Piata produselor cosmetice din Romania a crescut cu aproape 50% in ultimii 5 ani, la peste 1,7 miliarde de euro
cosmetice romaniafarmec romaniafirme cosmetice romaniaparfumuri romania
Afacerile din sectorul productiei de cosmetice din Romania s-au dublat, intre 2013 si 2017, la peste 100 de milioane de euro, iar datele preliminare din 2018 indica depasirea pragului de 120 de milioane de euro.
Extinderea gamei de produse si publicitatea sustinuta s-au pliat excelent pe trendul de crestere economica si pe diversificarea obiceiurilor de consum, arata rezultatele unui studiu realizat de KeysFin.
Cifra de afaceri a producatorilor locali de cosmetice a crescut cu 11% fata de 2016, respectiv cu 108,5% fata de 2013, la 104,8 milioane de euro, in 2017.
Si comertul cu cosmetice a inregistrat un ritm sustinut, avansand cu peste 4% fata de 2016 si cu 35,4% fata de 2013, la aproape 1,5 miliarde de euro, in 2017.
Analiza KeysFin indica, pe ansamblu, un business care se apropie de doua miliarde de euro in 2019, incluzand atat productia cat si comercializarea de cosmetice.
Evolutia semnificativa a pietei trebuie pusa in legatura directa si cu importurile de produse cosmetice, care au crescut cu 9,7% fata de 2017 si cu 102% in comparatie cu 2010, la 525,5 milioane de euro, in 2018.
Pe subcomponente, companiile au importat, in principal, produse de infrumusetare sau de machiaj (35% din total, in 2018), urmate de parfumuri, produsele de igiena corporala si cele de ingrijire a parului.
La exporturi, performanta sectorului este semnificativa, raportat la nivelul de acum 7 ani. Astfel, exporturile de cosmetice din Romania au avansat cu 276% fata de 2010, la 327,5 milioane de euro, in 2018. Fata de 2017, exporturile de cosmetice au scazut cu 1,3%.
Companiile romanesti au exportat cel mai mult produse de ingrijire a parului (70% din totalul exporturilor de cosmetice in 2018) urmate de cele de igiena corporala, infrumusetare sau machiaj si parfumuri.
Pe ansamblu, deficitul comercial al pietei de produse cosmetice a crescut cu 34,5%, in 2018, fata de 2017, la 198 milioane de euro, cu 14,6% mai mare fata de 2010.
Farmec este cea mai mare companie romaneasca
Farmec SA este cel mai importat jucator din piata, judecand dupa cifra de afaceri. Compania a inregistrat, in 2017, o cifra de afaceri de 46,9 milioane de euro, care reprezinta 45% din totalul pietei.
In topul producatorilor de cosmetice, locul secund este ocupat de Detergenti SA, companie detinuta indirect de Procter & Gamble Marketing Romania SRL de o subsidiara a americanilor de la The Procter&Gamble Company, cu o cifra de afaceri de 22,1 milioane de euro in 2017 (21% din totalul pietei).
Locul trei este ocupat de Papillon Laboratoires Cosmetiques SRL, companie controlata de cipriotii de la Miralon Holdings Limited, cu afaceri de 11,8 milioane de euro in 2017 (11% din total). Clasamentul este completat de doua firme cu capital 100% romanesc, AIS Pharma SRL si Gerocossen SRL.
In ceea ce priveste comertul cu cosmetice, cele mai mari afaceri pe codul CAEN 4775 le-a raportat, in 2017, Interbrands Marketing & Distribution SRL, cu 187,4 milioane euro. Compania, care detine aproape 16% din totalul pietei, este controlata in proprotie de peste 90% de cipriotii de la Holson Holdings Limited.
In top, urmeaza L'Oreal Romania SRL, parte a grupului francez cu acelasi nume, cu afaceri de 80,9 milioane euro, si Sarantis Romania SA, controlata tot de investitori din Cipru prin GR Sarantis Cyprus Limited, companie care a raportat o cifra de afaceri de 65,3 milioane de euro.
Pe codul CAEN 4645 (comert cu ridicata al produselor chimice), DM Droherie Markt SRL, controlata de DM Drogerie Markt GMBH din Austria; Millennium Pro Design SRL, detinuta majoritar de investitori locali, si Sephora Cosmetics Romania SA, controlata de Sephora Cyprus Limited, sunt principalii jucatori din piata.
Clujul este centrul cosmeticelor din Romania
Din punct de vedere regional, cele mai mari afaceri, aproape 70% din total, au fost realizat de firmele din judetul Cluj. Topul este completat de companiile din Bucuresti, Prahova, Timis si Sibiu. Impreuna primele 5 judete au inregistrat 98% din cifra de afaceri totala a producatorilor de cosmetice.
Din punct de vedere al profitabilitatii, datele sustin evolutia semnificativa a acestui sector. Dintre cele 145 de companii producatoare de cosmetice analizate, 73 au inregistrat profit, 52 au avut pierdere restul inregistrand un rezultat nul.
Rezultatul net a crescut cu 2% fata de 2016 si este cu 163% peste nivelul din 2013, la 7,8 milioane de euro, in 2017. Datoriile comerciale ale producatorilor de cosmetice au reprezentat 50% din total, ceea ce indica o dependenta crescuta de creditul furnizor, mult peste media economiei din 2017, de 32%.
In ce priveste comertul cu cosmetice, dintre cele 1.960 de companii analizate, 949 au inregistrat profit, 725 au avut pierdere restul inregistrand un rezultat nul.
Rezultatul net a scazut marginal fata de 2016 insa este cu peste 210% peste nivelul din 2013, la 71,1 milioane de euro, in 2017.
Datoriile comerciale ale comerciantilor de cosmetice au reprezentat 43,7% respectiv 38,5% ceea ce indica o dependenta mai redusa de creditul furnizor, insa ramane peste media economiei din 2017 de 32%.
14.000 de angajati
Pe ansamblu, sectorul cosmeticelor din Romania avea, in 2017, aproape 14.000 de angajati, cei mai multi in sectorul comertului.
Daca producatorii raportau 1.654 de angajati, cu 6,4% peste nivelul din 2016 si cu aproape 50% fata de 2013, comerciantii de cosmetice aveau 12.100 de angajati de angajati in 2017, mai multi cu 44,5% fata de 2013.
Analiza KeysFin arata, totodata, ca, in sectorul de productie, costul cu forta de munca a crescut cu 6% la 14.300 de euro per angajat in timp ce productivitatea a avansat cu 5% la 63.000 de euro, in 2017.
In cazul comertului, datele financiare din 2017 indica cel mai scazut raport intre cost si productivitate, de doar 7,8%, la polul opus fiind productia, cu un nivel al costului per angajat de 22,6% din productivitatea medie.
Analiza KeysFin are la baza datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finantelor (la sfarsitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN: productie 2042 - fabricarea parfumurilor si a produselor cosmetice (de toaleta) sau comert: 4645 - comert cu ridicata al produselor chimice si 4775 - comertul cu amanuntul al produselor cosmetice si de parfumerie, in magazine specializate.
Toate cifrele sunt exprimate in euro, la cursul mediu anual afisat de BNR iar datele au fost extrase in prima parte a lui 2019. Estimarile au la baza rata medie anuala, calculata pe o perioada de cel putin 5 ani.
Foto: pexels.com