O noua ancheta pe piata carburantilor. Consiliul Concurentei analizeaza de ce preturile sunt peste media UE
consiliul concurenteianchetacarburantipreturitaxeromaniaue
Consiliul Concurentei a demarat o ancheta pe piata carburantilor pentru a analiza de ce preturile in Romania, fara taxe, sunt mai mari decat media din Uniunea Europeana, a declarat, luni, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu,
“Preturile sunt apropiate in toata Europa si este ceea ce ne asteptam, iar faptul ca avem resurse este mai putin important. Problema nu cred ca se pune la modul: avem resurse, de ce nu avem pretul mai mic? Intrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decat media UE? Aici cautam o explicatie, pentru ca, traditional, pretul in Romania era un pic sub medie. De undeva de la inceputul anului trecut suntem peste medie, vorbim de pretul fara taxe. Cu taxe, suntem jos, statul roman taxeaza mai putin decat alte state.
Unde intervin companiile este partea fara taxe. Este o evolutie relativ noua pe care nu o intelegem pe de-a-ntregul, asa ca am lansat o investigatie. Ei vor primi o serie de intrebari la care sunt obligati sa raspunda legal. Vrem sa intelegem exact care sunt schimbarile care au dus la aceasta evolutie, pentru noi surprinzatoare”, a spus Chiritoiu, citat de Agerpres.
La data de 13 februarie, pretul mediu al benzinei fara taxe era, in Romania, de 530 de euro pentru 1.000 de euro, comparativ cu pretul mediu in UE, de 526 de euro, iar pretul mediu al motorinei era de 557 de euro, raportat la pretul mediu, la nivel european, care este de 537 de euro.
Din punct de vedere al preturilor finale, cu toate taxele incluse, Romania este mult mai ieftina decat media europeana (1, 06 euro/ litru la benzina, al doilea cel mai mic pret din Europa, in conditiile unui pret mediu la nivel european de 1,39 euro, si 1,06 euro pe litru la benzina, al patrulea cel mai mic pret din Europa, in conditiile unui pret mediu de 1,24 euro ).
Intr-un raport publicat in luna octombrie 2016, Consiliul Concurentei si-a exprimat parerea in ceea ce priveste piata locala a carburantilor auto, pe care o defineste ca avand o structura de oligopol. Autoritatea propune, pentru sporirea competitiei, eliminarea barierelor de reglementare la intrarea pe piata prin liberalizarea si simplificarea procesului de autorizare a infiintarii de noi benzinarii, incurajarea intrarii pe piata a marilor lanturi de retail, dar si crearea unei baze de date nationale cu preturile la carburanti accesibila gratuit online, afisarea preturilor la intrarea pe autostrazi, favorizarea noilor veniti la licitatiile privind constructia de benzinarii pe autostrazi, precum si publicarea rezultatelor controalelor de calitate a carburantilor.
“Sectorul comercializarii cu amanuntul de carburanti (benzina si motorina) ocupa un loc important in economia romaneasca, avand impact direct asupra celorlalte sectoare economice, precum si asupra consumatorilor. Caracteristicile principale ale acestui sector nu difera foarte mult de restul tarilor europene, structura acestuia fiind, in linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe aceasta piata este concentrata in portofoliul unui numar restrans de companii petroliere (OMV Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR si NIS). Pe aceasta piata mai activeaza, de asemenea, o serie de intreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administreaza statii de distributie carburanti”, se arata in raport.