Romania risca sa faca aceeasi greseala de dinainte de criza
ionut dumitrucrestere consumcerere interna
In cadrul conferintei "Lectii invatate in anii de criza", eveniment sustinut de Asociatia Romana a Bancilor, Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal (CF) a pus in vedere ca oferta interna a Romaniei creste cu 3,7%, iar cererea de consum este aproape dubla.
In opinia lui Dumitru, in acest fel, va fi creat un dezechilibru, tara noastra riscand sa faca aceeasi greseala de dinainte de criza, chiar daca la un alt nivel.
"In economia locala, vedem o accelerare. PIB, fara agricultura, pentru ca aceasta creeaza o volatilitate foarte mare, a crescut inainte de criza cu aproape 7%, in Romania.
In ultimii ani, cresterea a ajuns sa-si revina cu aproape 3%, in medie.
In ultimele trimestre, avem o accelerare mai mult decat vizibila.
Am avut 3,7%, pe primele noua luni ale anului. Daca ne uitam pe componentele cresterii, pe partea de cerere interna, o sa vedem ca accelerarea este una puternica la nivelul consumului privat unde avem, deja, cifre la trimestrul III, crestere de 6,6%, in termeni reali.
Deci, atentie! Vorbim despre o crestere economica de 3,7%.
Avem o oferta interna care creste cu 3,7% si o cerere de consum care creste deja cu 6,6%, aproape dublu.
Discutam, deja, despre un dezechilibru care se pare ca se prefigureaza si, la o alta scara, se pare ca repetam aceeasi greseala de inainte de criza, cand economia crestea cu 7% si consumul cu 10-12%", a explicat Dumitru, citat de Agerpres.
El a adaugat ca tara noastra ar putea fi afectata de stadiul economiei globale, care incetineste.
Dumitru a mai spus ca increderea consumatorului roman a revenit la nivelul din 2007, iar acest lucru va determina o crestere a consumului pe fondul majorarii veniturilor.
Potrivit economistului, este de anticipat ca, si in 2016, consumul sa accelereze.
"Avem toate ingredientele necesare. Pe de o parte, venituri mai mari, fonduri mai mari, cu cresteri de aproape 14%, in termeni reali.
Numarul de salariati creste, de asemenea. Va fi o presiune si pe salariile din mediul privat.
Al doilea ingredient important este increderea consumatorilor, in ultima perioada, incepand din octombrie anul trecut.
Se pare ca, odata cu octombrie anul trecut, de la alegerile prezidentiale, increderea consumatorilor s-a imbunatatit masiv.
Acum, increderea consumatorilor din Romania este la nivelul din 2007, nota bene! Acesta este un lucru foarte important.
Consumatorul roman are si venituri si o incredere mai mare, ceea ce nu poate duce decat la un consum mai mare", a precizat Dumitru.
El a mai spus ca vanzarile de bunuri de consum cresc, similar celor cu amanuntul.
"Discutam despre o crestere de doua cifre, in termeni de volume, de peste 10% a vanzarilor cu amanuntul.
Cresterea a fost determinata si de scaderea TVA, de la jumatatea anului.
Vom vedea cifre si mai mari odata cu scaderea TVA standard de la 24%, la 20%, de la 1 ianuarie 2016", a anticipat Dumitru.