Romanii strang cureaua, viata e prea scumpa: au renuntat la haine, cumpara mancare ieftina si se gandesc de doua ori inainte de a face un copil
previziuni economiceviata e scumpascumpiri
Scumpirile din ultimele luni i-au determinat pe multi romani sa stranga cureaua si sa-si reevalueze comportamentul de consum. Cei mai multi dintre conationalii nostri fac tot posibilul pentru a-si diminua cheltuielile, motiv pentru care promotiile sunt acum la mare cautare, la fel si preturile mici. De mofturi nu mai este loc, intr-o perioada atat de dificila, motiv pentru care se taie de pe lista tot ce nu este de stricta necesitate.
Un sondaj recent, realizat de Ipsos pentru ING Bank, arata in primul rand faptul ca romanii nu privesc cu ochi buni
evolutia economica in perioada urmatoare. Cei mai multi (8 din 10) se asteapta ca preturile sa continue sa creasca, ceea ce ii determina sa ia masuri serioase in privinta bugetului personal sau al familiei, dupa caz.
Asa se face ca 80% dintre ei vaneaza reducerile si promotiile in cumparaturile zilnice si peste 50% au cheltuit mai putin pe articolele vestimentare. De asemenea, romanii ies mai putin in oras, 50% dintre respondenti spunand ca si-au limitat astfel de activitati, din cauza banilor. Din nefericire, 44% dintre romani dau mai putini bani pe ingrijirea personala, iar 43% au fost nevoiti sa faca mai putin sport sau sa micsoreze bugetul pentru hobby-uri.
De asemenea, sondajul mai arata ca 36% au amanat cumpararea de bunuri de folosinta indelungata (precum un autovehicul). Nici renovarea locuintei pare a nu mai fi o prioritate. 38% dintre participantii la studiu au amanat renovarea casei, iar 23% inca se mai gandesc legat de achizitia unei noi locuinte. Criza inflationista are repercursiuni si asupra dezvoltarii mediului de afaceri, daca tinem cont de faptul ca, din cauza instabilitatii economice, 18% dintre respondenti au amanat deschiderea propriului business. De asemenea, 16% prefera stabilitatea si au amanat schimbarea job-ului, in timp ce 14% inca se mai gandesc, momentan, cu privire la aducerea pe lume a unui copil.
"Studiul Ipsos ne-a aratat in ce masura au fost afectate comportamentele de consum si capacitatea de economisire ale romanilor in ultima perioada. Cu toate ca se confrunta cu dificultati, romanii sunt destul de reticenti in a folosi un buget lunar, fie ca vorbim de unul scris pe o hartie sau gestionat intr-o aplicatie. Mai mult de 40% dintre acestia se lasa ghidati de instinct sau de memorie atunci cand isi doresc sa economiseasca. De aceea, este important sa venim in sprijinul lor si sa oferim informatii accesibile si practice care sa ii ajute sa fie mai sanatosi din punct de vedere financiar. Un exemplu in acest sens este platforma Cat ai spune Leu care se adreseaza tuturor celor care vor sa isi organizeze mai bine bugetul", a declarat Wenka Booij, Director Ad-Interim Marketing, Comunicare si Sustenabilitate, ING Bank Romania.
Se incearca si reducerea consumului de energie, pentru a scadea costul facturilor
Conform altor studii, cea mai mare parte a bugetului unei familii merge catre facturi si mancare. De cand aceste doua categorii au inregistrat scumpiri fulgeratoare, ponderea in buget a acestor cheltuieli a crescut, motiv pentru care romanii incearca sa faca economie de gaz sau electricitate, pentru a primi facturi mai mici de la furnizorii lor.
Astfel, 7 din 10 romani au incercat sa reduca costul facturilor, folosind mai putin aparatura electronica, in timp ce jumatate au preferat sa scada temperatura in locuinte, sa faca un compromis pentru buget, renuntand la confort.
Foto: pixabay