Rectificarea bugetara va fi pozitiva, in sensul ca toate ministerele care au planificate investitii importante vor primi sumele necesare, a declarat luni, la Radio Romania Actualitati, ministrul Finantelor Eugen Teodorovici, pe fondul informatiilor neoficiale din spatiul public legate de o rectificare negativa.
"Fata de ceea ce a aparut in spatiul public zilele trecute, pot sa spun asa, intr-un singur cuvant, ca va fi o rectificare speram noi pozitiva, adica toate ministerele, cele care au planificate masuri importante de investitii si nu numai, vor primi toate sumele necesare astfel incat pana la finele acestui an sa le si aplice”, a spus Teodorovici.
Ministrul a negat informatia potrivit careia vor fi ministere care vor pierde sume. „Nu, nu. Vor fi ministere care vor avea bugetele, sa spunem asa, asa /../ cum au fost planificate si chiar vor fi anumite, sa spun asa, plusuri acolo unde au fost adaugate masuri fata de cele pe care cu totii le cunoastem. Ele vor fi anuntate in mod public odata cu momentul rectificarii de doamna prim-ministru si, ca o concluzie, sunt convins ca va fi o rectificare pozitiva”, a spus ministrul.
Rectificare bugetara pentru bugetele locale
Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pe anul 2019 pentru finantarea cheltuielilor bugetelor locale se majoreaza cu suma de 2.900,0 milioane lei, astfel:
- se majoreaza sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judetelor cu suma de 177,7 milioane lei, pentru finantarea cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru scoli al Romaniei, in perioada septembrie - decembrie a anului scolar 2019 - 2020, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr.559/2019 privind stabilirea bugetului pentru implementarea Programului pentru scoli al Romaniei in perioada 2017-2023 pentru anul scolar 2019-2020, precum si pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.640/2017 pentru aprobarea Programului pentru scoli al Romaniei in perioada 2017 - 2023 si pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia in anul scolar 2017 – 2018, cu incadrare in sumele prevazute pentru anul 2019 in fiecare dintre anexele nr.1-3 la aceasta hotarare;
- se majoreaza sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti si municipiului Bucuresti cu suma de 16,1 milioane lei, pentru finantarea cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru scoli al Romaniei la nivelul sectoarelor Municipiului Bucuresti, in perioada septembrie - decembrie a anului scolar 2019 – 2020;
Se majoreaza sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale cu suma de 2.637,7 milioane lei, din care: 2.606,0 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale care se repartizeaza astfel:
Rectificare bugetara: Primariile Bucuresti
Pentru echilibrarea bugetelor locale ale municipiului Bucuresti si sectoarelor municipiului Bucuresti se va aloca suma de 710,3 milioane lei, astfel: Pentru fiecare dintre sectoarele municipiului Bucuresti suma s-a calculat ca diferenta intre jumatate din planul anual aprobat la nivelul fiecarui sector pentru indicatorul ”Cote defalcate din impozitul pe venit” si cotele din impozitul pe venit incasate la nivelul fiecarui sector la data de 30.06.2019.
Pentru municipiul Bucuresti, suma repartizata reprezinta 49% din suma de 582,3 milioane lei incasata la bugetul de stat de pe raza municipiului Bucuresti si nealocata in primele 3 luni ale anului 2019.
Pentru echilibrarea bugetelor locale ale judetelor, municipiilor, oraselor si comunelor, se va aloca suma de 425,4 milioane lei, astfel: S-a calculat suma corespunzatoare diferentei intre cota de 60%, respectiv 15% pentru judete, aprobate potrivit Legii bugetului de stat pentru anul 2019 si cea de 41,75%, respectiv 11,25% pentru judete, stabilite potrivit prevederilor Legii nr.273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare.
La sumele astfel calculate s-au adaugat veniturile din valorificarea unor bunuri (cod 39.02) incasate la 31.12.2018 si s-a scazut nivelul acelorasi sume incasate la data de 30.06.2019.
Suma de 1.470,3 milioane lei prevazuta in anexa nr.4, la pozitia nr.3226 - ”Sume rezervate”, se repartizeaza unitatilor administrativ-teritoriale din cadrul judetelor, prin hotarare a Guvernului initiata de Ministerul Finantelor Publice, cu prioritate pentru finantarea cheltuielilor sectiunii de functionare a bugetelor locale.
30,0 milioane lei pentru finantarea cheltuielilor determinate de achitarea debitelor restante, reprezentand rate de capital si dobanzi aferente imprumutului extern, contractat pentru realizarea Programului “Utilitati si mediu la standarde europene in judetul Suceava”, potrivit prevederilor art.XII alin.(1), lit b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare, aprobata prin Legea nr.240/2011
1,7 milioane lei pentru acordarea de facilitati persoanelor care domiciliaza sau lucreaza in unele localitati din Muntii Apuseni si in Rezervatia Biosferei “Delta Dunarii”, potrivit prevederilor Legii nr.26/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 27/1996
- se majoreaza cu suma de 68,5 milioane lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru finantarea invatamantului particular si cel confesional, acreditate.
Potrivit prevederilor art.(2) din Hotararea Guvernului nr.807/2002, Ministerul Finantelor Publice are incheiate in prezent acorduri cadru pentru prestarea serviciilor de evaluare a riscului de tara cu agentiile de rating Standard & Poor´s, Moody´s si Fitch.
Avand in vedere ca in anul 2019 expira contractele existente, iar contractele cu agentiile de rating urmeaza sa fie reinnoite pana la sfarsitul anului, pentru o perioada de 2 ani, este necesara alocarea creditelor de angajament in anul 2019, in valoare de 5.016 mii lei, aferente Programului „Evaluarea riscului de tara”.
Plata taxelor aferente serviciilor prestate de agentiile de rating se efectueaza prin bugetul de stat, conform prevederilor art.5 alin.(1) din Legea nr.109/2008 pentru aprobarea OUG nr.64/2007 privind datoria publica, cu modificarile si completarile ulterioare.
De asemenea, prin proiectul de act normativ se reglementeaza si posibilitatea efectuarii de redistribuiri de credite in cadrul anumitor naturi de cheltuieli in vederea bunei desfasurari a activitatii ordonatorilor principali de credite.
Deficitul bugetului general consolidat, in suma absoluta, creste de la 28.248,7 milioane lei la 28.455,6 milioane lei mentinandu-se, in termeni cash, la nivelul de 2,76% din PIB cat s-a stabilit initial.
Constructia rectificarii bugetare are in vedere anularea sumelor blocate in proportie de 10% din bugetul aprobat conform prevederilor art.21 din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sume care potrivit legii nu puteau fi angajate de institutii in primul semestru al anului.
De asemenea, avand in vedere ca actiunile privind exercitarea Presedintiei Romaniei la Consiliul Uniunii Europene s-au finalizat se impune abrogarea art.52 din Legea bugetului de stat pe anul 2019 nr.50/2019.
Pentru a asigura sumele necesare finantarii si implementarii masurilor fiscal-bugetare care au fost intreprinse dupa aprobarea Legii bugetului de stat pe anul 2019 a fost necesara derogarea de la prevederile art.12, lit.b)-c), art.24 si art.26 alin.(5) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale art.3 alin.(2), alin.(5)-(7) si ale art.6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2019 nr.14/2019:
a) plafonul soldului primar al bugetului general consolidat este de -15.045,5 milioane lei;
b) pentru anul 2019 plafonul nominal al cheltuielilor totale, exclusiv asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori, pentru bugetul general consolidat este de 338.507,8 milioane lei, pentru bugetul general centralizat al unitatilor administrativ-teritoriale este de 78.421,1 milioane lei si pentru bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate este de 39.114,5 milioane lei;
c) plafonul nominal al soldului bugetului general consolidat este de -28.455,6 milioane lei;
d) plafonul privind finantarile rambursabile, care pot fi contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale este in suma de 1.500 milioane lei, iar plafonul privind tragerile din finantarile rambursabile contractate sau care urmeaza a fi contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale este in suma de 1.400 milioane lei. Valoarea aferenta finantarilor rambursabile, care poate fi autorizata pentru o unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala, este de maximum 100 milioane lei anual;
e) plafonul de contractare din disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului la solicitarea Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza, pentru finantarea proiectelor de investitii in cadrul Fondului de Dezvoltare si Investitii, este in suma de 10.000 milioane lei, iar plafonul de tragere acordat din disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului este in suma de 300 milioane lei.
Derogarea de la prevederile Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare precum si de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2019 nr.14/2019 a fost necesara avand in vedere evolutia indicatorilor macroeconomici, gradul de utilizare a creditelor bugetare pe primele 6 luni ale anului, precum si alocarea de fonduri pentru asigurarea cu prioritate a cheltuielilor obligatorii (cheltuieli care decurg din obligatii internationale, respectiv asigurarea contributiei Romaniei la bugetului UE etc.).