Portul Constanta si mandria de a fi roman
flux de energieportul constantatitr
Romania iese din izolare prin Portul Constanta intrand pe o ruta gigantica de transport mondial
Ieri in emisunea de televiziune “Kiosk”, programata pe canalul francofon TV5, s-a ras mult pe sema Romaniei. “Kiosk” reuneste jurnalisti de la marile cotidiene din Europa . Ei comenteza evenimentele mondiale ale saptamanii recente. Am fost numiti tara lui Tristan Tzara si a lui Eugen Ionescu. Realitatile noastre intrec ca sursa de umor si de absurd, dupa parerea lor, operele parintelui dadaismului si ale patafizicianului genial. Bineinteles , se refereau la situatia politica de la noi. Personajele principale erau un Ubu rege contemporan- Dragnea – si un Don Quijote de mucava – Grindeanu. Nu insist , stiti foarte bine despre ce este vorba.
In noianul de prostii romanesti , evenimentele remarcabile trec, din pacate, neobservate, chiar de catre marii columnisti europeni.
Printre aceste evenimenete ma bucur din suflet sa pot semnala ca, in mod real, Romania intra pe un flux de materii, energie si informatii important in configuratia lumii actuale.
Intr-un material anterior -”Adevarurile unui om controversat-Tiberiu Urdareanu”- citandu-l pe Urdareanu, semnalam faptul ca unul dintre cele mai mari rateuri ale Romaniei in ocuparea unei pozitii pe un flux major, a fost evitarea de a a participa la ‘Noul drum al matasii”, pe motiv ca era promovat de China si am fi suparat Europa.
Ei bine, intre timp ne-a mai venit mintea la cap. Aflu din revista Capital, din materialul lui Stefan Etres, pe 16.06.2017, urmatoarea veste excelenta: “Portul Constanta, pe traseul international de transport trans-caspian China, Kazakhstan, Azerbaidjan, Georgia, Romania”.
Ce este cu acest tratat? The Astana Times a reprodus pe 19.06.2017 un material publicat pe 1.04.2017 : “Kazakhstan, Azerbaijan and Georgia sign Trans-Caspian International Transport Route Protocol”.
Protocolul TITR s-a semnat pe 1.04.2017. Se vor transporta pe aceasta ruta, prin transport combinat (maritim, feroviar, rutier) 450.000 tone de gaz si petrol . TITR va fi , de asemenea o ruta de tranzit pentru cargouri cu zahar brut – 200.000 tone.
TITR conecteaza prin transport Estul si Vestul Eurasiei, pe care le leaga in special cu China si Europa, via Turcia si Ucraina. Polonia a intrat si ea in tratat cu compania de transport feroviar PKP LHS.
Ei bine, pe 16 iunie 2017 Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta si Asociatia TITR au semnat la Astana un protocol de colaborare avand ca scop afilierea CN APM la TITR. Secretarul de stat Magdalena Grigore de la Ministerul Transporturilor este semnatarul roman. Ce este acest flux ? Prin dezvoltarea legaturilor de transport cu Asia Centrala se intra pe o placa turnanata care face legatura intre Asia Centrala- China, India , Iran – Europa. Gigantic !
Nu ma pot abtine sa strig : “Bravo Romania”!