Lectia The Economist: cum se poate masura puterea de cumparare cu ajutorul unui hamburger
Specialistii in economie au nascocit tot felul de metode, care mai de care mai savante si mai greu de inteles de catre un novice, pentru a calcula nivelul de prosperitate al unei tari si puterea de cumparare a locuitorilor acesteia.
Revista saptamanala britanica "The Economist" a gasit, insa, o metoda mai simpla, inedita si originala. Gandirea originala este una dintre caracteristicile publicatiei care a fost infiintata in anul 1843 de un palarier scotian, James Wilson.
"The Economist", care acum se vinde in 200 de tari, a inceput cu un tiraj de sub 3.000 de exemplare, in 1920 ajunsese la 6.000, in 1970 tiparea 100.000 de copii/ editie, in anul 2000 ajunsese la 1 milioan de copii pe saptamana, iar in 2016 crescuse la 1,3 milioane de exemplare la fiecare numar.
Am facut aceasta scurta paranteza ca sa fie de folos celor care vorbesc, pe la noi, mai ales din 2008 incoace, de "moartea presei scrise". Dar nu acesta era subiectul articolului. Sa revenim.
Incercand sa evalueze si altfel decat cu formule savante gradul de prosperitate al unei tari si puterea de cumparare a locuitorilor acesteia, jurnalistii de la "The Economist" au pornit de la constatarea ca un anume produs are preturi diferite in functie de tara unde este vandut. Evident, chiar in tara unde pretul produsului este cel mai mic, producatorul tot face profit, ca doar nu vine sa faca acte de caritate pe piata respectiva.
Pornind de la aceasta premisa, au ales un produs care este disponibil in toata lumea si au comparat pretul la care este vandut produsul cu pricina. Au cautat ce-au cautat si s-au oprit la Big Mac, iar din anul 1968 fac public, annual, un clasament al pretului de vanzare al celebrului burger in diferite tari.
Preturile Big Mac sunt exprimate in USD, dupa ce s-a facut conversia monedei nationale in valuta americana.
Pentru anul 2019 (luna ianuarie) clasamentul "The Economist" - Big Mac arata astfel:
Primele 10 tari unde un Big Mac costa cel mai mult (preturile sunt exprimate in USD) sunt: Elvetia (6,62), Norvegia (5,86), Suedia (5,84), Statele Unite (5,58), Canada (5,08), zona euro (4,64 - pret mediu), Danemarca (4,6), Israel (4,58), Brazilia (4,55) si Australia (4,35).
La coada clasamentului, in ordinea descrescatoare a pretului unui Big Mac, exprimat in USD, sunt: Moldova (2,32), Romania (2,29), Taiwan (2,24), Africa de Sud (2,24), Egipt (2,23), Malaesia (2,2), Argentina (2,0), Turcia (2,0), Ucraina (1,94) si Rusia (1,65).
Big Mac a fost creat in anul 1967 si este vandut in majoritatea tarilor lumii, iar McDonaldʹs sustine ca produsul este standardizat (dimensiuni, greutate, materii prime, calitate).