Tesla accelereaza electric si devine a doua companie auto cu cea mai mare capitalizare de piata din lume
Sambata, 29 mai, NASA a lansat cu succes de la Centrul Spatial Kennedy, cu ajutorul unei rachete Falcon 9, capsula Crew Dragon, cu doi astronauti la bord, spre Statia Spatiala Internationala. Atat racheta purtatoare cat si capsula au fost proiectate si fabricate de compania SpaceX, detinuta si condusa de miliardarul american Elon Musk. Tot Musk detine si compania Tesla, care a revolutionat conceptul si productia de masini electrice.
Conform platformei de investigatii si consiliere bursiera YCharts, in ianuarie 2020 Tesla a devenit compania americana producatoare de automobile cu cea mai mare capitalizare de piata si a doua companie din lume, conform aceluiasi indicator.
Din anul 2010, cand a fost listata la bursa, capitalizarea Tesla a crescut constant, spre deosebire de acelasi indicator al celorlalti mari jucatori din industria auto, care a inregistrat fluctuatii importante.
Astazi, capitalizarea de piata a Tesla a ajuns la 102 miliarde USD, ceea ce o situeaza pe al doilea loc in lume, dupa compania japoneza Toyota, cu o capitalizare de 202 mld. USD.
Merita amintit faptul ca Toyota a fost infiintata in anii 1930, in vreme ce Tesla "a vazut lumina zile" in 2003.
Mai trebuie spus si ca Toyota are cea mai mare capitalizare dintre producatorii auto de mai bine de 20 de ani, iar varful de forma al companiei a fost in anul 2000, cand capitalizarea de piata a producatorului japonez se apropia de 300 mld. USD. In ultimii 20 de ani, minimul istoric al capitalizarii de piata a Toyota s-a inregsitrat in anul 2012 - mai putin de 140 mld. USD.
Tesla, in schimb, a crescut constant din 2010 (anul listarii), pana a juns, astazi,la 102 mld. USD.
Dintre producatorii majori de automobile, doar doi au inregistrat cresteri constante in ultimii 20 de ani: Tesla (listata in 2010) si Ferrari (listata in 2015).
Tot in ultimii 20 de ani, producatorul auto major care a avut cel mai mult de suferit s-a dovedit a fi Ford, a carui capitalizarea de piata a scazut cu 50% in intervalul 2000-2020 (de la 81,99 mld. USD la 35,86 mld. USD).
Iata cum arata, la 1 ianuarie 2020, capitalizarea de piata a celor mai mari opt companii producatoare de automobile: 1. Toyota - 202 mld. USD, Tesla - 102 mld., Volkswagen - 96 mld., Daimler - 51 mld., General Motors - 49 mld., Honda - 47 mld., Ferrari - 43 mld., Ford - 36 mld.
In final, inca o observatie: in anul 2015 a izbucnit probabil cel mai mare scandal in care a fost implicat un producator auto major, atunci cand s-a dovedit ca Volkswagen a masluit performantele motoarelor diesel produse in intervalul 2009-2015, pentru a ascunde faptul ca emisiile de oxizi de azot ale acestora depaseau normele de poluare.
Seful concernului a demisionat, au cazut alte numeroase capete de directori, Volkswagen s-a angajat sa remedieze problema la toate automobilele echipate cu motoarele cu pricina pe care le-a vandut in intreaga lume, ceea ce a implicat costuri imense, estimate la 10 mld. USD.
Totodata, compania a fost data in judecata (inca sunt procese pe rol) si are de platit despagubiri imense.
Cu toate acestea, Volkswagen a izbutit sa nu se prabuseasca la bursa, desi este departe de recordul de capitalizare pe care l-a inregistrat in anul 2009 - cca 190 mld. USD.
Desi a pierdut capitalizare de piata din pricina motoarelor masluite, Volkswagen a reusit sa recupereze, astfel incat, la inceputul anului curent, valoarea capitalizarii se situeaza aproape la acelasi nivel cu cel din momentul izbucnirii crizei din 2015.
Sursa foto: pexels.com