Ministerul Finantelor ia in calcul plafonarea tarifelor carburantilor pentru un an, incepand din 2019
preturi carburantisupraaccizaministerul finantelorconsiliul concurenteiplafonare tarife
Cotatiile internationale ale petrolului au inregistrat scaderi importante in ultimii ani, ceea ce ar fi trebuit sa influenteze in mod substantial si preturile carburantilor. Este cunoscut faptul ca tarifele carburantilor sunt in stransa corelatie cu cotatiile barilului de titei pe pietele internationale. Desi scaderile inregistrate au fost destul de severe, preturile la pompa au ramas in mare parte la acelasi nivel. Sau, daca au fost operate unele scaderi de pret, acestea au fost la un nivel mult mai mic in comparatie cu cele ale petrolului.
Acum, cand cotatiile internationale au trecut peste acel hop, Ministerul Finantelor isi propune sa elimine supraacciza de 7 eurocenti pe litru, ceea ce ar duce in mod normal la o scadere a preturilor de la pompa. Insa, reprezentantii Ministerului Finantelor sunt tematori cu privire la acest aspect, ingrijorarea principala fiind aceea a faptului ca eliminarea supraaccizei in valoare de 0.33 lei nu se va resimti deloc in pretul de la pompa. In aceste conditii, Ministerul Finantelor isi doreste o anumita plafonare a preturilor carburantilor. Insa, baza legala pentru a putea fi efectuata aceasta plafonare nu este atat de clara la acest moment.
Consiliul Concurentei este de acord cu o astfel de plafonare
Reprezentantii Consiliului Concurentei au anuntat in urma cu ceva timp ca vor colabora cu Ministerul Finantelor pentru a efectua o analiza in acest sens. Cele doua parti isi propun ca in cele din urma sa fie identificate masurile necesare prin care aceasta plafonare sa poata fi efectuata. La ora actuala, nu se stie inca care va fi procedura prin care se va putea aplica o astfel de plafonare a tarifelor de la pompa.
Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a oferit si primele detalii cu privire la aceasta colaborare intre institutia pe care o reprezinta si Ministerul Finantelor. Chiritoiu spune ca expertii din Ministerul Finantelor se vor alatura specialistilor din Consiliul Concurentei pentru a face o analiza asupra optiunilor existente la acest moment. Procesul este la ora actuala la inceput de drum, ceea ce inseamna ca nu se poate vorbi despre un termen final la care se va ajunge la o decizie in acest sens.
Acelasi Bogdan Chiritoiu spune ca principala grija a reprezentantilor celor doua institutii este aceea ca aceasta eliminare a supraaccizei de 7 eurocenti pe litru sa se transmita catre consumatori. Asta inseamna ca cele doua parti trebuie sa se asigure ca preturile practicate la pompa vor scadea intr-adevar dupa eliminarea acestei taxe. In cazul in care preturile vor scadea intr-adevar, romanii vor putea economisi aproximativ 20 de lei la un plin de 60 de litri de carburant.
Plafonarea preturilor la pompa despre care discuta acum reprezentantii celor doua institutii nu este insa o solutie de durata pe aceasta tema. Si asta pentru ca plafonarea poate fi aplicata pentru un termen limitat, de doar sase luni. Dupa incheierea acestor sase luni, termenul mai poate fi prelungit, insa doar cu alte trei luni. Autoritatile isi doresc ca preturile de la pompa sa fie fixe pentru toti romanii pentru o perioada de minimum 12 luni.
Modelul plafonarii tarifelor RCA
O astfel de plafonare nu ar fi chiar o idee noua in legislatia romaneasca, fiind pusa deja in practica in segmentul tarifelor RCA. In toamna lui 2016, Guvernul Romaniei a aprobat o Ordonanta de Urgenta care prevedea plafonarea tarifelor primelor de asigurare obligatorii RCA. La acea vreme, plafonarea a fost facuta pe un termen de doar sase luni. Guvernul motiva in 2016 acea decizie prin „dezechilibrul major dintre cerere si oferta” si prin „disfunctionalitatea evidenta a pietei asigurarilor auto obligatorii”. Si atunci, reprezentantii Guvernului s-au consultat cu Consiliul Concurentei, ajungand in cele din urma la decizia de a lasa ASF-ului sarcina de stabilire a unor tarife de plafonare a primelor RCA.