Romanii au cheltuit mai mult pe produse de uz curent
crestere consumconsum romaniconsum romaniagfk
In primul trimestru din 2018, piata bunurilor de larg consum pentru acasa din Romania a inregistrat o crestere de 13% in valoare fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Conform celui mai recent studiu GfK care monitorizarea consumul casnic pentru toate categoriile de produse de FMCG, piata bunurilor de larg consum pentru acasa din Romania a crescut cu 13%, in primul trimestru din 2018.
Spre deosebire de perioadele anterioare, volumele cumparate au reintrat pe o curba ascendenta (+7.4%). Familiile au mers mai des la cumparaturi si au lasat in medie sume mai mari la o vizita in magazin.
Citeste si:
Campaniile de reduceri online nu respecta legislatia
Atat volumele mai mari au stat in spatele cresterii pietei, cat si inflatia, care a ajuns la 3.8% (sursa: Eurostat).
Familiile cu copii sunt cele care si-au intensificat cel mai mult cheltuielile pentru bunuri de larg consum. Cresteri mari s-au inregistrat si in randul gospodariilor din localitatile mari, cu peste 150 de mii de locuitori.
Din punct de vedere al regiunii, Banat-Crisana-Maramures si Oltenia au avut cele mai semnificative evolutii pe parcursul primului trimestru.
Formatele moderne de comert raman principalul canal in ceea ce priveste cumparaturile pentru acasa.
In prezent, ele acopera 62% din vanzarile de bunuri de larg consum si se situeza la acelasi nivel ca in primului trimestru din 2017.
Toate canalele de comert modern (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount, magazine moderne de proximitate) au inregistrat cresteri de doua cifre.
Observam insa cea mai dinamica evolutie in zona comertului de proximitate, acestea reusind sa atraga aproape 400.000 de noi familii cumparatoare.
Categoria cu cea mai accelerata crestere in primul trimestru a fost cea de ingrijire personala, romanii cheltuind cu 17% mai mult pentru aceasta.
Produsele alimentare (proaspete, dar si ambalate) au avut, de asemenea, cresteri peste media pietei, datorate intensificarii consumului. Bauturile si produsele pentru ingrijirea locuintei au crescut intr-un ritm mai lent.
Cheltuielile medii pe familie au crescut cel mai mult pentru categorii precum oua, unt, cidru, bere cu arome sau produse de igiena orala (in special periute de dinti si apa de gura), in vreme ce au scazut pentru produse precum suc de rosii, conservanti alimentari sau batoane de susan.
La nivelul intregii piete de bunuri de larg consum, ponderea produselor achizitionate la promotie a scazut usor comparativ cu primele 3 luni ale anului trecut.
In prezent, 18% din vanzarile care ajung in consumul casnic sunt acoperite de promotii. Se remarca o evolutie a acestora in magazinele de proximitate, in timp ce hipermarketurile, supermarketurile si magazinele de tip discount au vandut intr-o pondere mai mica produse aflate la promotie.
Marcile private cumuleaza aprope 16% din cheltuielile destinate consumului casnic si se situeaza aproximativ la acelasi nivel ca in primul trimestru din 2017.
In acelasi timp, marcile retailerilor si-au pierdut din importanta in categorii precum apa, vin, detergent de rufe sau produsele de ingrijire orala, in timp ce au castigat teren in snacks-uri, conserve, produse de hartie (servetele, prosoape de hartie, role de hartie etc.) sau mancare pentru animale.