Piata electro - IT a crescut cu 2% in prima jumatate a anului, la 1,426 miliarde de euro
piata electrocasnicepiata itcrestere piata electro-itgfk temaxvanzari televizoare
In primele sase luni din 2019, piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a avut o valoare de 1,436 miliardede de euro, reprezentand o crestere depeste 2% fata de aceeasi perioada a anului trecut potrivit GfK Temax.
Rezultatul se datoreaza in special performantelor deosebite ale electrocasnicelor mari si mici care, stimulate de programul Rabla, au atins cresteri semestriale de 14%, respectiv de aproape 12%.
Alaturi de produsele electronice, cu un avans de aproape 6%, acestea sunt singurele trei sectoare care au avut cresteri valorice in S1 2019 fata de primul semestru din 2018.
Vanzarile de electronice au ajuns la 214 milioane de euro, mai ales datorita televizoarelor, iar electrocasnicele mari au atins o valoare de 283 milioane de euro, in timp ce electrocasnicele mici au avut vanzari de 105 milioane de euro.
Produsele IT au totalizat vanzari de 187 milioane euro, cu 10% mai putin fata de S1 2018, iar cel mai important sector din aceasta piata, telecomul, este in continuare afectat de scaderile din zona telefoanelor mobile clasice, cu butoane.
Vanzarile acestui sector au marcat o usoara scadere de 0,5%, pana la un nivel de 623 milioane euro.
Sectoarele afectate masiv de scaderi raman in continuare cel foto, cu un minus de peste 9% in primul semestru, pana la 10 milioane de euro si cel al echipamentelor de birou (imprimante), cu o reducere a vanzarilor de peste 7%, pana la 15 milioane de euro.
In sectorul telecom, segmentul cu cea mai buna performanta este cel al fabletelor, cu o crestere de aproape 115% fata de primul semestru din 2018 si o valoare de 498 milioane de euro.
Plus 60% la produsele wearables
Segmentul telefoanelor mobile traditionale si smart cu ecrane mai mici de 5,6 inch a scazut cu peste 75%, pana la 92 de milioane de euro. O categorie in crestere este core wearables, cu 18 milioane euro in T1 si o rata de crestere fata de T1 2018 de aproape 60%. O performanta similara o au si castile: crestere de aproape 21%, pana la 16 milioane de euro.
Electrocasnicele mari au profitat din plin de programul Rabla din iunie, vanzarile marcand un avans de 14% pe primul semestru din acest an.
Categoria cu cea mai mare pondere in acest sector, masinile de spalat rufe, si-a majorat vanzarile cu aproape 18%, ajungand la valoarea de 86 de milioane de euro. Pe de alta parte, uscatoarele de rufe au inregistrat cea mai mare crestere, de aproape 47%, atingand 6 milioane de euro.
Cu vanzari de 82 de milioane de euro, in primul semestru, categoria de frigidere a crescut cu peste 16%, in timp ce vanzarile aparatelor de gatit (aragazuri si cuptoare) au avansat cu aproape 6%, pana la 44 de milioane de euro.
Toate categoriile din sectorul electrocasnicelor mari au avut cresteri in primele sase luni din 2019. Masinile de spalat vase si-au majorat vanzarile cu peste 22%, pana la 15 milioane de euro, cuptoarele cu microunde au avut vanzari de 11 milioane de euro, cu 12,5% mai mult decat in S1 2018, iar congelatoarele au avut un plus de 10,3%, pana la 12 milioane de euro.
Cea mai modesta crestere vinde de la hote, +2%, si 11 milioane de euro, in timp ce plitele incorporabile au avansat cu 4%, pana la 16 milioane de euro.
Televizoarele au reprezentat 88% din vanzarile de electronice
In ceea ce priveste categoria produselor electronice, televizoarele au reprezentat 88% din vanzarile de electronice in primul semestru al acestui an, fiind cea mai importanta grupa de produse din acest segment. Evolutia categoriei a fost una foarte buna, de +8% si o valoare totala de 188 milioane de euro. Cu toate acestea, cea mai mare crestere a venit de la boxe, 15% fata de S1 2018 si 4 milioane de euro in valoare absoluta.
Camerele video continua scaderea severa, de peste 41%, pana la 2 milioane de euro, in timp ce castile si-au diminuat vanzarile cu aproape 14%, pana la o valoare de 1 milion de euro. De asemenea, consolele de jocuri au marcat o scadere de mai bine de 14%, pana la 9 milioane de euro.
Cu o crestere de aproape 4%, in primul semestru al acestui an, fata de aceeasi perioada de timp din 2018, sistemele home cinema raman in teritoriul pozitiv, atingand 4 milioane de euro in vanzari, ca si boxele portabile, ce au atins vanzari de 6 milioane de euro, in crestere cu aproape 2% fata de primele sase luni din 2018.
Scaderi de 26% la computere
In sectorul IT, cele mai importante categorii din sector, computerele si laptopurile, au avut scaderi de peste 26%, respectiv 7%, pana la valori de 30 si 102 milioane de euro. Tabletele urmeaza aceeasi tendinta, cu o scadere de peste 16%, pana la 19 milioane de euro, in timp ce vanzarile de tastaturi au scazut cu 2%, la o valoare de 5 milioane euro.
Pe crestere au fost camerele web cu un plus de aproape 8% si 4 milioane de euro, urmate de monitoare, cu 6% crestere si 19 milioane de euro in vanzari absolute. Prin contrast, in trimestrul al doilea din 2019, monitoarele au inregistrat scaderi fata de acelasi trimestru al anului anterior.
In acelasi timp, electrocasnice mici au avut unele dintre cele mai bune peformante. Aparatele de calcat verticale cu aburi au marcat un ritm de crestere de 137%, la o valoare absoluta a vanzarilor de aproximativ 1 milion de euro, la fel ca si friteuzele, cu peste 91% crestere, dar doua milioane de euro in valoare. Espresoarele de cafea au atins vanzari de 18 milioane de euro, reprezentand un plus de 26% fata de primul semestru din 2018.
Si in cazul categoriilor mature ritmurile de crestere sunt exprimate in doua cifre. Aspiratoarele au avut vanzari de 30 de milioane de euro, cu peste 20% mai mult fata de perioada similara din 2018, produsele de barbierit au marcat un avans de 10%, pana la 12 milioane de euro, aparatele de uscat si coafat parul au avut cresteri de 16%, respectiv, 4%, atingand 3 si 7 milioane de euro in vanzari. Fiarele de calcat au avut, de asemenea, un semestru bun, cu vanzari de 10 milioane de euro, cu 8% mai mult fata de S1 2018.
In zona negativa, sunt storcatoarele de fructe, cu un declin de aproape 30%, pana la 3 milioane de euro, urmate de aparatele de gatit cu -4,8% si o valoare absoluta de 13 milioane de euro. Masinile de tocat carne si-au diminuat vanzarile cu mai bine de 1%, iar masinile de
tuns parul cu 0,7%, ajungand fiecare la vanzari de cate 3 milioane de euro. in T2 2019, ultimele doua categorii de produse au marcat cresteri fata de T2 2018.
In cadrul categoriei echipamente de birou, imprimantele sunt pe un trend descendent accentuat, de -7% in primul semestru din 2019 si 15 milioane de euro in vanzari, iar, in sectorul foto, camerele digitale au scazut cu peste 9% in primul semestru, atingand o valoare de 10 milioane de euro.