Pandemia duce serviciile de posta si curierat la maxim istoric
crestere afaceri curieratafaceri livrare pandemielivrari pandemiecrestere servicii postale
Cifra de afaceri a pietei serviciilor de posta si curierat din Romania a avansat cu 12%, in 2019, fata de 2018 si a depasit cu 112% nivelul din 2010, ajungand la 5,3 miliarde de lei in 2019, potrivit celei mai recente analize KeysFin. Analistii KeysFin mentin estimarea din mai anul trecut, ca ritmul de crestere sa se dubleze cel putin, iar cifra de afaceri a companiilor de posta si curierat sa depaseasca 6,6 miliarde de lei in 2020, ca urmare a cererii online crescute, generate de pandemie.
"In ultimii trei ani, se vorbeste tot mai des despre dezvoltarea comertului electronic si aportul major pe care il are acesta in dezvoltarea business-ului din sectorul serviciilor de posta si de curierat. Cu toate acestea, chiar daca piata de e-commerce din Romania a crescut constant in ultimii ani, nicio inovatie sau intrare pe piata a unui jucator din comertul digital nu a avut un ecou atat de puternic pe piata curieratului, precum migrarea catre cumparaturile online adusa de debutul pandemiei de coronavirus.
Astfel ca, daca, in 2019, estimam mentinerea unui trend ascendent cu care ne obisnuisem, in anul pandemiei, ne asteptam ca piata sa aiba o crestere cel putin dubla, atingand astfel un maxim istoric", a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.
Piata serviciilor de posta si curierat este unul dintre putinele domenii in care numarul de companii a avansat considerabil, cu 15%, in comparatie cu anul 2018, si cu aproximativ 256% fata de 2010, la putin peste 2.400 de companii, in 2019. Daca, pentru 2019, specialistii KeysFin raporteaza o crestere de 15%, pentru 2020, acestia estimeaza o concentrare intr-un ritm moderat a pietei, ca rezultat al impactului pandemiei asupra firmelor mici, fara putere logistica si financiara.
Cu toate acestea, sectorul serviciilor de posta si curierat este unul dintre cele care au crescut cel mai mult in anul pandemiei, alaturi de sectorul farmaceutic, retail-ul alimentar, sanatate si asistenta sociala, IT si comunicatii, distribuitorii de energie si gaze si cei de apa si salubritate.
Rezultatul net (profit minus pierdere neta) al furnizorilor de servicii de posta si curierat a crescut marginal fata de 2018, insa a fost cu peste 318 milioane de lei peste pierderea din 2010, ajungand la aproape 235 milioane de lei, in 2019.
Posta Romana este principalul jucator din piata de posta si curierat din tara noastra, in ciuda valului de concedieri anuntat recent. Compania, detinuta de statul roman prin Ministerul Comunicatiilor (93,5%) si de Fondul Proprietatea (6,5%), a raportat in 2019 o cifra de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei (23,9% din total).
Fan Courier Express SRL, liderul segmentului de curierat, continua sa castige teren: in 2019, compania cu capital privat 100% romanesc a facut afaceri de aproape 792 de milioane de lei, respectiv un avans de peste 15% fata de 2018.
La fel ca in anul anterior, Cargus SRL (453 milioane de lei, 8,5% din total) vine in completarea podiumului, in urma sa mentinandu-se aceeasi jucatori principali din industrie: TNT Romania SRL (351 milioane lei, 6,6% din total, companie care a depasit DHL in 2018) si DHL International Romania SRL (341 de milioane de lei, 6,4% din total). Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 76,4% din cifra de afaceri totala.
In 2019, aproximativ 41.000 de angajati lucrau pentru companiile locale de posta si curierat, cu 0,7% mai multi decat in 2018. Pentru 2020, analistii KeysFin estimeaza un avans de aproximativ 10% la aproximativ 45.000 de angajati, ca urmare a cresterii accentuate pentru serviciile de curierat.
Datele din piata comertului digital cu bunuri de larg consum estimeaza cresteri in jur de 40% pentru anul incheiat, iar statisticile celui mai popular motor de cautare din Romania ilustreaza o crestere a cautarilor romanilor in categoria de livrari online cu 58% in 2020 fata de anul anterior, atingand varfuri chiar si de 200% in anumite perioade precum luna aprilie.
Astfel, piata serviciilor de posta si curierat se pregateste intens prin investitii pe termen lung, optimizarea fluxurilor si cresterea scalabilitatii, pentru trecerea la o noua etapa, in care sa poata fi pregatita sa sustina dezvoltarea accelerata a comertului online, potentata suplimentar in ultimul an de contextul creat de pandemia de coronavirus.