Romanii, profund nemultumiti de facturi: curg reclamatiile, iata ce-i supara cel mai tare pe consumatori
anrereclamatii anrecriza energetica
Criza energetica impacteaza puternic cu romanii de rand si firmele din tara noastra, iar nemultumirile consumatorilor se reflecta in valul de reclamatii care a ajuns pe masa Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE).
Institutia spune ca, in 2022, s-au inregistrat cu 64% mai multe reclamatii venite din partea consumatorilor, atat cu privire la energia electrica, cat si la gazul natural.
"In anul 2022, am primit si am solutionat in cadrul autoritatii un numar de 39.001 reclamatii formulate de persoane fizice si juridice beneficiare ale serviciilor prestate de operatorii economici din sectoarele energiei electrice si gazelor naturale dintre care 25.974 de reclamatii au fost inregistrate in sectorul energiei electrice, iar in sectorul gazelor naturale 13.027.
Tendinta de adresare a reclamatiilor se mentine in crestere fata de anii anteriori, prin comparatie cu anul 2021, in anul 2022, fiind inregistrata o crestere a numarului de reclamatii de 64%, generata de problemele intampinate de consumatori in piata concurentiala de energie electrica si de gaze naturale, cel mai adesea fiind semnalate aspecte legate de emiterea si facturarea propriu-zisa a energiei electrice si gazelor naturale cu aplicarea schemelor de compensare si a plafonarilor de catre furnizori, de contractarea energiei electrice si gazelor naturale, de problemele aparute la racordarea la sistemele/retelele de gaze naturale/energie electrica a utilizatorilor, inclusiv a prosumatorilor, dar si aspecte legate de instalarea grupurilor de masurare, precum si de citirea indexului afisat de acestea", transmite ANRE.
Ce nemultumiri au consumatorii de gaz si energie electrica
Tot de la ANRE aflam care sunt cele mai frecvente probleme de care se plang consumatorii:
-
Nerespectarea obligatiei de citire a indexului aparatului de masura a energiei electrice al clientului casnic, la un interval de maxim 3 luni, in vederea emiterii facturii de regularizare;
-
Nerespectarea prevederilor legale privind racordarea prosumatorilor la reteaua de distributie a energiei electrice;
-
Nerespectarea obligatiei de a transmite furnizorilor indexul echipamentului de masurare, in vederea regularizarii obligatiilor de plata, ca urmare a schimbarii efective a furnizorului de energie electrica;
-
Nerespectarea prevederilor legale privind racordarea clientilor la reteaua de distributie a energiei electrice;
-
Nerespectarea prevederilor legale privind calitatea tehnica a energiei electrice din standardul de performanta pentru serviciul de distributie a energiei electrice;
-
Integrarea, cu mari intarzieri, in sistemul de masurare inteligenta (SMI) a contoarelor inteligente instalate la locurile de consum si neasigurarea disponibilitatii continue a datelor de masurare a energiei electrice;
-
Nerespectarea obligatiei de transmitere, in termen de 15 zile lucratoare de la inregistrare, a raspunsului la sesizarile consumatorilor referitoare la facturile de energie electrica si plata compensatiilor aferente in cazul depasirii termenului;
-
Nerespectarea obligatiei de a returna clientului final sumele datorate, in termen de 5 zile de la data emiterii facturii cu decontul final de lichidare, in situatia in care se inregistreaza un sold negativ;
-
Nerespectarea continutului facturii de energie electrica;
-
Nerespectarea termenului de 5 zile pentru incheierea contractului de furnizare a energiei electrice;
-
Nerespectarea prevederilor legale privind schimbarea furnizorului de energie electrica;
-
Nerespectarea prevederilor legale privind perioada de facturare a energiei electrice;
-
Nerespectarea obligatiei de a emite facturi aferente consumului de energie electrica continand schema de sprijin prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/2021, aprobata prin Legea nr. 259/2021.
Foto: unsplash.com