Piata berii va trece de 4 miliarde de lei
piata berebere romaniacompanii bereconsum bereberi romanesti
Apetitul romanilor pentru bere este tot mai mare, pe fondul cresterii nivelului de trai, dezvoltarii ofertei si investitiilor masive in publicitate.
Piata berii a crescut, in ultimii cinci ani, cu aproape 20%, iar, in acest an, ar putea depasi pragul de 4 miliarde lei, arata o analiza realizata de KeysFin. La finalul anului trecut, pe piata din Romania activau 47 de producatori de bere, numar dublu fata de acum cinci ani.
In acest interval de timp, veniturile din vanzari ale intregului sector au crescut cu 624,2 milioane de lei, ajungand, in 2017, la 3,97 miliarde de lei.
Potrivit analistilor KeysFin, evolutia se explica, in primul rand, prin dezvoltarea unei oferte foarte variate.
Ultimii ani au adus modificari in comportamentul de consum al romanilor, care cauta tot mai mult berea de calitate, varietatea si sunt interesati de alternative.
Pentru a raspunde acestor cerinte pe piata au aparut tot mai multe start-up-uri, care vizeaza segmente de nisa, in special in zona premium.
Companiile si-au optimizat semnificativ operatiunile, dovada ca rezultatul net a crescut de 7,5 ori, in 2017, fata de 2013, pierderea neta s-a diminuat cu 83%, iar productivitatea la nivel de angajat a crescut cu 17%.
Interesant este si faptul ca perioada medie de plata a datoriilor (DPO) a scazut cu 32.3% (de la 169 zile la 114 zile), ceea ce inseamna ca firmele isi platesc furnizorii semnificativ mai repede decat in urma cu 6 ani.
Desi, la prima vedere, in Romania, exista sute de producatori, realitatea arata ca 87% din piata este concentrata in mainile a trei companii, toate cu actionariat strain.
Liderul in acest sector, conform datelor de la Ministerul Finantelor, este Ursus Breweries, care detine, printre altele, marcile Timisoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucas, Stejar, Azuga.
Compania, parte a grupului japonez Asahi Breweries, a realizat, in 2017, o cifra de afaceri de 1,7 miliarde de lei, ajungand la o cota de piata de 43%.
Pe locul secund se afla Heineken Romania SA, firma olandeza care vinde la noi marcile Heineken, Desperados, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Hategana, Silva, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel, si care a realizat, anul trecut, afaceri de 1,16 miliarde de lei, aferenta unei cote de piata de 29%.
Top 3 este completat de Bergenbier SA, cu afaceri de 599,2 milioane de lei, in 2017, si o cota de piata de 15%.
Compania controlata de olandezii de la Molson Coors Netherlands BV vinde in Romania brandurile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck's, Noroc, Corona, Lowenbrau.
Pe locurile urmatoare, s-au clasat, in ordinea cifrei de afaceri, United Romanian Breweries Bereprod SRL (Tuborg, Carlsberg, Skol, Holsten, Guiness), cu 392,4 milioane de lei, Abbrau Prod SA (30,8 milioane de lei), Bermas SA (27,9 milioane), Lixid Project SRL (27,6 milioane), Martens (18,1 milioane), Fabrica de Bere Buna SRL (4,1 milioane) si HB Traditinal Brewery SRL (1,61 milioane).
In total, principalii 10 jucatori din piata au realizat, anul trecut, afaceri de 3,9 miliarde de lei, reprezentand 99,87 % din total.
Datele financiare arata ca piata berii este controlata de jucatorii straini, in principal de olandezi, britanici si belgieni care, in ultimii ani, au preluat aproape toate companiile romanesti de profil, afirma analistii de la KeysFin.
Desi piata berii a crescut puternic, inca nu si-a atins potentialul maxim, mai exista din prisma consumului pe cap de locuitor.
In statisticile internationale, Romania este pe locul 10 , cu un consum de bere este de 75,6 litri/locuitor in 2017, in timp ce, in Polonia, consumul este de 98 de litri, iar, in Cehia, de 137 litri.
De asemenea, Slovenia, Letonia, Croatia, Austria si alte tari se afla in fata noastra in acest clasament.
Foto: pexels.com