Sfarsitul pandemiei va insemna inceputul unei noi ere in afacerile derulate la nivel global
Efectele economice ale crizei provocate de pandemia COVID-19 sunt, la nivel global, negative. La fel si la nivelul economiei Uniunii Europene. La fel si la nivelul economiei romanesti. Sunt, insa, si companii pentru care actuala criza a reprezentat si inca mai reprezinta un vector de crestere a afacerii. Printre aceste din urma entitati de business nu se regasesc, insa, si companii de pe "batranul continent".
Conform celor mai recente date furnizate de Eurostat, organismul care se ocupa cu statistica la nivelul Comisiei Europene, Produsul Intern Brut cumulat al celor 27 de tari membre UE a inregistrat, in al doilea trimestru al anului curent, o scadere de 11,9% fata de trimestrul intai, iar PIB-ul cumulat al statelor care au adoptat moneda euro a scazut chiar mai mult, si anume cu12,1% - este cea mai severa scadere economica de la un trimestru la altul inregistrata din anul 1995, de cand Eurostat monitorizeaza aceste date.
Raportat la trimestrul al doilea al anului trecut, PIB-ul cumulat al statelor membre UE a fost mai mic, in aceeasi perioada a anului curent, cu 14,4%, iar in zona euro scaderea a fost de 15,0%.
Asadar, efectele economice negative generate de pandemia COVID-19 sunt (si vor fi), la nivelul UE, mai severe decat cele pricinuite de criza economica mondiala din anul 2008, cand PIB-ul cumulat al statelor care alcatuiau atunci Uniunea Europeana a fost tras in jos cu doar cca 3%.
Efectele economice ale crizei generate de pandemie s-au accentuat, asa cum era firesc, dupa impunerea masurilor restrictive adoptate ca urmare a declansarii pandemiei, respectiv in trimestrul al doilea al anului in curs dupa ce, in primul trimestru, scaderea PIB-ului cumulat al tarilor UE a fost de 3,2% fata de trimestru IV 2019 (-3,6% in zona euro).
Cel mai recent studiul Eurostat este unul estimativ, deoarece nu exista, la ora actuala, date disponibile despre evolutia Produsului Intern Brut pentru toate tarile (Romania intra in aceasta categorie).
La data de 14 august, Eurostat va da publicitatii rezultatele definitive ale studiului, care va centraliza informatii preluate de la toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene dar, per total, este de asteptat ca datele finale sa nu difere prea mult de rezultatele preliminare.
Sa aruncam acum o privire catre companiile pentru care criza provocata de pandemia COVID-19 a constituit un factor catalizator pentru business.
De pilda, actiunile companiei malaeziene Top Glove au crescut, de la inceputul anului si pana acum, cu 500%. Ce produce Top Glove? Tot soiul de echipamente de protectie individuala, inclusiv masti, costume si combinezoane de unica folosinta.
Compania americana producatoare de autoturisme electrice si autonome Tesla, detinuta de Elon Musk, a ajuns sa fie constructorul de automobile cu cea mai mare capitalizare de piata din intreaga lume.
De la inceputul anului curent, actiunile Tesla au crescut cu 250%. In acest caz nu se poate spune ca pandemia a stimulat afacerile Tesla - este vorba, mai degraba, de faptul ca Musk si executivii sai au dat dovada de excelenta in management in conditii de criza.
Amazon, compania specializata in comert online detinuta de cel mai bogat om din lume - Jeff Bezos, a cunoscut o crestere spectaculoasa de la debutul crizei si este lesne de inteles de ce.
In trimestrul al doilea al anului curent, Amazon a raportat un beneficiu net de 5,2 miliarde USD, fata 2,6 mld. USD cat a fost beneficiul net realizat in aceeasi perioada a anului trecut.
Aceasta pe fondul unei cresteri cu 40% a vanzarilor in perioada aprilie-iunie 2020.
Cererea pentru serviciile oferite de compania americana Zoom Video Communications a crescut exponential in perioada crizei, din pricina masurilor de izolare impuse de autoritatile din intreaga lume.
Daca la sfarsitul anului trecut sistemul de videoconferinte oferit de Zoom era folosit, zilnic, de cateva zeci de milioane de oameni, in aprile 2020 numarul utilizatorilor cotidieni ajunsese la 300 de milioane.
Compania (tot americana) Netflix a beneficiat si ea de izolarea la domiciliu impusa in perioada pandemiei si, in primele 6 luni din anul curent, numarul abonatilor la serviciile sale de streaming video a crescut cu 26 de milioane.
Una peste alta, actuala criza economica generata de coronavirus va conduce la o resetare a afacerilor la nivel global si, cand lucrurile vor reintra in normal, mediul de business nu va mai semana deloc cu ceea ce era la inceputul acestui an.
Sfarsitul pandemiei va insemna inceputul unei noi ere in afacerile derulate la nivel global.
Sursa foto: maxpixel.net