Regimul salarial din administratia publica centrala si locala a generat recent un val de nemultumire in randul functionarilor publici. Federatia Salariatilor din Administratia Publica Centrala si Locala - Columna a facut publice calculele care arata diferentele semnificative dintre plusurile salariale ale demnitarilor si ale functionarilor obisnuiti.
De ce este atat de importanta aceasta discrepanta? Potrivit federatiei, aceasta este legata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice. Aceasta ordonanta, afirma reprezentantii federatiei, ar fi generat o crestere exploziva a indemnizatiilor demnitarilor, comparativ cu o limitare drastica a sporurilor celorlalti functionari, de doar 5% fata de nivelul din 2021.
Conform calculelor, acest regim salarial discriminatoriu ar duce la o crestere de peste 58% a indemnizatiilor senatorilor, deputatilor, ministrilor, secretarilor de stat, prefectilor si subprefectilor. In contrast, nivelul indemnizatiilor pentru ceilalti functionari ar creste cu doar 5% fata de anul 2021.
Potrivit unei analize Digi24, un viceprimar de comuna cu 3.500 de locuitori are un coeficient de 3.5 si o indemnizatie actuala de 8.050 lei. Incepand cu 1 ianuarie, indemnizatia va creste la 8.453 de lei, ceea ce inseamna o crestere bruta de doar 403 de lei. Un viceprimar al unei comune cu doar 3.000 de locuitori are un coeficient de 3 si o indemnizatie de 6.900 de lei. De la 1 ianuarie, indemnizatia va creste la 7.245 de lei, ceea ce inseamna o crestere bruta de doar 345 lei.
In schimb, un subprefect are un coeficient de 7.5 si o indemnizatie de 15.600 de lei. De la 1 ianuarie, indemnizatia va creste la 24.750 de lei, ceea ce inseamna o crestere bruta de doar 9.150 de lei. Indemnizatia unui prefect va creste de la inceputul anului viitor de la 18.720 de lei la 29.700 de lei, adica cu 10.980 de lei. Daca vorbim despre un ministru, cresterea este si mai mare, ajungand la 12.810 lei.
Aceasta discrepanta semnificativa in cresterea indemnizatiilor a generat un val de nemultumire si protest din partea federatiei reprezentative a functionarilor din administratia publica. Drept urmare, au fost declansate proceduri pentru declansarea unei greve in sectorul administratiei publice locale. Motivatia din spatele acestor actiuni este faptul ca politica salariala discriminatorie ii avantajeaza in mod desproportionat pe demnitari, creand un dezechilibru semnificativ intre acestia si ceilalti angajati din administratie.
Confruntata cu aceasta situatie, Federatia Columna a avertizat ca nu exclude o greva in sectorul administratiei publice locale ca forma de protest impotriva acestei discrepante salariale exagerate. Este clar ca aceasta decizie a creat un puternic sentiment de injustitie in randul functionarilor publici, iar declansarea unei greve ar putea fi o masura de presiune pentru a corecta aceste discrepante si a asigura o mai mare echitate in sistemul salarial din administratia publica.
Citeste si: Taxe mai mari, bani mai putini la buget. 2024 va lovi Guvernul Romaniei fix unde-l doare mai tare
Sursa foto: manager.ro
Ultimele NOUTATI
Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie
Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019
Partenerii nostri
Reintegrarea unui salariat, conform unei hotarari judecatoresti. Cand se inregistreaza in Revisal?
Inregistrarea video a salariatilor, in vederea pontajului - incalca sau nu legea GDPR?
Legea nr. 283/2024: stabilirea salariilor minime adecvate si noile OBLIGATII ale angajatorilor
Te-ar putea interesa si