Provocarea lui 2014 pentru manageri: Anul in care tinerii angajati vor deveni antreprenori
alexandra podebusiness modelstinerii antreprenori
Business Models Inc. CEE, biroul pentru Europa Centrala si de Est al Business Models Inc. Amsterdam, o retea internationala de strategie si consultanta in modele de afaceri, avertizeaza managerii ca in 2014 exista toate premisele ca tot mai multi tineri specialisti (mai ales cei din Generatia Y, cei nascuti in anii 80-90) sa plece din companii pentru a incepe lucrul pe cont propriu.
Statistici recente arata faptul ca actuala criza economica, presiunile crescute din mediul de business si, in mod special, concentrarea excesiva pe rezultate financiare determina membrii Generatiei Y sa dezvolte doua tipuri de comportamente: fie raman in companii, dar sunt «dezangajati » sau neproductivi, fie incep o afacere proprie.
«Studiile actuale arata ca aspiratiile a 48% din reprezentantii Generatiei Y sunt de orientare spre antreprenoriat. Asta ii face foarte receptivi la intraprenoriat in organizatiile lor si, implicit, reticenti in organizatiile slab intraprenoriale», a declarat Alexandra Pode, Partener in cadrul Business Models Inc. CEE.
Tinerii profesionisti cu potential intraprenorial se simt reprezentati de interesele de afaceri ale companiilor atunci cand acestea le ofera un spatiu de autonomie, ei avand nevoie sa isi confirme si sa isi manifeste unicitatea si valoarea adaugata, releva datele centralizate de Business Models Inc. CEE.
Desi caracteristicile antreprenorilor si ale angajatilor care au comportamente antreprenoriale sunt similare: spirit de initiativa, identificarea si urmarirea oportunitatilor, gestionarea resurselor si construirea aliantelor potrivite, in economii ca a Romaniei, rata activitatilor intraprenoriale a fost in 2013 de sapte ori mai mica decat a initiativelor independente, conform Global Entrepreneurship Monitor, care urmareste initiativele intraprenoriale din 54 de tari.
«Desi stam mai bine la asta decat China, Polonia sau Ungaria, in contextul economic dificil, angajatii cu profil intraprenorial au tendinta sa se detaseze mai usor si sa inceapa un business pe cont propriu. Dezvoltarea competentelor necesare pentru sustinerea initiativelor interne si crearea unui mediu propice pot fi cheia organizationala pentru a face fata nevoii de inovatie si de adaptare la schimbarile din piata», a explicat Alexandra Pode.
«Studiile arata deja ca in 2013 mai mult de 10% din populatia adulta a Romaniei a dezvoltat o idee antreprenoriala in stadiu incipient. In acest context, pentru companii, unii profesionisti vor deveni in timp concurenta, iar altii – «motoare de crestere », in functie de deciziile pe care managerii de business si de HR le iau acum pentru asigurarea unui bun climat organizational», a mai spus partenerul Business Models Inc. CEE.
Datele centralizate de Business Models Inc. CEE au mai indicat doua disfunctionalitati in raporturile actuale dintre management si tinerii profesionisti. Prima este legata de "the blame game", in care fiecare generatie arata cu degetul catre cealalta, in lipsa instrumentelor comune care sa sustina dialogul intre generatii. A doua este focusul excesiv pe comportamente, iar asteptarile reciproce sunt exprimate mai degraba la nivel de comportamente versus o noua varianta, viabila, in care focusul este pus pe valoarea adaugata a fiecaruia si personalizarea «locului in companie».
Foto: Alexandra Pode, Partener in cadrul Business Models Inc. CEE.