Surpriza: Recenziile de pe majoritatea magazinelor online sunt, de fapt, FALSE sau NESIGURE
problema recenzii falserecenzii falseprobleme comert online
Cand vrem sa cumparam un bun de folosinta indelungata, fiecare dintre noi este curios sa afle ce experiente au avut alti consumatori cu modelul de televizor, telefon sau frigider pe care si noi ne-am gandit sa-l achizitionam. Cercetarile arata ca recenziile de pe website-uri cantaresc foarte greu in luarea unei decizii.
Dar iata ca nu numai aparentele pot insela, ci si cele cateva
randuri in care este descris nivelul de multumire sau de nemultumire al altora fata de un produs.
Aproape trei sferturi dintre site-urile web europene incalca regulile avand recenzii nesigure sau discutabile, iar Uniunea Europeana vrea sa schimbe in bine aceasta situatie, relateaza economica.net.
Conform Comisiei Europene, majoritateaa site-urilor web europene publica recenzii false sau nesigure.
In 2021, Comisia si autoritatile nationale de protectie a consumatorilor au analizat 223 de site-uri web importante din 28 de tari.
Concluzia a fost ca 55% dintre site-urile analizate au incalcat legislatia care reglementeaza practicile comerciale neloiale, iar, in 18% dintre cazuri, autoritatile au avut indoieli.
Cea mai mare problema este ca, pentru majoritatea magazinelor virtuale, site-urilor de rezervare si site-urilor de comparatie, consumatorul nu poate sti sigur daca recenziile sunt autentice.
Pentru 144 din cele 223 de site-uri studiate, autoritatile nu au putut confirma ca administratorii fac tot ce se poate pentru asigurarea unor recenzii autentice.
O recenzie este legitima numai cand consumatorii au folosit efectiv produsul sau serviciul, dupa care au scris o recenzie fara sa primeasca in schimb vreo recompensa.
Insa, peste 50% dintre website-uri nu specifica modul in care colecteaza si proceseaza recenziile, nu explica felul in care incearca sa previna recenziile false sau sa se ocupe cu recenziile platite.
Nu este clar nici daca oamenii au voie sa posteze recenzii platite si cum le pot diferentia consumatorii de alte recenzii. 176 dintre cele 223 de site-uri nu au putut oferi explicatii in acest sens.
Autoritatile nationale vor contacta comerciantii cu amanuntul investigati care nu respecta regulile.
Reguli noi din 2022
Din mai 2022, va intra in vigoare o directiva suplimentara care prevede explicit ca vanzarea, cumpararea si transmiterea de recenzii false ale consumatorilor pentru promovarea produselor este interzisa.
Ministerul roman al Economiei urmeaza sa promoveze o ordonanta care prevede ca operatorii/comerciantii care se folosesc de recenzii false, in scopul promovarii de produse sau servicii, sa fie amendati pentru practici comerciale inselatoare.
Amenzile pot ajunge la 4% din cifra de afaceri sau pana la doua milioane de euro.
Reglementarea acestei masuri de protectie a consumatorilor se va face printr-o ordonanta de Guvern care transpune directiva europeana Omnibus.