Romanii au cumparat bunuri de folosinta indelungata de 3,4 miliarde de euro, in 2018, in crestere cu 13%
piata itcrestere itgfk temaxpiata electrocasnicepiata televizoareconsum romani
In 2018, piata romaneasca de bunuri de folosinta indelungata a ajuns la 3,4 miliarde de euro, reprezentand o crestere de 13%, conform studiului GfK TEMAX.
Principalul motor al acestei cresteri a fost sectorul telecom, cu un avans de 23% in valoare, pana la 1,4 miliarde de euro. Sectorul telecom este, astfel, cel mai important din piata, cu o pondere de 42%.
In trimestrul patru din 2018, piata romaneasca de electro-IT a ajuns aproape de 1,2 miliarde de euro, impulsionata de evenimente promotionale precum Black Friday si Craciun.
Comparativ cu ultimul trimestru din 2017, piata telecom a crescut cu aproape 7%, principalele motoare fiind sectorul electrocasnicelor mari si cel al echipamentelor de birou, cu rate de crestere de 12%, respectiv 13%.
Potrivit studiului, in timp ce vanzarile de telefoane mobile pierd rapid cota de piata, smartphone-urile si phablets beneficiaza de rate de crestere de peste 300%.
De asemenea, categoria de wearables este in plina expansiune (+45% fata de T4 2017), condusa de gadget-urile noi lansate intr-un rapid ritm.
Comparativ cu 2017, intregul sector a crescut cu 35%. Ultimul trimestru din 2018 a marcat un avans de 10% comparativ cu aceeasi perioada din 2017, in timp ce, in cadrul sectorului, piata de phablets a crescut cu 287%.
Electrocasnicele mari sunt al doilea sector ca valoare din piata locala de bunuri de folosinta indelungata. Aceste produse s-au bucurat de o crestere anuala de aproape 12%, ca efect al evolutiilor pozitive ale unor produse ca: uscatoarele de rufe (+45%) fata de 2017 si masinile de spalat vase (+18%).
Trimestrial, uscatoarele de rufe au crescut cu 52%, in timp ce congelatoarele s-au clasat pe locul al doilea cu o crestere de 18% fata de T4 2017.
Toate celelalte produse din acest sector au cunoscut un trend crescator, cuptoarele cu microunde ramanand relativ constante in valoare (doar +0,6%).
In acelasi timp, piata de electronice a inregistrat o valoare de 539 de milioane de euro, in 2018, fiind al treilea sector ca pondere din intreaga piata electro-IT si marcand o crestere de aproape 7%, in comparatie cu 2017.
85% din intreaga valoare a sectorului (458 milioane de euro) revine vanzarilor de televizoare, categorie de produse care da si tendinta de crestere a sectorului, cu acelasi plus de aproape 7% fata de 2017.
Au fost si categorii in scadere, precum media playere-le portabile (26% fata de 2017) sau video playere-le care au pierdut 21%.
In T4, tendinta este aproape similara. Pentru televizoare, ultimele trei luni ale anului au adus 40% din vanzari, in timp ce cresterea in comparatie cu T4 2017 a fost de 0,2%.
Sistemele home cinema au avut o evolutie buna, +2% fata de T4 2017, impreuna cu sistemele audio, cu o crestere de peste 12%.
Toate celelalte categorii au marcat scaderi, in T4 2018, cea mai severa fiind pentru video playere (36%).
In ce priveste piata IT, aceasta a crescut cu aproape 8%, la aproape 485 milioane de euro. In cadrul acesteia, categoria cea mai importanta este Mobile Computing (laptop-uri), deoarece reprezinta 55% din valoarea intregului sector, in crestere cu 7,5% fata de 2017.
Cu toate acestea, computerele si accesoriile continua sa se bucure de o crestere sanatoasa de 14%, precum si monitoarele, cu 16% crestere fata de 2017.
Tabletele reprezinta grupul de produse cel mai puternic afectat de cresterea phablets si laptop-urilor. Valoarea vanzarilor a ajuns la 50 milioane de euro, in 2018, cu 7,5% mai putin decat cu un an inainte.
Si pentru sectorul IT trimestrul al patrulea reprezinta cea mai buna perioada a anului, aducand 34% din vanzarile anuale totale, in timp ce cresterea fata de T4 2017 a fost de 1%. Mobile Computing reprezinta 55% din vanzarile trimestriale ale sectorului si aproape 5% crestere versus T4 2017.
Cea mai mare crestere a fost inregistrata de camerele video, 9,5%, pana la o valoare de 3 milioane de euro. Computerele au fost responsabile de aproape 18% din vanzarile trimestrului, in scadere cu peste 8% fata de aceeasi perioada a anului 2017, la o valoare de 30 de milioane de euro.
Aceeasi situatie a fost inregistrata si in cazul tabletelor, cu o scadere a vanzarilor de 9%, pana la 16 milioane de euro.
Pentru electrocasnicele mici, valoarea a fost 245 de milioane de euro, categoria reprezentand putin peste 7% din totalul pietei electro-IT si o crestere de 7% in comparatie cu 2017.
Aspiratoarele sunt vedeta sectorului, o categorie de produse in care lansarile si inovatiile de produse au ridicat valoarea vanzarilor cu peste 12%, pana la 61 de milioane de euro si detin o cota de piata de 25% din totalul categoriei.
Putem remarca rate mari de crestere pentru produse cum sunt aparatele de ras, +14%, pana la 26 de milioane de euro, aparatele de preparare a bauturilor calde, 26% crestere si 39 milioane de euro sau friteuzele, cu o crestere de 41%, dar cu o baza mica, de doar 2 milioane de euro in 2018.
Categoriile care pierd din valoare sunt storcatoarele si masinile de tocat carne: -17%, respectiv -9%.
La nivel de trimestru, aspiratoarele au crescut cu peste 17%, pana la 22 de milioane de euro, in timp ce aparatele de preparare a bauturilor calde inregistreaza vanzari de 17 de milioane de euro, reprezentand o crestere de aproape 34% versus T4 2017.
Produsele care au marcat cele mai mari rate de crestere din acest sector au fost statiile de calcat (peste 57% fata de T4 2017), multicooker-ele (56%) si friteuzele (50%), dar la baze foarte mici, cu vanzari de doar 1 milion de euro pentru fiecare tip de produs la nivel de trimestru.
Tot anul trecut, segmentul echipamentelor de birou si al consumabilelor, care cuprinde toate tipurile de dispozitive multifunctionale si de imprimare, a avut o crestere de 15%, pana la 37 de milioane de euro.
Cu 13 milioane de euro, trimestrul al patrulea reprezinta 34% din valoarea vanzarilor anuale si 13% peste acelasi trimestru din 2017.
Totodata, sectorul foto a avut o valoare de 23 milioane de euro, in 2018, cu 10% mai putin decat in 2017.
Odata cu tabletele, se pare ca si cresterea categoriei phablets a avut un impact negativ asupra camerelor foto. La nivel de trimestru, sectorul a atins 7 milioane de euro, cu peste 10% mai putin in comparatie cu T4 2017.
Foto: pexels.com