pamant. Si nu intamplatoarea e alegerea acestor cuvinte fiindca autrostrazile si drumurile europene au transat satul romanesc, blocand in multe situatii accesul carutelor pe drumurile obisnuite. Cei care au vrut sau nu au vrut au fost nevoiti sa se conformeze. Multe dintre satele binecuvantate acum cativa ani cu autostrazi arata astazi la fel de saracacioase. Niciunul dintre TIR-urile care le tranziteaza nu a oprit sa-si verse in intersectie ceaunul cu aur pe care il cara.

Intr-un articol din  revista Finance & Development din luna iunie, trei experti ai FMI, citati de HotNews.ro, au criticat tocmai masurile pe care Fondul Monetar International le-a impus tarilor in curs de dezvoltare, in schimbul imprumuturilor acordate. Tari prea putin pregatite pentru un astfel de salt, tari pentru care infrastructura moderna ar fi trebuit sa insemne, de fapt, cu totul altceva. Cu un sistem de invatamant si cu cel medical sub nivelul marii, tara noastra si-a privit, in ultimii ani, autostrazile topindu-se de la un anotimp calduros la altul. Fondurile europene, un mit. Proiectele finantate prin sume nerambursabile continua sa nu-si arate chipul. E suficient un singur drum cu masina de la un capat la altul al tarii pentru a vedea cat de bine se ascunde infrastructura. Ca un elefant cu ochii rosii intr-un cires. Ati vazut vreodata vreunul? Nu. Ca dovada ca se ascunde bine. La fel de ascunsa e si dezvoltarea satelor si a oraselor mici prin fonduri europene, la fel de ascunsa e si dezvoltarea Capitalei careia i-au trebuit mai mult de zece ani ca sa-si puna trotuare pe unul dintre principalele bulevarde si sa nu mai permita accesul masinilor pe una dintre cele mai circulate strazi de catre pietoni.

Neoliberalismul si politicile care sustin instaurarea unor politici de austeritate in schimbul imprumuturilor, in tarile care le primesc, mai cu voia, mai fara voia cetatenilor, nu functioneaza. O spun cei trei experti care amintesc de efectele negative ale unor astfel de masuri. Mai mult, tot ei amintesc ca o astfel de politica duce la cresterea inegalitatilor si diminueaza "nivelul si viabilitatea cresterii". Un eufemism bine gandit daca ne gandim la colapsul prin care a trecut Grecia sau drama economica a Portugaliei. Tari care, datorita pozitionarii lor, nu ar fi trebuit sa ajunga niciodata intr-o astfel de situatie.



Imprumutul de acest tip nu e insa o noutate si nici un secret de stat. Despre astfel de manevre la nivel continental a scris si John Perkins in "Confesiunile unui asasin economic", o carte care vorbeste, din propria experienta a autorului, printre altele, si despre indatorarea unor tari pana ajung in colaps economic si financiar.

Expertii FMI au marturisit, in acelasi articol, ca politice neoliberaliste promovate de organizatie cresc riscul de crash, risc influentat si de investitiile externe directe.

In ce priveste situatia din Grecia, iata ce a amintit aceeasi sursa: "Acuzat ca impune o austeritate drastica in schimbul imprumuturilor sale, FMI a formulat o usoara mea culpa in ceea ce priveste Grecia, dupa ce a admis ca a subestimat impactul recomandarilor sale asupra activitatii economice".

Analogia copilului fortat sa faca lucruri inainte de a avea varsta potrivita ramane cea mai buna. Niciun copil nu va putea sa mearga de la trei luni, oricat de mult ar incerca parintii sa-l faca sa mearga. Va merge, cu sprijin acordat corespunzator, la varsta potrivita, la momentul potrivit.
Redactor Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online

Ultimele NOUTATI

Cum iti iei teapa daca te imprumuti in euro in 2025?
Financiar-Bancar

Cum iti iei teapa daca te imprumuti in euro in 2025?

today05 Feb. 2025
Cursul valutar EURO- LEU 2025. La ce sa te astepti daca platesti chirie, rate la credite in euro sau ai depozite bancare?
Financiar-Bancar

Cursul valutar EURO- LEU 2025. La ce sa te astepti daca platesti chirie, rate la credite in euro sau ai depozite bancare?

today05 Feb. 2025
NU mai platesti amenzi din greseala! Solutia geniala introdusa de Banca Transilvania
Financiar-Bancar

NU mai platesti amenzi din greseala! Solutia geniala introdusa de Banca Transilvania

today04 Feb. 2025
E oficial. Anul acesta bugetarii si pensionarii NU mai primesc majorari de salarii si pensii
Economie

E oficial. Anul acesta bugetarii si pensionarii NU mai primesc majorari de salarii si pensii

today04 Feb. 2025
Ce sa nu spui niciodata sefului, in momentul in care iti dai demisia?
Economie

Ce sa nu spui niciodata sefului, in momentul in care iti dai demisia?

today04 Feb. 2025
TRAI FARA GRIJI LA BATRANETE. Cati bani ar trebui sa aiba orice roman in conturi, la varsta de 60 de ani?
Analize

TRAI FARA GRIJI LA BATRANETE. Cati bani ar trebui sa aiba orice roman in conturi, la varsta de 60 de ani?

today04 Feb. 2025
Cum sa folosesti inteligenta artificiala ca sa muncesti MAI PUTIN si MAI BINE
Companii

Cum sa folosesti inteligenta artificiala ca sa muncesti MAI PUTIN si MAI BINE

today04 Feb. 2025
Codul fiscal, modificat din nou! Schimbari la impozitarea acestor firme
Economie

Codul fiscal, modificat din nou! Schimbari la impozitarea acestor firme

today04 Feb. 2025

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

NU mai platesti amenzi din greseala! Solutia geniala introdusa de Banca Transilvania
Financiar-Bancar

NU mai platesti amenzi din greseala! Solutia geniala introdusa de Banca Transilvania

today04 Feb. 2025
E oficial. Anul acesta bugetarii si pensionarii NU mai primesc majorari de salarii si pensii
Economie

E oficial. Anul acesta bugetarii si pensionarii NU mai primesc majorari de salarii si pensii

today04 Feb. 2025
Ce sa nu spui niciodata sefului, in momentul in care iti dai demisia?
Economie

Ce sa nu spui niciodata sefului, in momentul in care iti dai demisia?

today04 Feb. 2025
TRAI FARA GRIJI LA BATRANETE. Cati bani ar trebui sa aiba orice roman in conturi, la varsta de 60 de ani?
Analize

TRAI FARA GRIJI LA BATRANETE. Cati bani ar trebui sa aiba orice roman in conturi, la varsta de 60 de ani?

today04 Feb. 2025

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x