Sporirea consumului ii determina pe tot mai multi romani sa deschida afaceri in comert
consum romaniaafaceri romaniaantreprenoriat romaniaimm
Evolutia economica din ultimii ani, bazata in principal pe consum, influenteaza semnificativ modul in care romanii investesc in afaceri.
Potrivit unei analize KeysFin privind situatia IMM, buticurile alimentare, magazinele de cartier si cele din centrele comerciale, alaturi de service-urile auto, au ajuns sa reprezinte cele mai multe afaceri deschise in intervalul 2013-2017.
Apetitul romanilor pentru cumparaturi, stimulat de cresterile salariale, influenteaza semnificativ evolutia afacerilor din Romania. Pentru oamenii de afaceri, febra cumparaturilor care a cuprins Romania in ultimii ani a facut ca mare parte din investitii sa se axeze pe consum.
Asa s-a ajuns ca cele mai multe firme infiintate intre 2013-2017 sa aiba comertul drept principal domeniu de activitate. O evolutie semnificativa o inregistreaza si service-urile auto, mai ales ca Romania a fost invadata de masini second-hand, care necesita reparatii.
Cele mai noi date, de la Registrul Comertului, arata ca, in primele noua luni din 2017, au fost deschise numai putin de 22.551 firme in comert si reparatii auto. Pe ansamblu, 32,5% dintre IMM din Romania isi desfasoara activitatea in aceste domenii, in timp ce media europeana este de 28-30%.
Topul domeniilor investitionale in sectorul IMM este completat de activitatile profesionale (11,4%), constructii (9,8%), industria prelucratoare (8,9%) si transport si depozitare (8%).
Potrivit datelor KeysFin, in Romania, erau inregistrate, la finalul anului 2016, 671.040 de IMM, cu peste 50.000 mai multe decat in 2015. Afacerile acestora au crescut semnificativ in ultimii ani, de la 621,1 miliarde de lei, in 2013, la 713,3 miliarde, in 2016.
Firmele mijlocii raportau afaceri de 233 de miliarde de lei, firmele mici de 267 miliarde de lei, in timp ce microintreprinderile aveau o cifra de afaceri de 212 miliarde de lei.
Interesant este ca cele mai multe firme nou infiintate sunt microintreprinderi, care au ajuns sa reprezinte 97,8% din totalul IMM. Varsta medie a celor care deschid astfel de afaceri este in jur de 44 de ani, iar cele mai multe afaceri au legatura cu comertul, principalul motor economic.
De asemenea, este de remarcat evolutia rezultatului net al microintreprinderilor (diferenta dintre profitul net si pierderea neta), care a trecut de la pierderea de 7,54 miliarde de lei, din 2013, la plusul de11 miliarde lei, din 2016. Si intreprinderile mici si mijlocii au raportat un rezultat net pozitiv in 2016, de 11.09 miliarde de lei, respectiv 8,89 miliarde.
Analiza KeysFin arata, pe de alta parte, ca din punct de vedere geografic, cele mai multe IMM au fost infiintate, in ultimii ani, in Bucuresti, unde si comertul este la cel mai ridicat nivel.
Afacerile celor 167.080 de firme inmatriculate in Bucuresti-Ilfov, la nivelul anului 2016, au depasit 232 miliarde de lei, cu o medie, per companie, de 1,4 milioane de lei. Firmele din capitala aveau si cei mai multi angajati: 836.000.
Urmeaza zona de Nord-Vest, unde afacerile celor 99.393 de IMM (456.000 de angajati) au fost de peste 94 miliarde de lei, si zona de Centru, unde cifra de afaceri cumulata a celor 76.810 companii a depasit 83 miliarde de lei.
Cele mai mici afaceri au fost inregistrate in regiunea Sud-Vest Oltenia (35 miliarde de lei), unde activeaza si cele mai putine IMM din tara (49.084, cu 209.000 de angajati).
"Dinamica geografica in sectorul IMM trebuie pusa in legatura directa cu concentrarea afacerilor din Romania", explica analistii KeysFin, care trag un semnal de alarma privind pericolul enclavizarii economice.
"Avem Bucurestiul si cateva orase mari in care economia creste, in timp ce alte zone raman in urma, iar pericolul enclavizarii economice este unul real. Miscarile masive de locuitori din ultimii ani, in special catre Bucuresti, Cluj, Sibiu si alte orase importante, au facut ca multe zone din tara sa fie in pericol de faliment economic, lipsa fortei de munca si scaderea abrupta a investitiilor fiind de natura sa determine grave probleme sociale", spun acestia.
Cresterea afacerilor IMM cu peste 100 de miliarde de lei in intervalul 2013-2016 a adus si riscuri pe masura. Statistica arata ca sectorul in care se inregistreaza cele mai mari datorii este chiar cel mai dinamic domeniu al economiei - comertul.
Potrivit datelor KeysFin, IMM din acest sector raportau la nivelul anului trecut datorii de 143 miliarde de lei (21% din totalul datoriilor IMM), urmate de cele care activeaza in constructii (120,9 miliarde lei), industria prelucratoare (113,7 miliarde lei), tranzactiile imobiliare (71,8 miliarde lei) si agricultura (43,1 miliarde).
Cele mai multe firme cu datorii erau din sectorul celor mici (60,75%), urmate de microintreprinderi (20,65%) si companiile mijlocii (18,61%).
In lipsa unui capital suficient, tot mai multe firme aleg sa intarzie platile, apeland la creditul furnizor, un mecanism economic de finantare de business, fara dobanda, care se extinde tot mai puternic.
Potrivit KeysFin, 75% dintre firmele din economia romaneasca au ajuns sa apeleze la aceasta solutie, in conditiile in care finantarea bancara reprezinta, mai ales pentru IMM, un domeniu greu accesibil.
Peste 400.000 de firme, care reprezinta 64% din economie, inregistrau datorii comerciale la nivelul anului trecut. Creditul comercial reprezenta, in 2016, 36,8% din totalul datoriilor companiilor, un procent cu 56% mai mare decat valoarea creditului bancar (133 miliarde de lei).
Perioada medie de incasare a creantelor era de 95 de zile in 2016, in timp ce perioada medie de plata a datoriilor curente se situa la nivelul de 176 zile.
Potrivit analistilor de la KeysFin, business-ul reprezinta, in aceste conditii, o misiune riscanta in absenta unor informatii concrete privind partenerii cu care faci afaceri.