Protectia Consumatorilor nu-i mai slabeste pe furnizori: ce le cere acestora, astfel incat consumatorii sa nu fie indusi in eroare
dialog anpc furnizorifacturi clare energiefacturare intarziata
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a organizat, in mediul on-line, o intalnire cu reprezentantii furnizorilor de energie electrica si gaze naturale, ca urmare a perioadei dificile generate de liberalizarea preturilor la energie, pe care consumatorii o traverseaza si a numarului mare de reclamatii, pe aceasta tema, adresate Autoritatii.
La reuniune au participat factori de decizie ai celor mai mari companii din domeniul
energiei electrice si gazelor naturale, care furnizeaza aceste servicii consumatorilor persoane fizice.
Scopul intalnirii a fost discutarea deschisa a principalelor probleme aparute in piata, semnalate de reprezentantii ANPC, si modul in care pot fi rezolvate acestea, cu atat mai mult cu cat, de la 1 februarie 2022, intra in vigoare prevederile OUG nr. 3/2022, care aduc un plus de reglementare, in acest domeniu.
Horia Constantinescu, presedintele ANPC, a expus punctul de vedere al autoritatilor si a facut un apel la dialog deschis si la colaborare catre operatorii economici din domeniu, astfel incat sa fie preintampinate situatii precum cele de acum cateva saptamani, iar drepturile consumatorilor sa fie respectate, exact cum prevede legea.
Consumatorii trebuie sa invete sa stinga lumina
Conform oficialului, consumatorii de energie trebuie sa inteleaga ce inseamna un consum de referinta.
"Trebuie sa transmitem, prin intermediul primei facturi, modalitatea in care consumatorii sa inteleaga ca depinde exclusiv de ei modul in care consumul de referinta poate fi calculat.
Am numit asta un consum util. Va trebui sa educam consumatorii sa invete sa poata inchida lumina in camera in care nu-si mai desfasoara activitatea, sa poata sa evalueze corespunzator modul in care isi incalzesc locuinta, pentru a fi siguri ca nu vor aparea costuri mai mari decat cele estimate de acestia.
Vreau ca, intr-un termen rezonabil, sa purtam o discutie legata de modalitatea de evaluare a consumului de referinta si in modul in acesta vom putea transmite consumatorilor ca acestia au depasit consumul. Imi doresc sa fie o abordare unitara la nivelul intregului spectru al activitatii de furnizare de utilitati.
Nu cred in varianta de transmitere prin SMS, ci, in momentul primirii facturii, sa poti sa transmiti tocmai pentru a lasa consumatorului posibilitatea sa conteste la nivelul aparatului de specialitate a furnizorului de utilitati aceste masuri.
Ne-ar placea ca implementarea acestei masuri sa se faca in cel mai scurt timp. Mi-as dori undeva in zece zile sa gasim formula de transmitere catre consumatori a acestor informatii.
Consumul util apare atat in Ordonanta 118, cat si in Ordonanta 3, ca recomandare conform mediei zilnice si lunare a consumurilor din perioada precedenta", a declarat Constantinescu.
O alta solicitare a acestuia a vizat elaborarea unui document din care sa reiasa ca obligativitatea de citire a contoarelor revine, in primul rand, consumatorului, dar si mentiunea ca exista situatii in care acest lucru nu poate fi realizat fie din ratiuni date de varsta, fie de pregatire.
De asemenea, au fost discutate concret modul in care trebuie comunicata si etapizata facturarea intarziata, astfel incat sa nu mai fie prezente erori de calcul sau cumulari, modul in care trebuie sa fie explicate rubricile continute in facturile de energie electrica si gaze naturale, precum si posibilitati de expunere intr-un limbaj comun a unor detalii tehnice poate greu de inteles de catre consumatori si posibilitatile de actiune in cazurile in care ajustarile tehnice aferente operarii sau facturarii necesita o anumita perioada de timp.
In acest sens, presedintele ANPC a solicitat ca operatorii economici sa-si desemneze minimum doua persoane de contact, la nivel de top, care sa comunice permanent pe aceasta tema cu cei trei reprezentanti ai conducerii ANPC, prezenti la intalnire, astfel incit sa poata fi evitate eventualele inadvertente intre prevederile legii si modul in care aceasta este aplicata.
Citeste si:
Greseli masive la facturi: peste doua milioane au fost deja corectate
Foto: facebook ANPC