Starea de spirit a consumatorilor europeni s-a imbunatatit spre sfarsitul anului
consumatori romaniconsumatori europeniincredereconsumstudiu gfk
Potrivit studiului GfK Climatul de consum Europa pentru al patrulea trimestru al lui 2014, starea de spirit a consumatorilor din toata Europa s-a imbunatatit din nou pe parcursul ultimului trimestru al anului.
Indicatorii pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si pentru dorinta de cumparare, au crescut spre sfarsitul anului in majoritatea tarilor Uniunii Europene (UE).
Climatul de consum pentru UE 28 a crescut si el cu 1,3 puncte in ultimul trimestru, incheind anul la 5,5 puncte. Din punctul de vedere a dezvoltarii economice a tarilor UE si a starii de spirit a consumatorilor in 2014, anul poate fi impartit in doua parti distincte.
In prima jumatate a anului, economiile tuturor tarilor europene au evaluat, Consumatorii deveneau tot mai increzatori ca, in urmatoarele luni, criza financiara si economica va deveni ceva de domeniul trecutului.
Intre aprilie si iunie, indicatorii pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si pentru dorinta de cumparare au atins valori record aproape peste tot.
Indicele climatului de consum pentru UE 28 se situa la 9,1 puncte in iunie, cea mai ridicata valoare inregistrata din aprilie 2008.
Insa in perioada verii si a toamnei, nesiguranta a inceput sa creasca, nu numai in randul consumatorilor, ci si la nivel de economie.
Acest lucru a fost cauzat de mai multe motive. Conflictul din Ucraina a atins apogeul. Declaratiile facute de presedintele rus, Vladimir Putin, au cauzat nesiguranta in majoritatea tarilor est-europene.
De asemenea, in Orientul Mijlociu, conflictul continuu dintre Israel si Palestina, si avansul grupului militant Statul Islamic au captat atentia lumii.
In plus, epidemia de Ebola a atras atentia globala in Africa de vest. Pe masura ce primii pacienti erau transportati cu avionul in Europa si SUA pentru tratament, au crescut temerile ca virusul se va raspandi.
In ceea ce priveste situatia economica, conditiile-cadru s-au deteriorat si ele. In multe tari, cresterea PIB a fost mult mai lenta decat se anticipase. Unele state au inregistrat chiar o scadere.
Situatia a fost afectata si de o rata a inflatiei extrem de scazuta. Tarile sud-europene, cum ar fi Spania, in special, au luptat impotriva deflatiei. A existat si riscul unei evolutii negative a preturilor la nivel de UE.
Rata inflatiei pentru UE 28 a fost de -0,1%, in decembrie, in timp ce rata din zona euro a fost si mai mica, respectiv de -0,2%, in principal, ca urmare a prabusirii preturilor la energie.
Toate aceste evenimente au contribuit la o crestere clara a anxietatii in randul consumatorilor europeni. Valorile indicatorului au scazut peste tot spre sfarsitul verii si in toamna.
Cu toate acestea, in trimestrul al patrulea, un nou sentiment de optimism s-a facut simtit din nou in majoritatea tarilor. Desi multi indicatori raman sub zero, acestia inregistreaza o tendinta ascendenta.
Continua, insa, sa existe riscuri care ar putea limita dezvoltarea economica pozitiva. Dupa alegerile din Grecia, ramane de vazut ce curs economic va adopta urmatorul guvern, si daca acesta va respecta acordurile cu alte tari europene si cu Comisia Europeana. Aceasta situatie este reflectata si in indicele climatului de consum GfK pentru UE 28.
In contextul starii de spirit optimiste din toate tarile UE, indicele a urcat la 9,1 puncte, in iunie, atingand cea mai ridicata valoare din aprilie 2008. In septembrie, acesta a scazut la 4,2 puncte. Pana la sfarsitul anului, indicatorul isi revenise usor, ajungand la 5,5 puncte in decembrie.
In ceea ce priveste Romania, consumatorii sunt in sfarsit convinsi de persistenta datelor economice bune. In ultimul an, economia romaneasca a inregistrat o crestere puternica. A durat, insa, destul de mult timp pentru consumatori sa aiba incredere in acest salt.
In consecinta, in prima jumatate a anului 2014, asteptarile economice au fluctuat intre -17 puncte si -10 puncte. In a doua jumatate a anului, increderea intr-o crestere sustinuta s-a consolidat treptat.
In decembrie, se parea ca suspiciunile vor disparea, indicatorul sarind de la 9,3 puncte la 17,7 puncte.
Consumatorii romani au inceput sa creada mult mai repede ca propriile lor perspective privind veniturile se vor imbunatati. Asteptarile privind veniturile au crescut de la -8.9 puncte, in decembrie 2013, la -0,7 puncte, in iunie.
Pe parcursul celei de a doua jumatati a anului, indicatorul si-a consolidat pozitia in mod semnificativ, situandu-se cu mult peste zero. In decembrie, indicatorul se situa la 15,7 puncte, urcand la cea mai ridicata valoare inregistrata din octombrie 2008.
Aceasta nu a influentat inca in mod semnificativ dorinta de cumparare. Indicatorul a ramas sub zero pe tot parcursul anului.
Cea mai coborata valoare, -14 puncte, a fost inregistrata in iunie, indicatorul atingand valoarea maxima, -3,8 puncte, in decembrie.
Cu toate ca dezvoltarea economica este pozitiva si somajul ramane la un nivel foarte coborat, de 6,5%, consumatorii romani au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi.
Deocamdata, acestia au foarte putini bani ramasi pentru cumparaturi majore.