Piata jucariilor, o joaca serioasa care se apropie de un miliard de lei
piata jucariiafaceri jucariijumbolegonorielhasbro
Pe piata romaneasca a jucariilor, oferta devine tot mai variata, producatorii si comerciantii raportand, an de an, rezultate financiare in crestere.
1 iunie reprezinta unul dintre cele mai importante varfuri de vanzari de pe parcursul intregului an. Potrivit unui studiu realizat de KeysFin, pe fondul cresterii veniturilor romanilor, piata jucariilor ar putea depasI, in 2018, pragul de 1 miliard de lei.
In Romania, oferta de jocuri si jucarii din 2018 este, fara indoiala, cea mai variata de pana acum.
Radiografia pietei jucariilor arata o crestere semnificativa a afacerilor producatorilor romani, in general, firme mai putin cunoscute pe piata romaneasca, dar care mizeaza pe calitatea produselor si mai putin pe publicitatea asociata, specifica marilor jucatori.
Acesti producatori de jucarii sunt mai degraba cunoscuti pe pietele din afara tarii, unde prefera sa isi distribuie produsele.
Piata jucariilor apartine in mare parte produselor licentiate, cu eroi din filme, din desene animate, care beneficiaza de o publicitate agresiva pe toate canalele mass media.
Dovada ca afacerile companiilor care vand produse licentiate sunt cele mai mari - Jumbo, Noriel, Netzah Game si Brick Depot sunt, in prezent, cei mai activi jucatori dintr-o piata a carei cifra de afaceri ar putea depasi in acest an 1 miliard de lei, explica analistii de la KeysFin.
Potrivit datelor KeysFin, in piata romaneasca a productiei si comercializarii de jocuri si jucarii (coduri CAEN 3240 si 4765), activeaza 374 de companii, cu peste 30% mai multe decat in 2012.
Intre 2012-2017, cifra lor de afaceri a crescut de aproximativ 5 ori, de la 190,8 milioane de lei, in 2012, la 946,5 milioane de lei, in 2017 (estimari preliminarii KeysFin).
Asistam la un avans semnificativ al acestei piete si estimam ca, pana la finalul acestui an, piata jucariilor si a jocurilor va atinge 1 miliard de lei, extinderea semnificativa a ofertei, a numarului de magazine si cresterea puterii de cumparare a clientilor fiind principalele argumente, afirma analistii KeysFin.
Cresterea pietei jocurilor si jucariilor a venit si pe fondul investitiilor companiilor straine, care controleaza in prezent 80% din comertul autohton si putin peste 50% din sectorul de productie. Firmele cu actionari din Grecia, Luxemburg, Marea Britanie, Cipru, Germania, Ungaria si Franta sunt cei mai puternici investitori.
Cele mai multe companii activeaza in Bucuresti, Mures, Bihor, Covasna, Harghita, Arad si Brasov. Covasna este liderul topului din perspectiva cifrei de afaceri, cele sase companii din acest judet inregistrand o cifra de afaceri cumulata de peste 53 milioane de lei.
Jumbo, liderul incontestabil al pietei
Firma cu actionariat grecesc, Jumbo ramane cel mai important jucator din piata jucariilor.Compania, care si-a continuat, in ultimii doi ani, extinderea agresiva cu magazine de format tip hyper, a raportat, in 2016, o cifra de afaceri de 268,2 milioane de lei.
Grecii, care acopera peste 56% din piata, sunt urmati de Noriel (Intertoy Zone SRL), cu afaceri de 140,9 milioane de lei; Netzah Game SRL (15,4 milioane de lei); primul magazin certificat LEGO din Romania (Brick Depot SRL) cu 14,3 milioane lei; J&M SRL (14,2 milioane lei) si Imaginarium (Tritex Design SRL) cu o cifra de afaceri de 9 milioane de lei.
In topul producatorilor de jocuri si jucarii, conduce Romexa SA, cu afaceri de 21,8 milioane de lei, urmata de Airquee SRL (19,5 milioane de lei), D-Toys SRL (18 milioane de lei), Modelleisehnbahn SRL (17,2 milioane de lei) si From Product SRL (14,5 milioane de lei).
Primii 10 jucatori din comertul de profil concentreaza 92% din piata, iar in sectorul productiei primele 10 companii reprezinta 67% din cifra de afaceri totala. Astfel, nivelul ridicat de polarizare a pietei jucariilor este direct influentat de nivelul investitiilor facute de principalii jucatori.
La nivel international, potrivit datelor Keysfin, LEGO este principalul actor din piata jucariilor, cu venituri de 4,7 miliarde de euro si un profit de 1,05 miliarde de euro, in 2017.
Compania daneza este urmata de Hasbro (producator al Transformers, Frozen, My Little Pony, Monopoly etc.), cu venituri de 4,34 miliarde de euro si de Mattel (Barbie, Fisher Price, Mega Bloks etc), cu 4,06 miliarde de euro.
sursa foto: wtop.com