Noul traseu pentru Autostrada Ploiesti-Brasov: mai ieftin pentru stat, mai scump pentru soferi. Va fi distrusa Valea Prahovei
autostrada a3autostrada bucuresti-ploiesti-brasovpro infrastructuraanuntinfrastructura rutierataxeauto
Autostrada Ploiesti-Brasov se va construi dupa un plan mai ieftin decat cel stabilit in 2006, care va distruge Valea Prahovei in zona turistica si care va fi avantajos la bani pentru stat, dar pagubos pentru romani, fiindca Guvernul are de gand sa dubleze taxa care va trebui platita pentru folosirea autostrazii si va introduce taxare si pe autostrada existenta Bucuresti-Ploiesti.
Studiul de fundamentare aprobat pe 29 august de Guvern arata ca autostrada va fi construita in Parteneriat public-privat, prin revenirea la traseul dintr-un studiu de fezabilitate din 2002-2006. Fata de un studiu mai nou din 2015, se va renunta la traversarea zonei printr-o serie de tuneluri, varianta care era cu 600 de milioane de dolari mai scumpa. Si desi autostrada va fi mai ieftina, soferii vor achita totusi o taxa catre partenerul privat. Totodata, se va introduce o taxa si pe autostrada deja existenta Bucuresti-Ploiesti.
Urmarirea dezvoltarii contractului va fi efectuata in principal de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza. Obiectivul va fi implementat prin Parteneriat Public Privat, iar proiectul va fi realizat in doua etape.
Prima etapa se va derula pe parcursul a 24 de ani si prevede servicii de proiectare, lucrari de intretinere si operare in regim de parteneriat public privat. Proiectarea si construirea autostrazii vor dura 4 ani, urmata de o perioada de 20 de ani de intretinere si operare. Guvernul mentioneaza ca, avand in vedere perioada medie de amortizare a lucrarilor de constructie aferenta autostrazii, respectiv de 50 de ani, la finalul duratei contractului autostrada va mai avea o valoare reziduala de aproximativ 60% din costul cu realizarea lucrarilor de constructie.
In cea de-a doua etapa autostrada va fi exploatata in regim de autostrada cu taxa, astfel incat sa fie amortizata la nivel de costuri inclusiv valoarea reziduala a constructiei de la finalul etapei 1, fara ca aceasta sa fie suportata in etapa 1, etapa in care valorile de trafic nu sunt inca foarte mari, iar acest un efort bugetar imediat fara ca sumele investite sa fie ulterior recuperate.
Guvernul precizeaza ca se pastreaza traseul din Studiul de Fundamentare 2002-2006. Varianta propusa ulterior cu 10 km tuneluri, respectiv 20 de km de galerie si imbunatatirea elementelor geometrice spre o viteza nenecesara a condus la cresterea costului constructiei cu peste 600 de milioane dolari.
Premierul a spus ca durata de executie a autostrazii este de maximum 4 ani, iar costul estimat este de 1,36 de miliarde de euro.
Ce taxe vor plati soferii
Taxa de utilizare a autostrazii care va fi platita de un autoturism la 100 km de autostrada parcursi este limitata la6,3 euro fara TVA. Nivelul tarifului perceput este stabilit in functie de distanta parcursa de vehicul.
Pentru un vehicul din categoria LGV se plateste, pentru fiecare 100 km autostrada, 8,82 euro fara TVA, iar pentru un HGV si un Bus se plateste 12,6 euro fara TVA. Tarife maximale initiale (care ulterior vor suferi indexari conform contractului).
A3 - "un dezastru iminent"
Deputatul USR Catalin Drula este de parere ca proiectul va esua inainte de semnarea unui contract.
De asemenea, reprezentantii sociatiei Pro Infrastructura afirma ca solutia parteneriatului public-privat pentru Autostrada A3 Bucuresti-Ploiesti-Brasov aprobat de Guvern este un "dezastru iminent", din cauza stabilirii traseului prin mijlocul raului Prahova si al statiunilor de pe Valea Prahovei.
In conditiile aprobate acum de Guvern, A3 ar fi un "dezastru ecologic" pentru Valea Prahovei, cu consecinte negative pentru turism, si critica si modalitatea de ofertare, spun cei de la Pro Infrastructura.
"Credem cu tarie ca solutia PPP descrisa de acest studiu este un dezastru iminent si arunca in derizoriu construirea unei autostrazi extrem de importante.
Motivele? Stabilirea traseului prin mijlocul Raului Prahova si a statiunilor de pe Valea Prahovei, la care se adauga riscurile si restrictiile financiare, tehnice si de impact asupra mediului. In aceasta forma, proiectul nu este demn de o tara europeana civilizata", scriu, luni, reprezentantii Asociatiei Pro Infrastructura pe pagina de Facebook.
Asociatia adauga ca: "Desi Autostrada Ploiesti-Comarnic-Brasov este inclusa in Masterplanul General de Transport cu bani europeni eligibili, autorii studiului exclud neintemeiat aceasta optiune. Alternativa cu fonduri bugetare este si ea eliminata fara nicio analiza atenta. Adoptarea din start a variantei PPP este bizara, stiindu-se ca o finantare prin PPP este semnificativ mai scumpa decat cele clasice, adaugand statului o povara constanta pentru multi ani dupa inaugurare, fiind inclusa in totalitate pe deficitul bugetar din primul moment".
In final, acestia afirma ca descrierea traseului autostrazii este dificil de analizat "din cauza greselilor grosolane de gramatica, logica si a limbajului de lemn"