Transportul fluvial de marfuri are cea mai mare crestere la nivel european
transportatoritransport fluvialtransport rutier
Un studiu derulat in randul incarcatorilor industriali, transportatorilor si distribuitorilor de marfuri din cinci tari europene evidentiaza perceptia lor cu privire la transportul feroviar.
Comisia Europeana isi propune o crestere cu 50% a transferului modal catre cel feroviar si pe apa pana in 2050. Cel mai recent raport Eurostat arata ca, in 2014, transportul rutier reprezenta 74,9% din total, cel feroviar 18,4% si cel pe apa in interiorul continentului 6,7%.
In ciuda planurilor Comisiei Europene de a incuraja transportul de marfuri pe calea ferata si pe apa, analiza Ensight Management Consulting a "Barometrului asupra perceptiei de schimbare pentru transportul feroviar" evidentiaza o crestere a utilizarii transportului rutier in randul marilor transportatori europeni, un procent de 85%, cu 10% mai mult fata de 2016.
Barometrul a fost derulat in ianuarie-februarie 2017 de catre partenerul Ensight Management Consulting, Eurogroup Consulting.
Motivul pentru care transportul rutier are o crestere a utilizarii in randul marilor transportatori europeni se datoreaza faptului ca primesc servicii de calitate, superioare celorlalte mijloace de transport. Toti utilizatorii sunt foarte multumiti sau multumiti, 60% au un nivel de satisfactie in crestere si peste 38% considera ca s-a imbunatatit calitatea serviciilor.
Transportul feroviar conventional si transportul combinat feroviar/rutier sunt la niveluri identice cu cele din editiile anterioare ale barometrului, insa transportul fluvial a avansat la 42%, in 2017, de la 14%, in 2016. De asemenea, la transportul maritim pe distante scurte, cresterea este de la 12%, in 2016, la 35%, in 2017.
Conform studiului, stimulentele financiare si cresterea preturilor la energie incurajeaza transferul modal catre calea ferata. In legatura cu transferul modal, 73% dintre respondenti aleg prioritar transportul combinat si doar 27% dintre ei reteaua feroviara conventionala.
Este un transfer de 10 puncte de la transportul feroviar conventional pentru transportul combinat, fata de 2016.
Respondentii studiului evidentiaza flexibilitatea si costurile serviciilor de transport combinat, care sunt considerate atractive.
Perspectivele pentru transportul feroviar par sa fi revenit la nivelul scazut din 2015.
Respondentii sunt destul de pesimisti cu privire la perspectivele de dezvoltare a transportului feroviar de marfa. Acestea sunt in stagnare pentru 50% dintre respondenti si in scadere pentru 23%. Numai sectoarele agregatelor si cel al materialelor de constructie au inregistrat o crestere.
Asteptarile transportatorilor feroviari pentru acest an sunt: scaderea costurilor, respectarea termenelor limita si flexibilitatea.
In acelasi timp, majoritatea organizatiilor care au raspuns au constatat ca, pentru transportul feroviar, nu s-au implementat tehnologii digitale.
Doar pentru 14% dintre respondenti au fost oferite servicii inovatoare.
Serviciile inovatoare asteptate de catre respondenti in aceasta industrie sunt: urmarirea in timp real a vagoanelor si a marfurilor, instrumente de localizare geografica, trasabilitatea transporturilor si interfete de control mai rapide.