Romanii au ajuns la fundul sacului, au ajuns sa cumpere doar strictul necesar din magazine. Toate s-au scumpit!
inflatiebuget personalcheltuielistare emotionala
Inflatia ridicata continua sa afecteze bugetele romanilor, determinandu-i sa fie tot mai prudenti in cheltuieli. Un studiu recent realizat de Reveal Marketing Research arata ca 46% dintre romani cumpara doar strictul necesar, prioritizand produsele esentiale pentru traiul zilnic. Asistam astfel la o schimbare majora in comportamentul de consum al romanilor, pe fondul cresterii preturilor la alimente, utilitati si alte bunuri de baza.
Potrivit studiului, in ultima luna, 89% dintre romani si-au cheltuit veniturile in principal pe produse alimentare, urmate de plata utilitatilor (82%), produse de igiena personala (73%), articole pentru ingrijirea locuintei (67%) si medicamente sau suplimente (66%). Pe de alta parte, cheltuielile pentru produse non-esentiale au fost drastic reduse: doar 16% dintre romani au alocat bani pentru carti, 13% pentru vacante si calatorii, iar 7% pentru hobby-uri.
In comparatie cu 2022, cheltuielile pentru produsele alimentare au crescut cu 17%, cele pentru utilitati cu 16%, iar pentru medicamente cu 12%. In schimb, romanii au renuntat la produse considerate de lux, precum cosmeticele, bijuteriile sau articolele pentru hobby-uri, care au inregistrat scaderi de pana la 3%. Putem vorbi astfel la o reorientare clara catre supravietuire financiara si ajustarea prioritatilor in functie de situatia economica.
Cum afecteaza criza starea emotionala a romanilor
In ciuda acestor constrangeri financiare, 50% dintre romani sustin ca au o stare emotionala pozitiva, cei mai multi dintre acestia fiind persoane peste 60 de ani, care declara ca se simt relaxati si optimisti. In schimb, 32% dintre romani recunosc ca sunt mai nervosi si iritabili, procentul fiind mai ridicat in randul generatiei Y (29-44 de ani).
Perceptia asupra celorlalti este insa mai pesimista – 58% dintre respondenti cred ca majoritatea romanilor sunt furiosi si frustrati, iar 29% ii considera obositi si lipsiti de energie. Aceasta discrepanta arata o tendinta de auto-perceptie mai favorabila, in timp ce societatea in ansamblu este vazuta intr-o lumina mai negativa.
Satisfactia romanilor: relatiile personale vs. situatia economica
In ceea ce priveste aspectele pozitive, 92% dintre romani sunt multumiti de relatiile cu familia si prietenii, iar 79% de dezvoltarea lor personala. Totusi, pe plan profesional si economic, situatia este mai putin favorabila. Satisfactia fata de
cariera si mediul de lucru a scazut cu 7%, iar perceptia asupra situatiei financiare personale s-a deteriorat cu 4%.
In plus, doar 25% dintre romani cred ca economia tarii merge intr-o directie buna, iar 24% sunt multumiti de situatia politica. Aceasta nemultumire se reflecta si in scaderea mandriei nationale, mai ales in randul tinerilor. Doar 35% dintre cei din Generatia Z (18-28 ani) si 42% dintre cei din Generatia Y declara ca sunt mandri ca sunt romani, comparativ cu 51% din populatia generala.
Intr-un context economic si emotional dificil, romanii considera ca firmele ar trebui sa isi concentreze comunicarea pe mesaje optimiste si motivationale (59%), sa promoveze sanatatea si siguranta (50%) si sa sustina produsele locale si antreprenorii romani (42%).