Raport dureros de la Banca Mondiala pentru Romania: Ineficienta administratiei fiscale, coruptia si instabilitatea politica sunt constrangeri majore pentru firme
coruptiefirmemediul privatantreprenori
Un raport publicat de IFC, divizia de investitii a Bancii Mondiale, pune pe tapet probleme grave ale Romaniei, trecand in agenda atat coruptia, cat si ineficienta statului si organismelor ce ar trebui sa tina din frau finantele si economia tarii in general. Dincolo de aceste aspecte, ne caracterizeaza si instabilitatea politica, iar sectorul privat resimte din plin toate aceste neajunsuri, din nefericire pentru noi toti, caci firmele reprezinta motorul economic al oricarei tari ce isi doreste o dezvoltare sanatoasa si reala.
Conform expertilor din cadrul Bancii Mondiale, ineficienta administratiei fiscale, coruptia perceputa si instabilitatea politica sunt constrangeri majore pentru mediul de afaceri.
"Sectorul privat din Romania se confrunta cu turbulente. Desi cu o medie ridicata, cresterea economica a Romaniei a fost foarte volatila, iar beneficiile rezultate in urma reformelor stimulate de aderarea la UE in 2007 s-au diminuat, din cauza lacunelor in materie de guvernanta si de calitate a institutiilor, a datelor demografice si a deficitului acut de competente", se precizeaza in documentul citat.
In continuare, se subliniaza faptul ca in Romania controlul statului asupra economiei este mai mare decat in majoritatea tarilor OCDE.
"Un control mare al statului asupra economiei, conditii de concurenta inegale intre intreprinderile de stat (IS) si companiile private si bariere la intrarea pe piata impiedica concurenta in Romania. Indicele de reglementare a produselor pe piata (Product Market Regulation - PMR) din 2018 al OCDE - care surprinde controlul statului, barierele la intrarea pe piata si barierele in calea comertului si a investitiilor - arata ca in Romania controlul statului asupra economiei este mai mare decat in majoritatea tarilor OCDE.5 Bariere la intrare care ar putea fi eliminate pentru a stimula concurenta si cresterea PIBului includ, printre altele:
i) proceduri administrative impovaratoare;
ii) cerinte inutile de intrare in domeniul serviciilor de transport rutier de marfa si al serviciilor profesionale;
si
iii) onorarii minime si maxime pentru serviciile juridice, precum si orientari recomandate privind onorariile pentru serviciile de inginerie si arhitectura. In plus, intreprinderile de stat se bucura de privilegii semnificative in materie de reglementare, inclusiv exceptii de la cerintele legale privind guvernanta corporativa, lipsa unor norme care sa impuna separarea functiilor comerciale si necomerciale si lipsa unor cerinte ca investitiile IS sa prezinte rate pozitive de rentabilitate. Aplicarea normelor existente sufera din cauza responsabilitatilor fragmentate in ceea ce priveste supravegherea IS, a raportarilor incoerente, a conditiilor neclare de compensare a obligatiilor de serviciu public si a transparentei reduse in ceea ce priveste alocarea ajutoarelor de stat", se mai arata in document.
Firmele romanesti, lipsite de predictibilitate. "Ineficienta administratiei fiscale, coruptia perceputa si instabilitatea politica sunt constrangeri majore pentru mediul de afaceri"
In raportul Bancii Mondiale se specifica faptul ca lipsa de predictibilitate a mediului de afaceri si deficientele de guvernanta reprezinta o provocare semnificativa pentru dezvoltarea sectorului privat din Romania.
Ineficienta administratiei fiscale, coruptia perceputa si instabilitatea politica sunt constrangeri majore pentru mediul de afaceri. Desi Romania a inregistrat progrese in imbunatatirea mediului de afaceri, multe sarcini (de exemplu, obtinerea de autorizatii de constructie si conectarea la reteaua electrica, solutionarea cazurilor de insolventa, protejarea investitorilor minoritari si aplicarea contractelor) raman oneroase pentru companii. Romania se remarca si printr-o reglementare restrictiva pentru serviciile profesionale si de transport (inclusiv companii aeriene). Mai mult, in 2018, firmele romanesti au raportat ca aproximativ 18 percent din timpul managementului superior a fost alocat pentru a se ocupa de reglementarile fiscale (o cifra mai mare decat in 2009), comparativ cu 13,5 percent media in tarile similare.
Romania, greu incercata in ultima perioada
"Doua socuri recente si doua tranzitii iminente evidentiaza atat lacunele existente, cat si oportunitatile pentru o economie mai incluziva, mai rezilienta si mai durabila, cu un model de crestere impulsionat de sectorul privat. Pandemia COVID-19 si invazia Rusiei in Ucraina au pus la incercare rezilienta economica a Romaniei lasand urme considerabile, in special in ceea ce priveste capitalul uman al tarii. Tranzitiile ecologice si digitale pot aduce oportunitati majore pentru Romania, dar au nevoie de un mediu institutional favorabil si de o forta de munca pregatita pentru schimbarile care vor urma", se arata in raport.
Infrastructura ne face din nou de rusine
Conform raportului, infrastructura Romaniei nu reflecta nici statutul de membru al UE, nici nivelul general ridicat de dezvoltare al tarii.
"Parametrii de masurare a infrastructurii din Romania sunt in urma fata de restul UE, tara ocupand aproape in fiecare an, incepand cu 2007, ultimul loc in clasamentul privind calitatea infrastructurii generale. Potrivit raportului Global Competitiveness 2019, Romania a avut rezultate deosebit de slabe in ceea ce priveste calitatea drumurilor, situandu-se pe locul 119 din 141 de tari - cea mai slaba pozitie din UE si, in ciuda faptului ca este o tara cu venituri ridicate, mult sub unele tari cu venituri medii-superioare.
Rolul major al IS in sectorul de infrastructura al tarii (in special in domeniul transporturilor si al energiei) duce la investitii insuficiente si/sau la excluderea sectorului privat. Investitiile publice s-au situat in medie la 4,2 percent din PIB intre 2000 si 2020, peste media UE-27 de 3,2 percent din PIB, dar au fost foarte volatile. Folosirea de catre guvern a taierii investitiilor ca instrument pentru a atinge obiectivele de deficit bugetar a fost un factor important de volatilitate. Acoperirea insuficienta a retelelor de infrastructura de transport impiedica competitivitatea si crearea de locuri de munca. Pe de alta parte, infrastructura digitala este destul de bine dezvoltata, desi exista variatii regionale considerabile", atrag atentia specialistii Bancii Mondiale.
Foto: freepik.com