Statul, nepregatit pentru facturarea electronica. Legislatia e neclara si incompleta, avertizeaza consultantii fiscali
ro e facturafactura electronica
Au mai ramas doar cateva saptamani pana cand facturarea electronica devine obligatorie in relatia B2B, insa statul pare mai nepregatit decat firmele sa implementeze reforma fiscala.
Sondaje realizate in ultimele luni in randul managerilor din Romania indica faptul ca multe firme sunt inca nepregatite de marea schimbare, insa nici statul nu sta mai bine. Un avertisment lansat de consultantii fiscali atrage atentia cu privire la problemele din legislatia care ar trebui sa se aplice deja intr-o luna si jumatate.
Camera Consultantilor Fiscali (CCF) a trimis un document catre Ministerul Finantelor in care cere lamuriri cu privire la mai multe aspecte, dupa cum urmeaza:
1. Problema emiterii in sistemul RO e-Factura a facturilor care cuprind si elemente in afara sferei TVA
"Respectarea regulilor instituite de Ordonanta de urgenta nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, (...), impune ca structura facturii electronice (fisierul de tip XML) sa respecte, printre altele, specificatiile tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice, asa cum sunt prevazute in standardul european SR EN 16931-1", spun consultantii fiscali.
Respectarea acestor specificatii tehnice pare sa genereze dublarea facturilor care contin atat operatiuni taxabile sau scutite de TVA, cat si operatiuni care nu fac obiectul TVA (in afara sferei TVA), emise de catre contribuabili in situatii cum sunt urmatoarele:
-
facturarea contravalorii tichetelor de masa (operatiune care nu face obiectul TVA) si a comisionului pentru emiterea tichetelor (operatiune taxabila);
-
facturarea serviciului de restaurant si a bacsisul aferent (pentru un singur bon fiscal/factura);
-
facturarea prestarilor de servicii sau a livrarilor de bunuri si a garantiei de buna executie aferente;
-
facturarea serviciilor de cazare si a taxei hoteliere colectate de prestator in numele institutiei publice locale;
-
facturarea consumului de apa si a taxei municipale de apa uzata colectata de distribuitorul de utilitati in numele institutiei publice locale
-
facturarea de catre prestatorul de servicii de telefonie a tarifului pentru abonament impreuna cu posibile penalitati datorate de consumator etc.
Astfel, respectarea specificatiilor tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice, asa cum sunt prevazute in standardul european, conduce la emiterea a doua facturi pentru operatiuni de tipul celor exemplificate mai sus (operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA si operatiuni care nu fac obiectul TVA):
-
1. o prima factura pentru operatiunea taxabila (i.e. contravaloarea apei potabile consumate/contravaloarea comisionului emitere tichete masa/contravaloarea serviciului de restaurant..., etc.), care va contine identificatorul de TVA al Vanzatorului (BT-31)
si
-
2. o a doua factura pentru operatiunea care nu face obiectul TVA (i.e. contravaloare taxa municipala apa uzata/contravaloare tichete masa/contravaloare bacsis..., etc.), care nu va contine identificatorul de TVA al Vanzatorului (BT-31), conform regulii operationale BR-O-2, desi entitatea emitenta a facturii este inregistrata in scop de TVA in Romania.
"Va rugam sa ne comunicati daca totusi exista posibilitatea ca in aceste situatii sa se emita o singura factura cuprinzand operatiunile taxabile si care nu fac obiectul TVA, reflectate pe randuri distincte, factura care va contine identificatorul de TVA al vanzatorului (BT-31).
Apreciem ca pentru mediul de afaceri dublarea emiterii facturilor in sistemul RO e-Factura in situatiile prezentate reprezinta o sarcina administrativa excesiva care conduce la costuri suplimentare. In acelasi context, intrucat de la 1 ianuarie 2024 prin Legea nr. 296/2023 s-a extins obligatia de a transmite facturi in sistemul RO e-Factura pe relatia B2B daca locul livrarii sau prestarii este in Romania (intelegand ca se refera numai la facturi ce cuprind livrari sau prestari), iar art. 319 alin. (11) din Codul fiscal permite emiterea de facturi si in cazul operatiunilor pentru care nu exista aceasta obligatie (i.e. operatiuni in afara sferei TVA cum ar fi transferul neimpozabil de active prevazut de art. 270 alin. (7) C.fisc., incasarea de despagubiri care nu sunt in sfera TVA), va rugam sa ne comunicati opinia dvs. cu privire la situatiile in care operatorii economici vor opta pentru emiterea de facturi pentru operatiuni in afara sferei TVA, daca se impune transmiterea acestora prin Sistemul RO eFactura, sau va fi optionala transmiterea in sistem a acestor facturi", transmit consultantii fiscali.
2. Problema emiterii de facturi in sistemul RO e-Factura de catre persoanele impozabile care au codul de TVA anulat de organele fiscale
Legislatia nu prevede, in momentul de fata, daca persoanele impozabile care au codul de TVA anulat de organele fiscale au sau nu obligatia de a emite facturi cu TVA pentru operatiunile taxabile. Singura obligatie a acestora este prevazuta de art. 11 alin. (8) din Codul fiscal, respectiv obligatia de plata a TVA pentru operatiunile taxabile.
Va rugam sa ne indicati daca aceste persoane vor avea obligatia de a emite facturi in sistemul RO e-Factura si, in cazul unui raspuns pozitiv, ce cod al categoriei de TVA (S – Cota normala/redusa sau O – Nu face obiectul TVA) va fi folosit de catre furnizor/prestator pentru generarea facturii electronice, astfel incat aceasta sa fie validata de sistem.
3. Problema emiterii de facturi de catre beneficiar in numele si in contul furnizorului sau de catre un tert
In cadrul specificatiilor tehnice nu regasim reguli specifice/termeni operationali specifici pentru situatiile in care, conform prevederilor Codului fiscal art. 319 alin. (18) si (19), facturile sunt emise de beneficiar/sau de un tert in numele si in contul furnizorului/prestatorului in baza unui acord semnat in prealabil sau in urma unei notificari adresate organului fiscal competent.
Astfel, va rugam sa ne indicati daca facturile electronice (fisierele de tip XML) pot fi emise de beneficiari/terti in numele si in contul furnizorilor/prestatorilor, iar in cazul unui raspuns pozitiv, care sunt specificatiile tehnice pe care o astfel de factura electronica va trebui sa le respecte si care este modalitatea efectiva de transmitere a unei astfel de facturi.
4. Probleme legate de sanctiuni
.Referitor la prevederile art. LXV din Legea nr. 296/2023 prin care se introduce de la data de 1 iulie 2024 la art. 13^2 din OG 120/2021 o amenda aplicabila beneficiarului, persoana impozabila stabilita in Romania, egala cu cuantumul TVA inscrisa intr-o factura emisa de un operator economic stabilit in Romania, care este primita si inregistrata de beneficiar altfel decat prin intermediul sistemului RO e-Factura, dorim sa reiteram pozitia Camerei Consultantilor Fiscali, subliniata si la sedinta de dialog social in care a fost dezbatut proiectul de lege, cu privire la caracterul disproportionat al acestei sanctiuni in raport cu scopul urmarit, care, apreciem noi, poate conduce la o procedura de infringement.
Consideram rezonabil si corect, din perspectiva juridica, sa fie sanctionata fapta, indiferent de suma facturata, cu o amenda al carei cuantum se stabileste in functie de imprejurarile si circumstantele savarsirii acesteia, respectiv gradul de pericol social al faptei, asa cum de altfel prevede si principiul general reglementat in materie contraventionala (art. 5 din OG 2/2001). Ori in cazul de fata, amenda aplicata beneficiarului este proportionala cu suma facturata de furnizor, prin urmare nu se sanctioneaza fapta ci mai degraba este reglementat un altfel de mecanism care poate induce ideea eronata ca TVA nu este deductibila.
Constatam ca vointa legiuitorului, a fost insa tocmai aceea de a nu respecta principiile de baza ale stabilirii cuantumului amenzii, astfel ca in articolul nou introdus (LXV ref. 13^2 din OG 120/2021) acesta face derogare de la art. 8 alin. (2) lit. a) din OG 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, in scopul ca nivelul acestei amenzi sa poata depasi chiar si nivelul maxim al amenzilor contraventionale de 100.000 lei, prevazut la aceasta litera a). De fapt nivelul amenzii fiind egal cu valoarea TVA din factura, acesta este practic nelimitat.
Avand in vedere insa ca derogarea nu s-a facut si de la art. 28 care prevede posibilitatea contravenientului de a achita ½ din nivelul minim al amenzii aplicate, in termen de 15 zile de la comunicarea procesului verbal, ramane neclara aplicarea acestui articol, mai ales ca este neclar si daca nivelul minim al amenzii, acela de 25 lei prevazut la art. 8 alin. (2) partea dispozitiva, de la care nu s-a facut derogare, precum si dispozitiile art. 13^3 nou introdus prin care se stabileste ca toate celelalte dispozitii ale OG 2/2001, de la care nu se face derogare expresa, sunt aplicabile in cazul contraventiilor de la art.13^2 din OG 120/2021.
In masura in care totusi aceasta prevedere va fi pastrata, intelegem din textul de lege ca amenda va fi aplicabila oricarei persoane impozabile, indiferent daca este mica intreprindere sau o persoana inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, ceea ce desigur este de natura sa aduca prejudicii majore micilor intreprinderi pentru care conformarea fiscala este mai dificila, daca luam in considerare accesul la digitalizare, inclusiv internet in unele zone ale tarii, dar si capacitatea acestora redusa de a aloca resursele materiale si umane pe care le impune conformarea fiscala in acest caz. In cazul persoanelor care au drept de deducere integral, masura constituie o dubla sanctiune. Pe de o parte, coroborand prevederile nou introduse de la 1 iulie 2024 ale art. 319 alin.(1^1) cu cele ale art. 299 alin. (1) lit. a) C.fisc., s-ar putea interpreta ca acestea sunt private de dreptul de deducere a TVA (chiar daca vor indeplini conditiile de fond pentru exercitarea acestui drept, conform jurisprudentei constante a CJUE). Daca acestia nu vor deduce TVA, vor fi dublu sanctionati si prin aplicarea amenzii egale cu valoarea TVA inscrisa in factura (plecand de la presupunerea ca au primit o factura cu TVA, dar nu prin intermediul sistemului RO e-Factura). Totusi, subliniem ca dreptul de deducere nu poate fi conditionat numai de continutul facturii sau de modul ei de transmitere de catre furnizor, respectiv de primire de catre beneficiar, intrucat aceasta ar contraveni flagrant jurisprudentei CJUE.
Dat fiind problemele legate de acest subiect sensibil, avem rugamintea sa ne comunicati opinia dvs. si, totodata, va supunem atentiei ca ar fi necesara si o comunicare oficiala din partea MF, inainte ca aceste prevederi sa intre in vigoare, pentru a preveni orice interpretari contrare sensului avut in vedere de legiuitor si jurisprudentei CJUE.
Firmele, dezorientate si nepregatite si ele de reforma fiscala
Daca statul are astfel de gauri negre in legislatie, nu e de mirare ca antreprenorii se simt pierduti in fata noilor obligatii pe care le vor avea de la 1 ianuarie 2024.
Potrivit unui sondaj EY din aceasta vara, 83% dintre companiile respondente spun ca nu sunt pregatite sa aplice factura electronica la nivel generalizat de la 1 ianuarie 2024.
Intrebate care ar fi un interval considerat rezonabil pentru conformarea la regulile de facturare electronica prin intermediul platformei RO e-Factura de la data publicarii legislatiei, companiile au indicat astfel: 25% din respondenti s-ar putea incadra intr-un termen de pana la 6 luni. Majoritatea insa au nevoie de mai mult timp, astfel ca 45% din companii au nevoie de 6 luni pana la 1 an si 25% din companii au nevoie de 1 pana la 2 ani.
De ce isi doreste statul sa implementeze e-Factura generalizata?
"Principalul obiectiv, pentru autoritati, al trecerii la sistemul e-Factura, este cel al prevenirii si combaterii fraudei, pentru ca vom avea posibilitatea identificarii tuturor neconcordantelor aparute in datele raportate de contribuabili si vom putea interveni in timp real pentru remedierea acestora. La fel de important este obiectivul cresterii transparentei fiscale, mai ales in zona achizitiilor publice. Implementarea sistemului e-Factura este, de altfel, benefic pentru ambele parti, autoritati si mediul de afaceri, care va avea la dispozitie un foarte bun instrument de lucru, atat in relatia cu statul, cat si in relatia cu ceilalti parteneri de afaceri”, a explicat Iulian Ardeleanu, Director General, Directia Generala de Legislatie Fiscala si Reglementari Vamale si Contabile, Ministerul Finantelor.
La randul sau, Antoine Avram - Director General, Unitatea de Management al Informatiei, ANAF e de parere ca "ANAF asigura cheltuielile publice printr-o colectare eficienta, pentru care trebuie sa avem o administrare fiscala digitalizata. Factura electronica reprezinta un element dintr-un intreg al digitalizarii fiscale. In continutul facturii regasim date valoroase, date despre contribuabili, sume ce urmeaza a fi incasate, bunuri ce vor fi livrate, informatii importante in activitatea de colectare. Trebuie sa devenim cea mai performanta agentie fiscala din UE. Urmarim sa realizam un profil al contribuabilului, in stanga patrimoniul, in dreapta obligatia fiscala, intre care trebuie sa existe un echilibru perfect”.
Foto: freepik.com