Se schimba iar regulile din energie: Consumatorii vulnerabili vor putea esalona plata facturii
energiecriza energeticaesalonare facturi
Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie propune noi masuri pe piata de energie, in cadrul unui proiect proaspat dat publicitatii.
In cadrul documentului se prevede, printre altele, posibilitatea ca acei consumatori vulnerabili din tara noastra sa isi poata esalona plata facturii. Conform celor propuse de ANRE, pentru clientii vulnerabili se introduce esalonarea la plata a facturii, la cererea acestora, pe o perioada de minimum 3 luni sau convenita de parti.
"Tinand cont de dinamica pietelor de energie din UE si implicit din Romania, ANRE este intr-un proces continuu si constant de adaptare si imbunatatire a reglementarilor comerciale in acord cu legislatia primara si cu necesitatile tuturor participantilor la piata de energie.
In acest sens am elaborat si supus consultarii publice Proiectul de Ordin al ANRE pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clientii finali (Proiect de Regulament), care stabileste cadrul de reglementare pentru desfasurarea activitatii de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clientilor finali. Prevederile regulamentului se aplica atat clientilor finali, cat si furnizorilor de energie electrica, operatorilor de distributie a energiei electrice si operatorului de transport si de sistem", transmite ANRE.
In cazul in care furnizorul emite factura pentru o perioada de facturare mai mare decat cea prevazuta in contract sau stabilita conform reglementarilor in vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat sa esaloneze la plata sumele datorate de clientul final, pe o perioada cel putin egala cu perioada de facturare pentru care a fost emisa factura.
Ce alte masuri mai contine proiectul ANRE referitor la piata de energie din Romania
Proiectul de Regulament mai propune actualizarea si completarea unor alte prevederi deja existente in reglementari, dar si introducerea unor prevederi noi, precum:
-
introducerea notiunii de client activ cu detalierea drepturilor, obligatiilor, modului de certificare si de vanzare a energiei electrice produse, regulilor de comercializare a energiei electrice pentru acesti clienti etc.;
-
in cazul clientilor casnici, precum si in cazul clientilor preluati de catre furnizorul de ultima instanta, perioada de facturare sa fie lunara;
-
in cazul in care furnizorul emite factura pentru o perioada de facturare mai mare decat cea prevazuta in contract sau stabilita conform reglementarilor in vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat sa esaloneze la plata sumele datorate de clientul final, pe o perioada cel putin egala cu perioada de facturare pentru care a fost emisa factura;
-
formula de calcul al pretului de furnizare a energiei electrice, cu defalcarea componentelor;
-
pentru clientii vulnerabili, esalonarea la plata a facturii, la cererea acestora, pe o perioada de minim 3 luni sau convenita de parti;
-
actualizarea elementelor obligatorii care trebuie continute intr-un contract de furnizare incheiat de un furnizor cu un client final;
-
introducerea si actualizarea continutului minim al tuturor facturilor de energie electrica, respectiv informatiile obligatorii a fi incluse de furnizori in acestea;
-
detalierea si actualizarea modalitatilor de solutionare de catre furnizor a plangerilor privind facturarea, astfel clientul nu este obligat sa achite factura pentru care a inaintat o plangere furnizorului pana la solutionarea plangerii, iar furnizorul este obligat sa analizeze plangerea clientului referitoare la factura emisa indiferent daca factura a fost sau nu achitata si sa transmita acestuia rezultatul analizei efectuate, in termenele prevazute in Standardul de performanta pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, in vigoare.
Foto: manager.ro