Studiu: Companiile care au dezvoltat in interior parteneriate de afaceri au obtinut venituri mai mari
ey - partnering for performancecfo
Contributiile directorilor financiari (CFO) se extind acum dincolo de sfera financiara traditionala si includ o puternica componenta strategica si comerciala. Companiile care au dezvoltat parteneriate puternice de business intre directorii financiari si cei care conduc zona de aprovizionare si gestiune (supply chain) raporteaza rezultate mai bune decat cele cu un model financiar traditional, conform studiului EY - Partnering for performance.
Studiul EY are la baza un sondaj derulat la nivel global, in randul a
432 de reprezentanti CFO si lideri ai departamentelor de aprovizionare, provenind din companii dintre care jumatate au inregistrat venituri de peste un miliard de dolari. Dintre respondentii care aplica in cadrul companiei relatii bazate pe modelul parteneriatului de afaceri, 48% au mentionat o crestere a EBITDA (profitul inregistrat înainte de dobanzi, impozite si amortizare) de peste 5% pe parcursul anului trecut, comparativ cu doar 22% dintre companiile in care predomina relatiile traditionale.
Modelul parteneriatului de business nu este unul universal – companiile care aplica acest parteneriat intre departamentul financiar si cel de supply chain sunt inca minoritare. 26% din executivii financiari participanti la studiu si 21% dintre executivii responsabili cu aprovizionarea si gestiunea considera ca
principalul impact al unui CFO in acest proces tine in primul rand de facilitarea colaborarii si parteneriatului. 55% dintre executivii financiari si 46% dintre directorii de supply chain spun ca rolul de baza al unui CFO in acest proces e inca preponderent definit de aspectele financiare traditionale.
Restul considera ca
rolul unui CFO este impartit in mod egal intre cele doua aspecte. Venituri mai mari In cazul companiilor care realizeaza venituri mai mari, incidenta relatiilor de tipul parteneriatului de business intre departamente este mai mare. 56% dintre parteneriatele de business functionale au fost inregistrate in companii cu venituri anuale de peste un miliard de dolari.
Crestere EBITDA – Companiile care au implementat deja modelul de parteneriat de business tind sa aiba cresteri mai mari ale EBITDA.
Sectoare – Un accent important pe modelul parteneriatului de business se face remarcat in sectoarele de tehnologie, de bunuri de consum si in cel de productie. Pe de alta parte, in industria grea, in cea de minerit, in metalurgie si in segmentul de petrol si gaze acest model este mai putin prezent.
Arii geografice – Dintre tarile incluse in studiu, parteneriatul de business se face cel mai adesea remarcat in S.U.A., Singapore, Coreea de Sud si Marea Britanie. Situatia este cu totul diferita in Europa de Vest. Niciunul dintre respondentii din Franţa, Germania, Spania si Italia nu au descris relatia dintre CFO si liderul departamentului de supply chain ca fiind una construita pe parteneriat. Aceeasi situatie s-a remarcat in cazul Argentinei si Rusiei.
Alte rezultate reiesite din studiu:
Relatia dintre cei doi executivi (CFO si director de supply chain) e mai probabil sa fie abordata sub forma unui parteneriat de business daca acestia ocupa functiile de cel mult cinci ani. In cazul aplicarii modelului de parteneriat de business, respondentii
CFO afirma ca petrec 25% din timpul lor in relatia cu directorul de supply chain, acest timp reducandu-se la 12% in cazul relatiilor traditionale. 83% dintre respondentii din zona financiara si 87% dintre cei din zona de aprovizionare si gestiune spun ca analizele de date reprezinta o oportunitate fara precedent pentru ca un CFO sa dezvolte o relatie mai colaborativa si bazata pe un parteneriat de business cu directorul de supply chain. 26% dintre CFO si 24% dintre directorii de aprovizionare si gestiune implicati in relatii care au la baza modelul parteneriatului de business vad in imbunatatirea structurii organizationale pentru cresterea eficacitatii fiscale principala oportunitate a unui CFO de a juca un rol mai important in lantul de aprovizionare.
Foto: EY Romania.