Ministrul Finantelor Publice: Simplificarea procedurilor administrative este necesara pentru sustinerea mediului de afaceri
ministerul finantelor publicemediul de afacerimasuri fiscalecod fiscal 2014proiecte ouganaf
Ministerul Finantelor Publice a lansat astazi, in dezbatere publica, proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea unor acte normative si reglementarea unor masuri fiscale.
Proiectul de act normativ include o serie de modificari care vizeaza, in principal, imbunatatirea relatiei contribuabililor cu organele fiscale, prin introducerea posibilitatii comunicarii in format electronic, precum si masuri de sprijin pentru agricultorii care au inregistrat pierderi din cauza unor calamitati provocate de conditiile meteorologice nefavorabile.
Astfel, in scopul dezvoltarii unui sistem de comunicare electronica intre contribuabili si organele fiscale, proiectul de act normativ introduce posibilitatea emiterii si comunicarii actelor administrative fiscale si a altor acte procedurale (notificari, instiintari, certificate de atestare fiscala, etc.) si in forma electronica. Rolul acestei masuri este de a crea posibilitatea comunicarii in timp real a declaratiilor, a cererilor si a altor documente pe care contribuabilii le depun la organele fiscale, precum si asigurarea unei procesari mai rapide a acestora, comparativ cu cele depuse in format pe hartie.
De asemenea, proiectul de act normativ prevede transmiterea, in format electronic, de catre ANAF, la solicitarea altor autoritati publice, a documentelor privind situatia fiscala a contribuabililor. Astfel, nu va mai fi necesara deplasarea contribuabilului pentru preluarea si depunerea documentelor solicitate de autoritatile publice. De exemplu, in anul 2013, administratiile fiscale au eliberat contribuabililor aproximativ 5,5 milioane de adeverinte de venit tiparite. Aceasta masura are ca efect reducerea costurilor de administrare fiscala si asigurarea celeritatii in solutionarea cererilor contribuabililor.
Pentru persoanele fizice, se creeaza baza legala in vederea dezvoltarii procedurilor de utilizare a altor instrumente de identificare decat certificatul digital calificat, respectiv, cele de tip utilizator parola, telefon mobil, digipass sau alte dispozitive stabilite ulterior la nivel de ordin al ministrului. Aceste mijloace de comunicare electronica vor putea fi folosite si de catre administratia locala in relatia cu contribuabilul.
„Simplificarea procedurilor administrative si imbunatatirea relatiei contribuabililor cu Fiscul sunt masuri necesare pentru sprijinirea mediului de afaceri prin diminuarea costurilor de conformare la plata”, considera ministrul Finantelor Publice, IOANA-MARIA PETRESCU.
Un alt capitol al proiectului de act normativ vizeaza sprijinirea agricultorilor si a asociatiilor agricole care au inregistrat pagube, in cursul anului 2013, din cauza fenomenelor meteorologice nefavorabile sau extreme.
Astfel, se diminueaza, proportional cu gradul de calamitate al productiei agricole, impozitul pe venitul din activitati agricole datorat pentru anul fiscal 2013 de contribuabilii care au desfasurat activitati agricole individual sau in asociere, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) impozitul a fost stabilit pe baza de norme de venit;
b) pentru productia agricola nu au fost incheiate polite de asigurare;
c) productia a fost calamitata in proportie de peste 30%. Gradul de calamitate se dovedeste cu documentul emis de autoritatea competenta, in conditiile legii.
Un alt punct al proiectului de act normativ se refera la flexibilizarea conditiilor de acordare si mentinere a esalonarilor la plata a obligatiilor bugetare. Proiectul prevede extinderea ariei creantelor care pot fi esalonate la plata, incluzand in aceasta categorie:
- Creantele stabilite de alte organe si transmise spre recuperare ANAF
- Diferentele de obligatii fiscale stabilite prin declaratii rectificative.
Aceasta masura reprezinta o relaxare a conditiilor de acordare si mentinere a esalonarii la plata. Scopul acestei masuri este, pe de o parte, cresterea gradului de recuperare a obligatiilor fiscale detinute de catre contribuabil, iar pe de alta parte, sprijina mentinerea activitatii contribuabililor viabili din punct de vedere economic.
De asemenea, vor fi reglementare situatiile in care contribuabilul solicita inlocuirea sau redimensionarea garantiei, iar soldul sumelor ramase din esalonare este inferior plafonului reglementat de ordonanta (de pana la 5.000 lei in cazul persoanelor fizice si, respectiv, 20.000 lei in cazul persoanelor juridice). Astfel, se propune ca in aceste situatii, organul fiscal sa procedeze la eliberarea garantiilor, intrucat contribuabilii aflati in situatii similare care solicita esalonarea sumelor al caror cuantum este sub plafon, nu trebuie sa depuna garantii.
Prin eliberarea garantiilor de catre organul fiscal, acestea pot fi utilizate de catre contribuabili pentru dezvoltarea activitatii.
Totodata, proiectul de act normativ reglementeaza o exceptie in privinta obligatiei de desemnare a unui imputernicit de catre contribuabilii care au obligatii declarative si nu au un domiciliu fiscal in Romania. Masura adoptata are ca efect reducerea costurilor administrative pentru investitorii transfrontalieri, care au o pondere importanta pe piata de capital .
Proiectul de Ordonanta de Urgenta propune ca platile efectuate in contul de venituri al bugetului local in perioada 2009-2012, pentru impozitul pe onorariul avocatilor si notarilor publici, sa stinga obligatiile fiscale inregistrate in evidentele ANAF, datorate de catre acesti contribuabili pentru venitul din activitatea independenta respectiva.
Ministerul Finantelor Publice se va consulta cu reprezentantii mediului de afaceri si cu cei ai structurilor asociative asupra proiectului de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea unor acte normative si reglementarea unor masuri fiscale.