Majoritatea antreprenorilor romani se tem de al treilea val al pandemiei si de prea marea relaxare
patronate dezinfectantipatronate romaniaprotejam romaniatemeri pandemietemeri antreprenori
Pandemia de coronavirus continua sa afecteze semnificativ mediul de afaceri. Dincolo de pierderile din 2020, 7 din 10 antreprenori se tem ca al treilea val al pandemiei, care a cuprins deja tarile occidentale, le-ar putea bloca din nou activitatea, arata rezultatele unui barometru de opinie realizat de Frames, la comanda Asociatiei Patronale Protejam Romania.
Potrivit barometrului, 57% dintre antreprenori cred ca efectele pandemiei se vor vedea cel putin pana la inceputul lui 2022. Numai 22% cred ca economia va reveni pe linia de plutire in partea a doua a acestui an, in timp ce 19% spun ca nu stiu cum va evolua situatia.
Dar pana la revenirea economica, 62% dintre cei intervievati se tem ca situatia se va inrautati din punct de vedere epidemiologic si numai 15% vad perspectivele intr-o nota optimista. Principala temere este legata de impunerea unor noi restrictii care ar afecta mediul de afaceri, mentionata de 72% dintre respondenti.
Pe lista provocarilor se mai afla, in prim-plan, cresterea preturilor, amintita de 43% dintre cei chestionati, accentuarea blocajului financiar (29%), scaderea vanzarilor (21%) si plata obligatiilor (taxe, impozite, rate bancare, leasinguri etc.), amintita de 19%.
In multe firme, masurile de protectie s-au relaxat prematur
Potrivit rezultatelor barometrului, oamenii de afaceri privesc cu ingrijorare modul in care romanii au inceput sa trateze pericolul COVID.58% dintre respondenti afirma ca, pe fondul vaccinarii, vad o relaxare in randul romanilor, fapt care risca sa duca la cresterea numarului de infectari.
Conform sondajului, campania de vaccinare a adus un plus de incredere privind perspectivele depasirii pandemiei insa, din pacate, a influentat si comportamentul preventiv al oamenilor. In multe institutii/firme, masurile de protectie s-au relaxat prematur. Purtarea mastii, utilizarea dezinfectantilor si distantarea sociala trebuie sa continue, indiferent de dinamica vaccinarii.
Intrebati ce masuri au luat pentru a se proteja impotriva pericolului COVID, cei mai multi dintre respondenti au mentionat purtarea mastii de protectie (92%), folosirea dezinfectantilor (67%), reorganizarea spatiilor de lucru (52%) si folosirea unor instrumente de monitorizare a temperaturii (32%)
Fata de precedentul barometru, din discutiile avute cu antreprenorii realizatorii cercetarii au sesizat ca oamenii de afaceri sunt mult mai atenti la calitatea produselor de siguranta sanitara decat anul trecut. Dupa ce, in 2020, au existat numeroase exemple de focare de coronavirus aparute ca urmare a folosirii unor produse (masti, dezinfectanti) neautorizate care nu ofereau niciun fel de protectie, in acest inceput de an, lucrurile stau cu totul altfel. Majoritatea respondentilor (81%) afirma ca achizitioneaza doar produse avizate de Ministerul Sanatatii, masti si dezinfectanti a caror calitate este dovedita si certificata oficial.
Pe lista criteriilor de achizitie, dincolo de certificarea Ministerului Sanatatii, au mai fost mentionate brandul/marca (62%), pretul (58%), tara de provenienta (32%) si disponibilitatea (16%).
Nicio garantie ca masurile de protectie sunt eficiente
Barometrul mai arata ca 73% dintre antreprenorii chestionati spun ca nu au nicio garantie ca masurile de protectie sanitara pe care le-au implementat sunt cele cu adevarat eficiente.
Intrebati pe ce baza au facut achizitiile si au implementat masurile de siguranta sanitara, 53% au declarat ca s-au informat din spatiul public, 24% au apelat la institutiile statului si numai 17% au contractat serviciile unei firme specializate. Restul au evitat un raspuns.
Barometrul Mediul de afaceri, in contextul COVID - Editia a II-a, a fost realizat intre 14-20 ianuarie 2021, prin chestionare online, telefonic si email, pe un esantion reprezentativ de 230 de firme din diverse domenii de activitate, de la comert la servicii financiare, HORECA, agricultura, energie, confectii, IT etc. La barometru au raspuns, in total, 1.117 persoane.
Profilul respondentilor a fost reprezentat de antreprenori, manageri de companii, middle si top management, 58% barbati si 42% femei, cu o varsta medie de 45 de ani.
Asociatia patronala Protejam Romania reprezinta o initiativa a companiilor din sectorul produselor de siguranta sanitara (dezinfectanti, manusi, masti, materiale specifice etc.). Scopul patronatului este de a pune bazele unui industrii integrate de solutii de siguranta sanitara, care sa asigure necesarul de produse pentru piata autohtona si exporturi, si de a promova legislatia necesara pentru asigurarea unui mediu de business sigur in Romania.