Renegocierea contractelor poate reduce facturile de gaze naturale chiar si cu 200 de lei intr-o luna de iarna

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Renegocierea contractelor poate reduce facturile de gaze naturale chiar si cu 200 de lei intr-o luna de iarna
Renegocierea contractelor poate reduce facturile de gaze naturale chiar si cu 200 de lei intr-o luna de iarna
de Vlad Strunescu la 16 Oct. 2020
Urmareste-ne pe Google News
gaze ieftinefacturi mici gazeliberalizare piata gazecomparator preturi gazefacturi gaze iarna

In urma finalizarii primei etape a analizei derulate in contextul liberalizarii activitatii de furnizare a gazelor naturale catre clientii casnici, Consiliul Concurentei estimeaza ca acei consumatori casnici care folosesc gazele naturale pentru incalzire ar putea plati facturi mai mici cu sume cuprinse intre 60 si 150 lei intr-o luna de iarna daca schimba contractul sau furnizorul. Evaluarile autoritatii de concurenta indica faptul ca unii consumatori casnici ar putea beneficia de reduceri si mai importante, de peste 200 lei pe luna de iarna. 

 
Este vorba despre gospodarii cu un consum mai ridicat de gaze naturale, de exemplu, locuinte situate in zone mai friguroase ale tarii. Ca urmare, Consiliul Concurentei le recomanda celor care folosesc gazele naturale sa ia in considerare schimbarea contractului sau a furnizorului, astfel incat sa aleaga varianta cea mai avantajoasa, inainte de venirea sezonului rece. 

Citeste si: Racordarea la gaz - GRATUITA, pentru consumatorii casnici

 
In acest context, autoritatea de concurenta atrage atentia si asupra importantei analizarii cu atentie a clauzelor contractuale incluse in ofertele de furnizare. 
 
Analiza Consiliului Concurentei a evidentiat ca, pana acum, procesul de liberalizare a furnizarii gazelor naturale consumatorului casnic nu a generat un interes semnificativ in randul clientilor casnici: in prima luna de liberalizare, o mare parte dintre clientii casnici au fost pasivi, iar cea mai mare parte a celor care au trecut in regim concurential au facut acest lucru fara a schimba furnizorul curent de gaze naturale.
 
La sfarsitul lunii iunie 2020 (inainte de liberalizare), clientii casnici carora li se furnizau gaze naturale in regim concurential reprezentau 12,1% din totalul consumatorilor casnici, ajungand la circa 19%, in iulie 2020. Cu toate acestea, doar 2% dintre clientii casnici care au trecut in regim concurential, in iulie, au facut acest lucru concomitent cu schimbarea furnizorului de la care achizitionau gaze naturale in regim reglementat.
 
"Credem ca acest lucru este rezultatul unui cumul de factori. Pe de o parte, in perioada verii, volumul redus al gazelor naturale consumate nu a generat un interes deosebit pentru schimbarea furnizorului, asa cum s-ar putea sa fie cazul in timpul sezonului rece, cand consumatorii ar putea fi mult mai interesati de pretul gazelor naturale si de diferentele de pret ale diversilor furnizori. 
 
Pe de alta parte, ofertele de gaze naturale realizate la debutul procesului de liberalizare s-ar putea sa nu fi fost suficient de atractive pentru a determina schimbarea furnizorului curent de gaze naturale de catre clientii casnici. Nu in ultimul rand, nivelul de informare a consumatorilor cu privire la procesul de liberalizare, in general, si la modalitatea de schimbare a furnizorului, in particular, ar putea fi mai redus decat cel dorit", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
 

Romanii ar trebui sa se informeze mai bine

Ca urmare, Consiliul considera ca, cel putin pana in iulie 2021, este necesara desfasurarea unei campanii intense de informare publica, axata pe mai multe directii (de exemplu, cu privire la rolul diversilor operatori activi in sectorul gazelor naturale, cu privire la elementele care formeaza pretul final al gazelor naturale, cu privire la modalitatea de schimbare a furnizorului de gaze naturale etc.). 

Citeste si: Cum gestionezi cheltuielile, pentru a-ti proteja rezervele financiare
 
De asemenea, eforturile de informare si popularizare facute la debutul liberalizarii ar trebui intensificate si continuate pe parcursul intregului proces, presiunea concurentiala exercitata de consumatorii casnici bine informati fiind esentiala pentru succesul liberalizarii.
 
Autoritatea de concurenta a analizat o parte a ofertelor-tip de furnizare a gazelor naturale in regim concurential elaborate de titularii licentelor cu ocazia liberalizarii, precum si a proiectelor de contracte propuse de acestia spre a fi incheiate cu consumatorii casnici pe piata concurentiala. O mare parte a furnizorilor au inclus in oferta un abonament, stabilit in suma fixa pe zi, pe loc de consum. Conform Consiliului, acest lucru, in principiu, permite furnizorului sa oferteze clientilor casnici un pret unitar al gazelor mai mic decat cel din alte oferte proprii (care nu contin un abonament) sau fata de pretul propus de alti furnizori pe piata concurentiala.
 
Cu toate acestea, ofertele de gaze naturale cu abonament reprezinta produse care asigura avantaje in cazul clientilor cu un anumit nivel de consum, astfel ca, pentru clientii casnici cu un consum relativ scazut, s-ar putea dovedi dezavantajoase. Ca urmare, consumatorii ar trebui sa aleaga dintre ofertele propuse de furnizori dupa efectuarea unei evaluari privind avantajul sau dezavantajul achitarii unui abonament.
 
In cadrul analizei, Consiliul a mai constatat ca, desi majoritatea furnizorilor au respectat reglementarile specifice ale ANRE (care prevad un nivel minim de informatii ce trebuie comunicate clientilor in etapa precontractuala sau, dupa caz, contractuala), unele oferte si contracte cuprind si clauze care, in anumite situatii, pot genera bariere in calea clientilor casnici de a alege in deplina cunostinta de cauza cele mai potrivite conditii de furnizare sau care pot bloca, fie si temporar, posibilitatea clientilor casnici de a schimba furnizorul de gaze naturale.
 
Consiliul Concurentei le recomanda consumatorilor sa fie atenti si la clauzele contractuale, de exemplu la cele ce privesc garantiile solicitate de furnizor, termenul de plata a facturii, penalitatile de intarziere, precum si la eventuale clauze care ar putea ingreuna o schimbare ulterioara a furnizorului de gaze naturale.
 
"Vom colabora cu ANRE si cu Autoritatea pentru Protectie Consumatorilor pentru a verifica conditiile generale de furnizare a gazelor naturale si/sau a contractelor de furnizare si pentru a identifica posibilele clauze abuzive sau practici inselatoare. Trebuie descurajat orice comportament incorect al furnizorilor de gaze naturale, deoarece poate submina intregul proces de liberalizare a activitatii de furnizare de gaze naturale catre clientii casnici", a mai declarat Chiritoiu.
 
ANRE a pus deja la dispozitia clientilor o aplicatie informatica menita sa ofere informatii comparative privind ofertele-tip ale furnizorilor de gaze naturale (comparatorul ofertelor de furnizare). Aplicatie a fost revizuita recent, modificarile aduse de ANRE vizand o mai buna comparabilitate a ofertelor furnizorilor de gaze naturale. Consiliul Concurentei indeamna consumatorii casnici sa foloseasca noile facilitati ale comparatorului ANRE pentru identificarea celor mai potrivite oferte. De asemenea, autoritatea de concurenta incurajeaza consumatorii casnici sa parcurga atent ofertele furnizorilor si sa solicite clarificari acestora cu privire la clauzele contractuale.
 

Contract standard de furnizare

Pentru a veni in sprijinul consumatorilor casnici, autoritatea de concurenta considera oportuna introducerea unui contract standard de furnizare, care sa prevada clauze si conditii unice, prezentate intr-o maniera clara, transparenta si completa, singurul parametru ce poate diferi de la un furnizor la altul fiind pretul final al gazelor naturale.
 
Astfel, toti operatorii ar asigura o oferta de gaze naturale care sa aiba la baza acelasi tip de contract, fara a limita, insa, libertatea comerciala a furnizorilor de a oferi clientilor casnici si alte contracte in regim concurential. 
 
Scopul contractului standard este asigurarea unui set conditii de baza (minime) in relatia furnizor-client final de gaze naturale. La sfarsitul lunii mai 2020, cu o luna inainte de liberalizare, comparatorul ANRE al ofertelor de gaze naturale includea oferte-tip pentru 46 de furnizori, societati care aveau deja in portofoliu clienti casnici carora le furnizau gaze naturale in regim concurential, precum si furnizori care incercau sa atraga astfel de consumatori. 

Citeste si: Datoria externa totala a Romaniei a crescut cu 6,339 miliarde de euro, in perioada ianuarie - august 2020

In prezent, 62 de furnizori au oferte publicate in comparatorul ANRE, ceea ce arata interesul crescut al furnizorilor de gaze naturale pentru clientii casnici.
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Salariul mediu real in Romania a sarit de pragul de 1.000 de euro
Economie

Salariul mediu real in Romania a sarit de pragul de 1.000 de euro

today21 Dec. 2024
Ne-ar placea ca Romania sa fie reprezentata de Calin Georgescu pe plan international?
Analize

Ne-ar placea ca Romania sa fie reprezentata de Calin Georgescu pe plan international?

today20 Dec. 2024
Ghidul suprem de cadouri cum sa gasesti darul perfect pentru oricine
Life Style

Ghidul suprem de cadouri cum sa gasesti darul perfect pentru oricine

today20 Dec. 2024
Reteta zilei

Cum sa faci cozonaci pufosi de fiecare data secretul pe care bunica nu ti l-a spus

today20 Dec. 2024
Cele mai originale cadouri de Craciun pe care toata lumea le va iubi
Life Style

Cele mai originale cadouri de Craciun pe care toata lumea le va iubi

today20 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori
Economie

De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori

today20 Dec. 2024
Cat de darnici sunt patronii romani cu angajatii, in prag de Sarbatori? Tichete, bonuri de masa, petreceri si cadouri. Unele firme nu se uita la bani
Companii

Cat de darnici sunt patronii romani cu angajatii, in prag de Sarbatori? Tichete, bonuri de masa, petreceri si cadouri. Unele firme nu se uita la bani

today20 Dec. 2024
ANAF-ul a stabilit o NOUA TAXA pentru romani. Cine e pe lista neagra si cat are de dat la stat?
Financiar-Bancar

ANAF-ul a stabilit o NOUA TAXA pentru romani. Cine e pe lista neagra si cat are de dat la stat?

today20 Dec. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Ghidul suprem de cadouri cum sa gasesti darul perfect pentru oricine
Life Style

Ghidul suprem de cadouri cum sa gasesti darul perfect pentru oricine

today20 Dec. 2024
Reteta zilei

Cum sa faci cozonaci pufosi de fiecare data secretul pe care bunica nu ti l-a spus

today20 Dec. 2024
Cele mai originale cadouri de Craciun pe care toata lumea le va iubi
Life Style

Cele mai originale cadouri de Craciun pe care toata lumea le va iubi

today20 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori
Economie

De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori

today20 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x