Inflatia a umflat piata romaneasca a bunurilor de larg consum cu aproape 6% in 2018
piata fmcgbunuri consum romaniastudiu gfkinflatie romania
Industria bunurilor de larg consum a inregistrat pe parcursul anului 2018 o crestere de 5,7% comparativ cu 2017, potrivit sytudiului GfK care monitorizeaza consumul casnic de bunuri de larg consum.
Cresterea a fost determinata, in cea mai mare parte, de inflatie. Conform Eurostat, majorarea preturilor alimentelor a fost anul trecut de 4%.
Consumul s-a aflat intr-o usoara crestere, insa romanii nu au mai migrat catre segmente superioare de pret.
Din perspectiva comportamentului de cumparare, familiile din Romania au mers la fel de des la cumparaturi in comparatie cu 2017, dar suma medie platita la un act de cumparare s-a majorat cu 6%.
Magazinele de tip discount iau avant pentru cumparaturile casnice
Pe parcursul anului 2018, comertul modern a capatat o importanta si mai mare pentru cumparaturile de produse de larg consum cu destinatie casnica.
Aceste formate detin 62% dintre cheltuieli, cu aproape doua puncte procentuale mai mult decat in 2017.
Romanii au cheltuit cea mai mare parte din bani in hipermarketuri, insa acestea au fost vizitate mai rar pentru achizitia de produse pentru acasa.
In schimb, magazinele de tip discount si supermarketurile si-au crescut cota de piata ca urmare a sumelor mai mari cheltuite de familii in aceste formate.
Si magazinele moderne de proximitate si-au consolidat pozitia pentru cumparaturile casnice si au reusit sa atraga mai multi cumparatori fata de 2017.
Produsele lactate au avut cea mai mare crestere
Din perspectiva cumparaturilor pentru acasa, toate segmentele de bunuri de folosinta curenta au inregistrat cresteri pe parcursul anului 2018, influentate de cosuri mai mari achizitionate la un act de cumparare.
Este de remarcat cea mai accelerata evolutie in randul lactatelor pentru care romanii au cheltuit cu 9% mai mult.
Si segmentul produselor pentru ingrijirea locuintei a inregistrat o crestere semnificativa, de 7%, in timp ce produsele pentru ingrijire personala au evoluat in acelasi ritm cu piata.
In ceea ce priveste produsele alimentare, atat cele ambalate, cat si cele proaspete au avut o dinamica de aproximativ 6% in valoare.
Pentru segmentul bauturilor (alcoolice si non-alcoolice) observam o crestere mai modesta, de 4%.