Statul roman trebuie sa recupereze 570 de milioane de euro de la CFR Marfa reprezentand ajutor incompatibil
ajutor cfr marfarecuperare ajutor statajutoare stat romaniasituatie cfr marfa
Comisia Europeana a constatat ca operatorul de transport feroviar CFR Marfa a primit un ajutor de stat incompatibil in valoare de cel putin 570 de milioane de euro din partea Romaniei, prin anularea datoriilor si prin neincasarea unor datorii.
CFR Marfa este operatorul istoric de pe piata romaneasca de transport feroviar de marfa. De mai multi ani, compania, detinuta integral de stat, se confrunta cu dificultati economice.
CFR Marfa are un nivel ridicat de indatorare, in special fata de administratorul infrastructurii feroviare din Romania, CFR Infrastructura, care este, de asemenea, detinut in totalitate de stat, si a avut datorii mari fata de agentiile nationale de asigurari sociale si de administrare fiscala timp de multi ani.
Comisia a remarcat ca, spre deosebire de transportul feroviar de calatori, piata transportului feroviar de marfa din Romania este extrem de competitiva, intrucat exista numerosi operatori privati.
Unii dintre acestia au dobandit o cota de piata considerabila ca urmare a liberalizarii pietei in 2007.
In martie 2017, Asociatia Transportatorilor Feroviari Privati din Romania a adresat Comisiei o plangere oficiala, in care a sustinut ca CFR Marfa ar fi beneficiat de ajutoare de stat cu incalcarea normelor UE in materie.
La 18 decembrie 2017, Comisia a initiat o investigatie aprofundata pentru a stabili daca mai multe masuri luate de Romania in sprijinul societatii CFR Marfa respectau normele UE privind ajutoarele de stat, in special: conversia creantelor in actiuni in valoare de aproximativ 363 de milioane de euro (1,669 miliarde de lei) in 2013 si necolectarea, cel putin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurari sociale si a taxelor restante datorate de CFR Marfa, precum si a datoriilor societatii fata de CFR Infrastructura.
Comisia a constatat ca actiunile statului din iunie 2013 vizand executarea silita a datoriilor la bugetul de asigurari sociale si taxele restante ale societatii CFR Marfa la bugetul de stat au fost conforme cu piata.
Cu toate acestea, in ce priveste restul de masuri identificate, Comisia a constatat ca, in cazul de fata, statul a actionat mai degraba in calitate de autoritate publica decat ca actionar al societatii.
In plus, chiar daca statul ar fi actionat in calitatea sa de actionar si, prin urmare, criteriul operatorului privat in economia de piata ar fi fost aplicabil, niciun operator privat nu ar fi anulat datoria sa sau s-ar fi abtinut sa obtina in mod activ rambursarea datoriilor acumulate de-a lungul anilor fara o compensatie financiara suficienta.
Prin urmare, Comisia a concluzionat ca sprijinul din bani publici acordat de Romania a conferit societatii CFR Marfa un avantaj economic neloial fata de concurentii sai. Prin urmare, aceste masuri constituie ajutor de stat in sensul normelor UE.
Intrucat CFR Marfa este o societate aflata in dificultate cel putin din 2009, Comisia a evaluat diferitele masuri in temeiul orientarilor sale privind salvarea si restructurarea.
Normele UE privind ajutoarele de stat ii permit statului sa intervina in sprijinul unei societati aflate in dificultate financiara numai in conditii specifice si impun, in special, ca respectiva societate sa faca obiectul unui plan de restructurare solid care sa asigure redobandirea viabilitatii sale pe termen lung, ca aceasta sa contribuie la costurile aferente restructurarii sale si ca denaturarile concurentei sa fie limitate.
In cazul de fata, aceste conditii nu au fost indeplinite: Comisiei nu i-a fost notificat niciun plan solid de restructurare si nu a existat nicio contributie la costul unei restructurari din partea societatii si nici masuri compensatorii pentru a se asigura ca denaturarile concurentei sunt limitate.
Prin urmare, Comisia a concluzionat ca finantarea publica acordata de Romania societatii CFR Marfa, care se ridica in total la cel putin 570 de milioane de euro plus dobanzi, este incompatibila cu normele UE privind ajutoarele de stat si, prin urmare, trebuie sa fie recuperata de Romania.
Cum se recupereaza ajutorul incompatibil
Normele UE privind ajutoarele de stat impun, ca o chestiune de principiu, recuperarea fara intarziere a ajutoarelor de stat incompatibile, in scopul de a se elimina denaturarea concurentei create de ajutor.
Normele UE privind ajutoarele de stat nu prevad aplicarea de amenzi, iar recuperarea nu are drept scop penalizarea societatii in cauza, ci pur si simplu restabilirea egalitatii de tratament cu alte societati.
Comisia este pe deplin constienta de sectorul sensibil in care opereaza CFR Marfa si, prin urmare, decizia prevede sase luni pentru punerea in aplicare a deciziei de recuperare, in locul perioadei obisnuite de patru luni.
CFR Marfa a fost constituita ca societate pe actiuni la 1 octombrie 1998, ca urmare a reorganizarii operatorului feroviar istoric roman, Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane („SN CFR”). CFR Marfa furnizeaza servicii de transport feroviar de marfuri, cum ar fi, printre altele, carbune din productia interna, ciment, produse chimice, cereale si oleaginoase, lemn, sare si metale.
In conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, se poate considera ca interventiile publice in favoarea unor companii nu implica ajutor de stat atunci cand statul nu actioneaza in calitate de autoritate publica ci in conditii pe care un operator privat le-ar fi acceptat (principiul operatorului in economia de piata).
Daca acest principiu nu este aplicabil sau respectat, interventiile publice constituie ajutor de stat in sensul articolului 107 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, intrucat ii confera beneficiarului un avantaj economic fata de concurentii sai.