Situatia economica bate increderea consumatorilor romani
incredere consumatorigfkincredere romani
Rezultatele studiului GfK privind climatul de consum in Europa pentru al treilea trimestru din 2016 releva ca principala problema transnationala din al treilea trimestru, mai ales de la inceputul acestuia, a fost decizia britanicilor de a iesi din Uniunea Europeana.
In rest, discutiile din fiecare tara europeana in parte au fost dominate de subiecte specifice tarii. Asteptarile economice si cele privind veniturile, dar si indicatorii privind tendinta de cumparare nu au evoluat uniform in spatiul european.
Per total, climatul de consum pentru EU28 a scazut de la 13,1 puncte, la 12,3 puncte, din iunie pana in septembrie 2016.
Inceputul celui de-al treilea trimestru a fost marcat de decizia Marii Britanii de a parasi UE de la sfarsitul lunii iunie. In aproape toate tarile europene, in special in Marea Britanie, increderea consumatorilor si mai ale asteptarile economice au scazut, in unele cazuri, chiar dramatic. Climatul de consum pentru EU28 a scazut de la 13,1 puncte, in iunie, la 10,0 puncte, in iulie.
Pana in septembrie, a crescut inapoi la 12,3 puncte. In august, discutiile despre Brexit au pierdut din intensitate in intreaga Europa. Au predominat alte teme specifice tarilor.
In termeni economici, Europa are o evolutie pozitiva. Aproape toate tarile raporteaza crestere, in unele cazuri, chiar la un nivel impresionant.
Acest lucru este reflectat si de datele privitoare la somaj. In majoritatea tarilor, procentul angajarilor este in crestere, iar cel al somajului este in scadere.
Totusi, aspectele pozitive nu duc la o crestere fundamentala in ceea ce priveste asteptarile economice si privind veniturile din randul consumatorilor.
Nici tendinta de cumparare nu a fost intotdeauna in concordanta cu dezvoltarea economica generala din fiecare tara. In prezent par sa joace un rol important alte probleme specifice tarilor, dar si factori psihologici generali si incertitudini fundamentale, precum continuarea razboiului din Siria, atacurile teroriste din Franta si Germania, cresterea popularitatii partidelor de extrema dreapta la alegeri si in sondaje si viitoarele alegeri prezidentiale din SUA.
In Romania, situatia economica este mai buna decat atitudinea consumatorilor.
Studiul arata ca economia noastra este infloritoare. PIB a crescut cu aproximativ 6%, in al doilea trimestru fata de aceeasi perioada din 2015. Cu toate acestea, consumatorii sunt sceptici in ceea ce priveste urmatoarele cateva luni.
Multi nu exclud posibilitatea unui declin economic. Asteptarile economice au scazut cu 3 puncte, din luna iunie, ajungand la 1,2 puncte, in septembrie. Acum un an, indicatorul arata 18,5 puncte in plus.
Romanii sunt de parere ca nu se va schimba nimic in urmatoarele luni. Asteptarile privind venitul erau la 20,8 puncte, in septembrie, mai mari cu 2,3 puncte, fata de iunie.
Redresarea economica imbunatateste putin cate putin atitudinea consumatorilor romani. Aflata la 2,3 puncte, in septembrie, tendinta de cumparare este doar putin mai ridicata decat valoarea medie pe termen lung de 0 puncte, dar aceasta a atins 5,4 puncte, in iulie, cea mai ridicata valoare din octombrie 2008.
Totusi, valorile acestor indicatori arata clar ca majoritatea coplesitoare a populatiei isi permite in continuare sa cumpere numai articolele esentiale pentru traiul zilnic.
Produsele si serviciile cu o valoare ridicata raman in afara posibilitatii de cumparare a majoritatii consumatorilor.