Ministerul Finantelor ia in calcul implementarea unui sistem electronic de facturare care sa impiedice fraudele de tip „caruselâ€
ministerul finantelorsistem electronic facturarefrauda de tip caruselevaziune fiscalatva
Fraudele de tip „carusel†reprezinta o problema majora cu care se confrunta inca cea mai mare parte a tarilor din Europa Centrala si, in special, cea de Est. Desi suntem in Uniunea Europeana de aproape 12 ani, Romania nu a reusit inca sa implementeze un sistem informatic la nivel national care sa stopeze acest tip de frauda. Luand exemplu de la alte tari care stau mai bine la acest capitol, Ministerul Finantelor lucreaza la ora actuala la un sistem electronic de facturare. La acest sistem ar urma sa aiba acces si inspectorii de la Fisc, care vor putea urmari in timp real situatia facturilor emise.
Ce este frauda de tip „carusel”
Frauda de tip „carusel” reprezinta la ora actuala una dintre cele mai nocive metode de evaziune fiscala care afecteaza taxa pe valoare adaugata. Problema acetui tip de frauda a fost identificata in timp chiar si de oficialii Comisiei Europene, care au ajuns la concluzia ca este unul dintre cele mai raspandite tipuri de frauda transfrontaliera in materie de TVA. Efectele acestui tip de frauda sunt cat se poate de consistente, aducand pierderi intre 2% si 4.4% din totalul banilor colectati din taxe.
Frauda de tip „carusel” se face prin mai multe operatiuni succesive de vanzare – cumparare transfrontaliere. Astfel, mecanismul presupune ca un operator economic din tara de origine a produselor sa factureze fara TVA, in conditiile in care operatiunile intracomunitare sunt scutite de TVA cu drept de deducere. Urmeaza ca operatorul din tara de destinatie sa aplice regimul taxarii inverse pentru operatiunea in cauza. In cele din urma, acesta va disparea fara sa declare, inregistreze sau sa plateasca TVA-ul colectat aferent livrarilor ulterioare efectuate pe piata interna.
Operatorii economici care apeleaza la astfel de fraude isi doresc, bineinteles, sa cheltuie mai putine fonduri pe cumpararea unor bunuri. In cele din urma, produsele in cauza vor fi vandute pe piata interna la un pret mai mic decat cel mediu al pietei. Insa, in aceste conditii, evaziunea fiscala nu mai este singura problema, acest tip de frauda avand efecte si asupra mecanismelor concurentiale ale pietei.
Sistem electronic de facturare la nivel national
Ideea unui sistem electronic de facturare nu este noua in peisajul romanesc, fiind propusa in urma cu ceva timp de Gabriel Biris, fost secretar de stat in Ministerul Finantelor. Un astfel de sistem electronic de facturare ar permite emiterea, transmiterea, primirea si prelucrarea facturilor intr-un cadru electronic structurat.
Inspectorii ANAF ar putea in aceste conditii sa verifice in timp real situatia facturilor emise, fara sa mai fie nevoie de deplasari la sediul firmelor pentru simple controale. In cazul in care apar suspiciuni cu privire la activitatea dintr-o anumita firma, acestia ar urma sa se deplaseze la sediul acesteia pentru a efectua direct niste verificari amanuntite.
Ideea unui astfel de sistem electronic de facturare este luata in seama la ora actuala in cadrul Ministerului Finantelor. Din informatiile aparute pana acum, la discutii participa si oficialii Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), respectiv ICI Bucuresti – Institutul National de Cercetare si Dezvoltare in Informatica.
Cea mai mare problema cu care se confrunta acum Ministerul Finantelor din acest punct de vedere este reprezentata de infrastructura IT foarte slaba, care ar impiedica functionarea unui astfel de sistem la nivel national.
Republica Moldova a implementat deja un astfel de sistem
Desi pare de necrezut, vecinii din Republica Moldova au implementat deja un astfel de sistem electronic de facturare. Guvernul de la Chisinau si-a asumat chiar digitalizarea tuturor serviciilor publice, care ar urma sa se faca pana in anul 2020. Fraudele de tip „carusel” sunt intalnite extrem de des in Republica Moldova, ceea ce reprezinta o problema serioasa pentru autoritatile de acolo in ideea in care isi propun aderarea la Uniunea Europeana mai devreme sau mai tarziu.