Pierderile colosale ale Romaniei in 13 ani de asteptare sa fie primita in Spatiul Schengen
romania schengenspatiul schengenmarcel ciolacupierderi schengenbeneficii schengen
Dupa 13 ani de asteptare, Romania a reusit sa adere integral la Spatiul Schengen, cu eliminarea controalelor terestre programata pentru 1 ianuarie 2025. Acest moment marcheaza o etapa istorica pentru tara, cu un impact economic si social de amploare. In cei 13 ani de amanari, Romania a pierdut miliarde de euro si numeroase oportunitati strategice, fiind tinuta la portile unui sistem care asigura libertatea de circulatie in Europa si faciliteaza comertul intre statele membre.
Ce inseamna Spatiul Schengen si de ce este important?
Spatiul Schengen este zona de libera circulatie din Europa, unde controalele la frontierele interne au fost eliminate. Acesta cuprinde 27 de tari europene si este una dintre realizarile fundamentale ale Uniunii Europene. Integrarea completa a unei tari in Schengen inseamna eliminarea controalelor vamale, reducerea timpilor de asteptare la frontiere si simplificarea fluxurilor comerciale.
Pentru Romania, apartenenta la Schengen inseamna un tratament egal cu al celorlalte state membre, dar si beneficii economice majore. De exemplu, transportatorii romani, care pana acum erau afectati de cozile interminabile la punctele de trecere a frontierei, vor economisi sute de milioane de euro anual. In plus, economia romaneasca va deveni mai atractiva pentru investitii straine.
"Ridicarea controalelor la frontierele terestre de la 1 ianuarie 2025 a fost un obiectiv de importanta fundamentala pentru Romania, pentru romani si pentru economia romaneasca. Daca aderarea la Schengen va aduce Romaniei o crestere a PIB-ului de 2% pe an, cu siguranta acest lucru se va vedea si in economia Ungariei, poarta prin care produsele romanesti ajung pe pietele europene”, a declarat premierul Marcel Ciolacu, in cadrul declaratiilor de presa comune sustinute alaturi de premierul maghiar Viktor Orban.
Pierderile economice cauzate de excluderea din Schengen
Intarzierile la frontierele terestre cu Ungaria si Bulgaria au generat pierderi colosale pentru industria romaneasca de transport. Potrivit Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), pierderile anuale s-au ridicat la 2,4 miliarde de euro, ceea ce inseamna peste 22 de miliarde de euro intre 2012 si 2023.
Aceste pierderi includ costurile suplimentare de combustibil, uzura vehiculelor, salariile soferilor si intarzierile livrarilor, care au afectat competitivitatea marfurilor romanesti pe pietele internationale. De asemenea, cozile interminabile la granite au redus eficienta logistica a firmelor de transport, limitand numarul de curse pe care le pot efectua.
Pe langa transporturi, turismul si comertul au fost, de asemenea, afectate. Vizitatorii din alte tari europene au fost descurajati de timpii mari de asteptare la frontiere, iar companiile romanesti au intampinat dificultati in a-si exporta produsele rapid si eficient.
Beneficiile aderarii la Spatiul Schengen
Odata cu integrarea completa in Schengen, Romania va beneficia de o reducere semnificativa a costurilor logistice si de o crestere a competitivitatii economice. Potrivit unei analize
Profit.ro, transportatorii estimeaza economii de 100-150 de euro per transport pentru fiecare camion, ceea ce va insemna castiguri de sute de milioane de euro anual pentru economie.
Exporturile ar putea creste cu 5-10%, conform unui raport al Institutului National de Statistica, iar fluxurile comerciale vor deveni mai fluide, eliminand bariera majora reprezentata de controalele vamale. Turismul va beneficia, de asemenea, de o crestere estimata de 5-7%, pe termen scurt, datorita mobilitatii sporite a calatorilor din Europa.
„Avem in fata noi oportunitati care ni se deschid. Trebuie doar sa lucram inteligent. De aceea, am discutat astazi cu premierul Orban despre cum putem sa ne promovam si mai bine interesele noastre economice in regiune. Asa cum am discutat in trei, si cu presedintele ales al Statelor Unite, Donald Trump, obiectivul nostru principal este de a concretiza aceasta relatie in proiecte majore, cu efecte directe asupra cetatenilor nostri. Ungaria este unul dintre cei mai importanti parteneri comerciali ai Romaniei, dar trebuie sa gasim noi oportunitati pentru a creste schimburile economice si investitiile reciproce”, a mai transmis recent Marcel Ciolacu.
Romania, viitor hub logistic regional
Integrarea in Schengen ofera Romaniei oportunitatea de a deveni un hub logistic regional, datorita pozitiei sale geografice si a infrastructurii portuare si feroviare. Portul Constanta, cel mai mare port de la Marea Neagra, va putea atrage fluxuri comerciale mai mari, consolidand pozitia Romaniei ca punct strategic de tranzit intre Est si Vest.
Eliminarea controalelor la frontiere va stimula si investitiile straine directe. Experienta altor state, precum Polonia si Ungaria, arata o crestere cu 10-15% a investitiilor dupa integrarea in Schengen. Aceasta va insemna mai multe locuri de munca, cresterea productiei industriale si un impact pozitiv asupra PIB-ului national.
O asteptare costisitoare: 13 ani de pierderi
Excluderea Romaniei din Spatiul Schengen timp de 13 ani a fost nu doar o pierdere economica, ci si o nedreptate politica. Desi tara noastra a indeplinit toate criteriile tehnice inca din 2011, veto-urile unor state membre au blocat aderarea, invocand motive legate de coruptie si statul de drept.
Aceasta situatie a creat frustrari in randul cetatenilor si antreprenorilor romani, care au fost nevoiti sa suporte costurile si inconvenientele generate de controalele la frontiera. Totusi, integrarea completa din 2025 marcheaza un moment de rascumparare pentru Romania, deschizand drumul catre noi oportunitati economice si sociale.
Integrarea Romaniei in Spatiul Schengen este mai mult decat o simpla eliminare a controalelor la frontiera. Este un simbol al egalitatii si al apartenentei la o Europa unita. Beneficiile economice, sociale si strategice sunt imense, iar potentialul de dezvoltare al tarii noastre va creste semnificativ.