Romanii adusi in tara de pandemie pot genera un consum de peste un miliard de lei pentru industria carnii si cea a lactatelor
reintoarcere romanireintoarcere diasporarepatriere romanipandemie diaspora
Din perspectiva cererii, producatorii de mezeluri si lactate ar putea reprezenta unul dintre sectoarele mai putin afectate de criza COVID-19 si de criza financiara care ar putea fi generata de aceasta.
Scaderea consumului de mezeluri si lactate din categoria HoReCa, rezultata din inchiderea temporara a restaurantelor si limitarea semnificativa a turismului, ar putea fi partial compensata de o crestere a consumului produsa de cei 1,3 milioane de romani reveniti in tara pe perioada pandemiei, potrivit unei analize a companiei de consultanta in management, Horvath & Partners.
Aceste date au fost extrase din concluziile preliminare ale studiului „Cum va arata viitorul pentru producatorii de lactate si mezeluri din Romania?”, pe care compania il deruleaza in prezent cu ajutorul mai multor experti din industriile cercetate.
Din analizele reprezentantilor Horvath & Partners, vanzarea produselor de baza, cum sunt produsele din carne si lactatele, se va majora, in urmatoarele 12 luni, datorita afluxului de romani reintorsi in tara, avand potentialul de a creste consumul cu aproximativ 550 de milioane de lei in cazul produselor din carne si cu circa 340 de milioane de lei pentru lactate, valori exprimate in preturi de producator. Astfel, vanzarile retailerilor pe cele doua categorii ar putea creste cu aproximativ 1,4 - 1,5 miliarde lei.
De asemenea, veniturile suplimentare aparute ca urmare a cresterii cererii pentru alte categorii de produse ar putea fi de aproximativ 700 de milioane de lei.
Aceste categorii de produse satisfac nevoile de baza ale populatiei si includ fructele, legumele, uleiul, orezul, faina, malaiul, pastele, produsele de igiena etc.
Potrivit companiei, cel mai probabil, cererea suplimentara, datorata romanilor reveniti in tara, va creste consumul produselor de tip private label si economice din portofoliile retailerilor.
Acest fapt va face necesara colaborarea eficienta intre marile lanturi de magazine si producatorii cu capacitati de productie utilizate sub capacitate.
"Criza cauzata de coronavirus afecteaza multe domenii, dar poate contribui semnificativ si la cresterea vanzarilor in industrii precum cea a producatorilor de carne si lactate sau retail.
Romanii care lucrau in diferite tari europene au revenit in tara, incepand cu debutul pandemiei. In prezent, statisticile arata ca avem 1,3 milioane de oameni care s-au intors in Romania si care vor ramane, cel mai probabil, pana cand pandemia va trece si economiile dezvoltate din vestul Europei isi vor reveni.
Acestia vor contribui intr-o mare masura la cresterea vanzarilor de carne, mezeluri si produse pe baza de lapte, precum si la cresterea altor categorii de produse de subzistenta", a explicat Kurt Weber, director general al Horvath & Partners Romania.
Weber considera ca este important ca statul sa incerce sa ii convinga pe romanii reveniti temporar sa ramana permanent in tara. Acest lucru s-ar putea realiza prin politici guvernamentale de educatie, respecializare, specializare digitala si sustinere financiara.
Astfel, se pot crea premisele ca acest consum suplimentar sa ramana in Romania si chiar sa se diversifice, cuprinzand si alte categorii de produse.
"In prezent, derulam un studiu la nivel local, al carui scop este determinarea impactului pe care pandemia il are si il va avea in viitor asupra industriei carnii si lactatelor, precum si asupra comportamentului consumatorului roman, a frecventei cumparaturilor si a modului in care marile lanturi de retail se adapteaza perioadei post pandemie", a spus Weber.
Foto: pexels.com