Taxa pe proprietate sa CREASCA in functie de numarul de MASINI si CASE. Ce modificari i se pregatesc Codului Fiscal
modificare cod fiscalschimbare cod fiscalimpozitare case
Statul roman a constatat ca platim prea putin impozit pe case si masini, drept pentru care urmeaza sa modifice Codul fiscal, astfel incat noua varianta sa intre in vigoare de anul viitor. Ca de obicei, ni se promite o dezbatere publica a modificarilor si, tot ca de obicei, stim ca putin va conta ce spun mediul de afaceri, sindicatele si mediul academic.
Anuntul
schimbarii Codului Fiscal a fost facut de Adrian Caciu, ministrul Finantelor, intr-un interviu acordat HotNews.ro.
Una dintre cele mai importante modificari ii vizeaza pe proprietarii care au mai multe apartamente, acestia urmand sa plateasca un impozit mai mare.
La fel vor sta lucrurile si pentru cine are mai mult de doua masini.
Conform ministrului, "in zona in care exista o preocupare prea intensa pentru a acumula proprietati, as vedea o taxare, dar taxarea aceea n-as vedea sa se intoarca la stat, ci catre comunitatea locala".
In Bucuresti, daca s-ar accepta taxarea suplimentara de la a treia masina si al treilea apartament, unde avem persoane fizice proprietari de apartamente, de cartiere aproape (10 blocuri pe persoana fizica cred ca e ceva), capitala ar castiga 16 miliarde de lei. (...).
Acei bani ar fi folositi pentru dezvoltarea utilitatilor, de la strazile sau cartierele care se fac. Ne plangem ca n-avem sosele, linii de tramvai, deci tot de infrastructura de care acei cetateni beneficiaza. Altfel este o morisca. Ne invartim in fiecare an, dam bani de la stat, nu sunt de ajuns, se fac datorii, datoriile comporta dobanzi. Este un cerc vicios din care nu iesim niciodata", a spus Caciu.
Intrebat despre impozitarea suplimentara a celor care au mai multe masini, ministrul a explicat ca ar propune impozitarea de la a treia "ca sa nu sperii ca de la a doua". "La prima, nu ne legam pentru ca inseamna un confort strict necesar. Sa-l definim ca atare. Dupa aceea putem sa facem analiza", a declarat ministrul.
El a anuntat si o dezbatere pe tema introducerii impozitului progresiv. De asemenea, scutirea de impozit a angajatilor din domeniul IT ar putea fi regandita si, din nou, apare ideea impozitarii bacsisului. Totodata, Declaratia Unica ar putea fi simplificata.
Distorsionare a cotei unice
Legat de cota unica de impozitare, ministrul considera ca aceasta s-a distorsionat. "Eu, ca economist, care zic ca ma pricep cat de cat la zona aceasta de stimulare, cel putin pe zona de capital si, de ce nu, regresiv pe zona de munca, ar putea exista o astfel de abordare.
Eu am zis sa facem cateva analize pe 3 tipuri de tari: o tara dezvoltata despre care toata lumea stie ca e dezvoltata – Germania de exemplu, o tara mediteraneana si 3 tari foste comuniste, din zona Centrala de Est si de Sud-Est.
Ar trebui sa ne uitam pe impozitul pe proprietate, pe venit, si la ce inseamna impozitarea directa. Impozitarea directa este cheia, din punctul meu de vedere, pentru a atrage sau descuraja investitiile. Eu nu pot sa neg ca nu vom avea dezbatere: Cota unica versus impozit progresiv.
Nu cred ca este normal sa ai acelasi impozit daca ai mai multe proprietati. O masina la o familie. In Japonia, de exemplu, nu poti sa-ti cumperi masina daca nu faci dovada ca ai locul de parcare. Majoritatea am inceput sa luam doua masini. Bun, inteleg si asta. La a treia sau la a patra? Sau la apartamente, iei unul, iei doua, dar, de aici incolo, nu mai esti egal cu cel care, de exemplu, sta in chirie.
Unii spun: descurajezi bogatia, descurajezi performanta. Nu, eu zic ca vrei sa faci o zona de clasa de mijloc, ca trebuie citita in corelatie cu scaderea taxarii muncii. Cand ma uit in fiecare luna ca avem contributiile asa mari pe munca, mai ales pe cea de la 3.000 lei in jos si abordarea etatista, pune la toata lumea la fel, pai una se simte la unul, alta se simte la cel sarac, caruia i-ar fi fost foarte bine sa-i mai ramana 10-20% in plus la salariu avand in vedere calificarea lui. Calificarea nu o poti schimba de pe o zi pe alta sau de pe un job pe altul.
Impozitul pe venit: daca e un impozit pe venit, poate ne gandim si la o restructurare a lui din perspectiva virarii lui.
In Romania, nimeni nu tine cont ca un contribuabil are si cheltuieli. Apropo de statele unde exista si impozitare progresiva sau chiar SUA, in momentul in care platesti un impozit, ai niste deductibilitati. Avem si noi cateva deductibilitati in functie de familiile cu copii. Avem si niste cheltuieli pe care noi nu le mai luam in calcul: educatie, asigurare, pensie privata. Sunt tot niste cheltuieli", a declarat Adrian Caciu.
Legat de facilitatile din constructii, el a spus ca acestea este posibil sa fie updatate.
"Ceea ce are nevoie sectorul constructiilor este un upgrade de facilitati pentru a putea sa ramana competitiv si sa avem cu cine sa construim. Si cu aceasta facilitate forta de munca inca migreaza. Pe de alta parte, trebuie gasita o formula de calificare a fortei de munca. Trebuie sa gasesti si un sistem in care sa aduci oameni catre constructii.
Mixul de masuri care vine pe un sector nu trebuie sa fie neaparat fiscal. Trebuie sa fie si alt tip de stimulent. De exemplu, pot sa fie vouchere pentru calificare, scheme care sa-i ajute la retehnologizare.
La IT ar trebui o ajustare, am discutat si cu industria. Facilitatea sa se reflecte in produs.
Eu iti dau facilitatea de a nu-ti impozita acel venit, dar fa legatura cu sursa. De unde ti-a venit acel venit? Ti-a venit de la o companie care a dat o comanda. Dau un exemplu, nu stiu daca asta va fi. Va trebui sa discutam cu industria, cu IT-stii.
Produsul ala sa fie fabricat in Romania. Ca este exportat, ca este internalizat, vandut in Romania ca soft sau ca segment dintr-un soft, transforma-l intr-un produs si leaga-l de o activitate care pleaca din Romania printr-o forma de organizare, ca este PFA, companie de soft. Important este sa o leg de ceva", a explicat oficialul.
Contribuabilii ar trebui sa fie scutiti sa mai depuna declaratii
Legat de simplificarea Declaratiei unice, Caciu a precizat ca a ANAF sa-i prezinte o solutie de simplificare la tot ce inseamna partea declarativa din partea contribuabililor. Mai mult, sa faca o strategie, pe pasi, astfel incat contribuabilul sa nu depuna nicio declaratie.
"Eu as dori sa traim in Romania situatia in care contribuabilul, printr-un cloud guvernamental, primeste o notificare in care i se spune ca a realizat veniturile respective. Poate cateodata cetateanul nici nu mai tine minte ca le-a realizat. S-a retinut deja impozit la sursa in anumite chestiuni. In altele, ar trebui sa mai plateasca, ori s-a retinut gresit, poate mai mult: Uitati, banii (trimisi n.r) in cont.
Eu acolo as vedea relatia sa ajunga, indiferent de cat vom simplifica in prima faza aceste declaratii. Cel mai corect ar fi ca statul sa-si creeze un sistem in asa fel incat cetateanul sa nu depuna nicio declaratie.
Cetateanul interactioneaza cu tot felul de sisteme, mai ales pe partea de venituri. Sistemul bancar are o baza de date. Am spus sa mergem catre plata cu cardul sau catre plata prin banca, sa reducem ce inseamna cash flow in economie. Daca tot m-ai pus sa merg pe sistemul asta sa fac plati prin banca, macar fa si gestul urmator: instiinteaza-ma daca mai am ceva, care-i relatia noastra.
In fiecare an asistam la o adevarata bataie de cap din partea contribuabililor cum isi face Declaratia si la cine mai apeleaza sau, Doamne fereste, greseste Declaratia si apoi se intalneste cu situatii de nedorit. Speram sa fie cat mai putine pe viitor. Eu am cerut o solutie de simplificare. O astept. Probabil dupa, o sa o mai ajustam ca sa fie si mai simpla decat mi se va propune", a mentionat Caciu.
Posibila impozitare a zaharului
Conform ministrului, se fac analize privind introducerea unei taxe pe zahar. "Pot sa va spun doar ca nu-i taxat, ceea ce in Europa se cam intampla", a spus Caciu.
In legatura cu masuri fiscale in domeniul energie, ministrul a spus ca va anunta, in curand, un plan de masuri. "N-as vrea sa anunt care sunt opiniile pentru ca nu s-a luat o decizie. Scopul taxarii in energie trebuie sa fie unul al descurajarii unor practici, din punctul meu de vedere.
Pe de alta parte, daca avem de dat facilitati, sa dam catre investitii, dar sa se si realizeze. In Romania, se vorbeste despre investitii in energie de peste 20 de ani si nu le vedem.